جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
برگزاری موفق نمایشگاه مجازی کتاب با ایمان و روحیه جهادی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی نوبخت گفت: مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران با روحیه جهادی و شاخصه ایمان توانست این کار بزرگ، یعنی برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب را انجام دهد که موفقیت بزرگی هم بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی نوبخت مدیر مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، وابسته به معاونت پژوهشی جامعة المصطفی(ص) العالمیه، در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: لازمه رسیدن به اهداف والای جمهوری اسلامی ایران، داشتن روحیه جهادی است. نمونه‌های زیادی نیز در کشور داریم که با کار جهادی به مقصود رسیده‌اند و حداقل این کار مورد رضایت جامعه بوده است. نمونه بارز این روحیه در سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، متبلور بود.
 
او ادامه داد: این موضوع مهم در صنعت نشر نیز مصداق دارد. در همان جلسات اولیه‌ای که با دست‌اندرکاران برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب داشتیم، این روحیه جهادی و ایمان را در وجودشان دیدیم که موجب شد این کار بزرگ رقم بخورد. برخی نظرات نسبت به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، خوشبینانه نبود و این کار منتقدان زیادی داشت، اما مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران با روحیه جهادی و شاخصه ایمان توانست این کار بزرگ را انجام دهد که موفقیت بزرگی هم بود.
 
مدیر مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب همت و کار و توان بالایی را می‌طلبید، که این مهم محقق شد و به‌نظر من حتی بازدهی این نمایشگاه از نمایشگاه فیزیکی کتاب بیشتر هم بوده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین نوبخت با تأکید بر این‌که از دل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران،‌ خروجی‌های مهم و کاربردی می‌توان استخراج کرد، عنوان کرد: یکی از خروجی‌های این نمایشگاه، می‌تواند تشکیل یک بانک اطلاعاتی از خریداران کتاب در سراسر کشور باشد. با دریافت و بررسی این اطلاعات می‌توان دریافت که وضعیت کتابخوانی و میزان گرایش مردم به کتاب در هر منطقه از کشور چگونه است و هر نقطه از ایران چه نیازهای فرهنگی به‌ویژه در حوزه کتاب دارد.
 
وی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تصریح کرد: این کار ارزشمند باید استمرار و تداوم داشته باشد. می‌توان این رویداد را سالیانه یا حداقل دو سال یکبار برگزار کرد و حتی اگر در سال‌های بعد امکان برگزاری نمایشگاه کتاب به‌صورت فیزیکی هم میسر باشد، این کار خوب نباید فراموش شود. همچنین می‌توان این دو رویداد را همزمان یا در زمان‌های مجزا در سال برگزار کرد تا همه مردم ایران از این امکان بهره‌مند شوند.
 
مدیر مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) در ادامه گفت: در گام نخست، یک سری مشکلات فنی هم وجود داشت که در برابر این کار بزرگ، چندان به چشم نمی‌آیند. پس از پایان نمایشگاه باید با حضور مسئولان و اهالی نشر جلسات آسیب‌شناسی برگزار شود که این امر می‌تواند به بهتر برگزار شدن این رویداد در دوره‌های آتی کمک کند.
 
او در ادامه افزود: ما به‌عنوان ناشری که در حوزه بین‌الملل فعالیت دارد، برگزاری نمایشگاه مجازی را کاری بی‌نظیر می‌دانیم که حتی در سطح بین‌الملل نیز در این اندازه وجود ندارد. یک مسأله خیلی مهم و ویژه این نمایشگاه نیز اتفاق خوبی بود که در شهرستان‌ها رخ داد.
 
وی پیشنهاد کرد: می‌توان دستاوردهای نمایشگاه را در قالب یک ویژه‌نامه از نگاه ناشران شرکت‌کننده، منعکس کرد. همچنین از مجموع نکات می‌توان به‌عنوان یک سند راهبردی در صنعت نشر کشور استفاده کرد.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی نوبخت در پایان با اشاره به عرضه بیش از یک‌هزار و 400 عنوان کتاب در دو بخش داخلی و بین‌المللی نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: ما در این نمایشگاه کتاب‌هایی از 52 زبان مختلف دنیا داشتیم که کمتر در کشور ما چنین چیزی اتفاق می‌افتد. حتی در همین نمایشگاه مثلا کتابی درباره تربیت فرزند به زبان روسی فروختیم. در کل باید گفت که استقبال مخاطبان و فروش آثار ما در این نمایشگاه، بسیار خوب و رضایت‌بخش بود.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز و تا دهم  بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها