شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
باید از این پدیده فرهنگ‌ساز حمایت کنیم

علیرضا حبیبی گفت: باید در فضای گفتمان‌سازی فرهنگی، از نمایشگاه مجازی کتاب به‌عنوان یک پدیده فرهنگ‌ساز حمایت کنیم. رسانه هم پشتیبان این گفتمان فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا که کشور ما هم از این قضیه مستثنی نبود، یکی از مقوله‌هایی که در این شرایط دچار زیان شد، اقتصاد فرهنگ و به‌ویژه چرخه کتاب بود. اما در کشور ما با پیشینه درخشان در حوزه کتاب و نوشتن، عقیده بر این بود که این چرخه در شرایط فعلی باید به‌گونه‌ای دیگر ترسیم شود.
 
وی افزود: ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و رونق چرخه نشر در کشور، نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی است. در این راستا خانه کتاب و ادبیات ایران با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با برنامه‌ریزی و اتخاذ یک سری تدابیر، به برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران اقدام کرد که این اولین تجربه برگزاری یک رویداد بزرگ فرهنگی در کشور به‌صورت مجازی است.
 
 این مسئول فرهنگی گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، فرصتی برای فروشندگان و عرضه‌کنندگان، خریداران و سیاستگذاران فرهنگی کشور است.
 
 حبیبی ادامه داد: غنی‌سازی اوقات فراغت در دوران کرونا، یکی از مسائل مهم جامعه است. اینکه در این شرایط کتاب چگونه و با هزینه کمتر به دست دوستداران‌اش در سراسر ایران برسد اهمیت دارد. این نمایشگاه در نخستین تجربه خود، یک تمرین و مانور ارزشمند در حوزه فرهنگ است.
 
 وی تصریح کرد: باید در فضای گفتمان‌سازی فرهنگی، از این پدیده فرهنگ‌ساز حمایت کنیم. رسانه هم پشتیبان این گفتمان فرهنگی است. نباید با چند نقص که معمولا در نخستین قدم‌های هر کار چندان هم عجیب نیستند، کل یک کار ارزشمند را زیر سوال برد.
 
 
 
مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به برخی مزیت‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران، افزود: کاهش هزینه‌های جانبی مانند هزینه‌های حمل‌ونقل کتاب به‌ویژه برای ناشران شهرستانی، امکان حضور گسترده ناشران و اهالی کتاب از سراسر کشور ازجمله شاخصه‌ها و مزیت‌های این رویداد فرهنگی است.
 
حبیبی درباره همکاری رادیو فرهنگ در برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه، توضیح داد: در جلساتی که با معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران داشتیم، از برگزاری این نمایشگاه حمایت و عنوان کردیم که رادیو فرهنگ به‌عنوان خانه اهالی فرهنگ، برای برگزاری این نمایشگاه از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد.
 
وی گفت: با ایجاد رادیو کتاب، فضای رسانه‌ای ویژه این نمایشگاه را در اختیار همه اهالی نشر و کتاب‌دوستان قرار دادیم. شبکه فرهنگ در تمام طول 24 ساعت، در جدولی زمان‌بندی شده، هر یک ساعت به مدت 10 دقیقه و روزانه 6 ساعت برنامه زنده و تولیدی درباره نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دارد. موج FM ردیف 106، گستره جغرافیایی خوبی را دربرمی‌گیرد که می‌تواند مردم را برای حضور مجازی در نمایشگاه کتاب ترغیب کند. همچنین فضاهای دیگری همچون رادیو نما و صفحه اصلی سایت رادیو فرهنگ نیز برای این رویداد مهم به خدمت گرفته شده‌اند.
 
 مدیر رادیو فرهنگ در پایان تأکید کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای بهتر برگزارشدن این رویداد مهم فرهنگی استفاده کنیم. امیدواریم بتوانیم با یک هم‌افزایی، برای ترویج فرهنگ مطالعه و رشد و رونق صنعت نشر در کشور گام‌های موثری برداریم.
 
 نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از تا ششم بهمن‌ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها