سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کتابخانه عمومی روستای «قلعه حسن» میاندوآب افتتاح شد

بە‌همت سازمان‌های مردم نهاد و با هدف توسعە زیرساخت‌های توسعه فرهنگی و انسانی، کتابخانە عمومی روستای «قلعه حسن» شهرستان میاندوآب افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، بە‌همت سازمان‌های مردم نهاد در راستای توسعە زیرساخت‌های توسع فرهنگی و انسانی، یک کتابخانه عمومی دیگر در روستایی جدید افتتاح شد.

کتابخانه حامی رشد روستای «قلعه حسن» بە همت انجمن «حامی» (حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی) در تهران و با همکاری و همراهی گروە «توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مکریان»، دهیاری و شورای اسلامی و همچنین اهالی فرهنگ‌دوست و کودکان و نوجوانان علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه در روستای قلعە‌حسن افتتاح شد.
 
کتابخانەهایی کە انجمن حامی و گروە توسعە و ترویج فرهنگ کتاب و کتابحوانی در چندین سال اخیر در منطقە تاسیس کردەاند، در کنار کتابخانەی مربوط با بزرگسالان توجە ویژەای بە بخش کودکان هم از نظر فضای اختصاصی با وسایل مخصوص هم از نظر کتاب‌های مرتبط با این دورە سنی داشتەاند و جدا از اجرای طرح «کولە‌پشتی» تاکنون تعداد 10 کتابخان عمومی روستایی با همت انجمن حامی و گروە توسعە و ترویج فرهنگ کتابخوانی تاسیس و در حال انجام فعالیت و ارائە خدمات فرهنگی مستمر هستند. تمام کتابحانەهای روستایی این سازمان بە صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند. اعضای هیئت امنا باید از اهالی همان روستا باشند و با کتابداری کە منتخب و مورد تایید هیئت امناست و از بین روستاییان انتخاب شده، اداره می‌شود.

مراسم افتتاحیە این کتابخانه بە دلیل جلوگیری از آسیب‌های شیوع کرونا بە صورت کاملا محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل کتابخان روستا «قلعه حسن» در میاندوآب انجام شد.

ملا رسول انیژ، امام جماعت روستای قلعه حسن میاندوآب به اهمیت کتاب و کتابخوانی در دین  اسلام پرداخت و گفت: مطالعە از امورات واجب و نیاز اساسی انسان و اجتماع است و مبنای ترقی جوامع علم است.

جلیل‌نژاد و سیدرسول نبوی به نمایندگی از انجمن حامی و گروه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هم ضمن تقدیر از تلاش‌ها و نیک‌اندیشی مسئولان انجمن حامی جهت راه‌اندازی کتابخانه‌ها و توسعه فضاهای آموزشی و همچنین ترویج کتاب و علم و دانش در مناطق کم‌برخوردار و علی‌الخصوص در روستاهای مناطق مهاباد و استان، بە نتایج مثبت اجتماعی و فرهنگی و انسانی روستاهایی کە کتابخانە در آن تاسیس شدە اشارە کردند‌.

جلیل‌نژاد گفت: بر این باور هستیم، بە هر اندازه جامعە ما دسترسی مطلوب و آسان بە منابع آگاهی داشت باشد و مسیرهایی آگاهی بحش مانند این نهادهای فرهنگی را توسعە دهیم و بە همان میزان نیز رشد سرمایەهای انسانی و اجتماعی ما بیشتر خواهد شد. در این صورت رفاە، آسایش، عدالت، اخلاق، آزادی و احترام بە حقوق انسانی در بین ما بیشتر می‌شود.

جلیل‌نژاد وجود چنین فضاهای فرهنگی در حوزەهای روستایی برای کودکان و نوجوانان  از نظر فرهنگی ضروری قلمداد کردند تا فرآیند پروش سرمایەهای انسانی بە مختصات جهان جدید فراهم شود.
 

در این مراسم از طرف انجمن حامی تهران و گروه توسعه از پیشکسوت فرهنگی و ورزشی شهرستان مهاباد عبدالخالق قبادی (اهداکننده بیش از پانصد عنوان کتاب به کتابخانه‌های حامی) و نسرین روکش همراه و حامی داوطلب انجمن حامی تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها