پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
کتابخانه‌های عمومی قلب جامعه هستند

رئيس انجمن علمی ارتقای كتابخانه‌های عمومی ایران گفت: كتابخانه‌های عمومی قلب جامعه هستند و اجتماعی‌تر شدن عملكرد اين ارگان‌ها ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربايجان‌غربی، نشست كتابخوان تخصصی با موضوع كاركرد‌های اجتماعی كتابخانه‌های عمومی به صورت مجازی و با مشاركت انجمن ارتقای كتابخانه‌های عمومی ايران در كتابخانه مركزی اروميه برگزار شد.

در این جلسه با سخنرانی محمد حسن‌زاده، رئيس انجمن علمی ارتقای كتابخانه‌های عمومی آغاز شد، وی ضمن تقدير و تشكر از بانيان اين نشست فرهنگی، كتابخانه‌های عمومی را قلب جامعه خواند و بر ضرورت اجتماعی‌تر شدن عملكرد اين ارگان‌ها تأكيد کرد.
 

در ادامه‌ برنامه، خديجه معصومی، مديركل كتابخانه‌های عمومی استان آذربايجان‌غربی، با تقدير از حاضران در اين نشست، كتابخانه‌ها را نماد رشد اجتماعی و حمیت مدنی در جامعه خواند و بر نقش بسزای اين نهاد در آگاهي‌بخشی عمومی و پويايی فرهنگی اجتماع تأكيد كرد.
 
وی بیان كرد: كتابخانه ها با ارتقای فرهنگ مسئوليت پذيری و حقوق شهروندی فارغ از جنسيت و رنگ و نژاد و مذهب می‌توانند ارائه خدمات نموده و نقش اجتماعی خود را به خوبی ايفا كنند.
 
سپس عباس حسين‌زاده، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان نيز با اشاره به همايش كاركردهای اجتماعی كتابخانه‌های عمومی، اين نشست را مكمل و ادامه منطقی همان همايش به شمار آورد و از برگزاری اين جلسه ابراز خوشنودی کرد.

وی در ادامه بیان كرد: نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور با برنامه‌ريزی‌های مدون سعی می‌كند كه از اين پس بر نقش اجتماعی كتابخانه‌ها بيفزايد و در قالب طرح های مختلف نيازهای عمده  مطالعاتی جامعه را تشخيص و رفع كند.

سپس، ندا پورخليل از استان خوزستان اولين كتاب اين نشست را معرفی كرد.
 
وی در مورد كتاب «نو آوری در كتابخانه‌های عمومی، يادگيری از ابتكارات بين المللی» گفت: اين كتاب كه  توسط كريستی نيكلسون نگاشته شده، به قلم چند تن از همكارانم ترجمه شده است. و موضوع اين كتاب بررسی فعاليت‌های كتابخانه‌های موفق و مبتكر بين‌المللی از سال 2013 تا 2017 است.

پورخلیل ادامه داد: فصل اول كتاب به مرور نو‌آوری‌ها، فصل دوم به معرفی 5 كتابخانه عمومی شاخص، فصل سوم به بازمرور نوآوری های فصل 1 و فصل چهارم به تشريح جهت‌گيری‌های راهبردی كتابخانه‌ها می‌پردازد.

 
محمدرضا شكاری، رييس كتابخانه‌ مركزی استان خوزستان در معرفی كتاب بعدی نیز گفت: كتاب  «نقش اجتماعی كتابخانه‌ها، راهكارها و راهبرد‌های كاهش نا‌برابری در دسترسی به دانش» نوشته  فابريس شانبون، نويسنده‌ فرانسوی است.

وی ادامه داد: اين كتاب كه شامل سه فصل می‌شود، موضوعاتی چون؛ تأكيد بر نقش اجتماعی كتابخانه‌ها، نابرابری فرهنگی و الگوی مناسب كتابخانه‌ها و نقش كتابخانه‌های عمومی در نظام آموزشی را در بر گرفته است. و اين كتاب به طور كلی مراحل پويايی و تحول كتابخانه‌های عمومی فرانسه را از آغاز تا امروز تبيين مي‌كند و خدماتی را كه در حال حاضر موجب پيوند جامعه و كتابخانه ها شده است شرح می‌دهد.

در ادامه، فرنگيس جشيره‌نژادی، از كهگيلويه و بويراحمد با معرفی كتاب «سنجش و ارتقای خدمات اينترنتی در كتابخانه‌ها»گفت: اين كتاب كه توسط جعفری و آذرگون ترجمه شده، با هدف كمک به پيشرفت فعاليت‌های حرفه‌ای و ادبيات علمی در رابطه با نقش‌های اجتماعی كتابخانه‌های عمومی نگاشته شده است.

جشیره‌نژادی اظهار  کرد: اين كتاب سعی دارد با طرح راهكارهای مفيد، روابط مناسبی بين كاركردهای سنتی و روش‌های مدرن اينترنتی در كتابخانه‌ها برقرار كند.
 

ركسانا بلوری انور، كتابدار كتابخانه‌ مركزی اروميه به عنوان شركت‌كننده بعدی به معرفی كتاب «كتابخانه‌های عمومی و توسعه فرهنگی» پرداخته و گفت: اين كتاب توسط علی بيرانوند و مليحه نيك‌كار نوشته شده و بر وجوه مختلفی از كاركردهای اجتماعی و فرهنگی كتابخانه‌های عمومی تأكيد می‌كند و طبق اين كتاب، كتابخانه‌ها علاوه بر وجوه مطالعاتی نقش رسانه‌ای و آموزشی قابل توجهی نيز در جامعه ايفا می‌كنند و فارغ از هرگونه سو‌گيری به ارتقای وجوه فرهنگی می‌پردازند.

سپس الهه پاكباز، از كهگيلويه و بويراحمد در معرفی كتاب مورد نظر خود گفت: كتاب «كتابخانه‌های عمومی و عدالت اجتماعی» توسط علی حسين‌قاسمی ترجمه شده و موضوعاتی چون؛ برابری، كتابداری جامعه‌مدار و كتابخانه‌ نياز‌مدار را در برمی‌گيرد و نويسنده با بررسی وجوه مختلف محروميت‌های اجتماعی، پيشنهادهای مختلفی را برای رفع اين نابرابری‌ها ارائه می‌دهد.

معصومه مسلمی از استان آذربايجان غربی نیز با معرفی كتاب «كتابداری مدنی» گفت: اين كتاب كه توسط رونالد بی مك كيب نگاشته شده است، شامل 12 فصل بوده و  پس از تشريح مبانی تاريخی كتابداری در آمريكا، وظايف مدنی كتابداران را به طور مفصل شرح می‌دهد.

نرگس فرح‌بخش، رييس كتابخانه‌ مركزی اروميه، نیز ضمن تقدير و تشكر از تمام حاضرين در اين جلسه فرهنگی، بر تداوم چنين جلسات پرباری ابراز اميدواری كرده و اين اقدامات را در پيشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی حائز اهميت دانست و ارتباطات بين استانی از طريق اين نشست ها را پرثمر عنوان كرد و گفت: اين نشست‌ها مجرای مناسبی برای تبادل تجربيات و نظريات فراهم كرده و منجر به پيشرفت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها