سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
مدیران جدید سابقه خانه کتاب را حفظ کنند

مسجدجامعی گفت: فکر می‌کردم خانه کتاب را باید حفظ کرد، ولی حال که ادغام اتفاق افتاده است، خواهشم از مدیران جدیدی این است که سابقه خانه کتاب را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین تکریم نیکنام حسینی‌پور و معارفه سرپرست موقت موسسه خانه کتاب سه‌شنبه (20 خردادماه) در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
احمد مسجدجامعی؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران در مقدمه صحبت‌های خود به تغییر نام رشته کتابداری و تربیت معلم در سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: من دلیل تغییر این اسامی جاافتاده و حذف کتاب را نمی‌دانم. در کشورهای غربی و اروپایی هم که کتاب بیشتری نسبت به ایران چاپ می‌شود؛ هیچ‌گاه کتاب و کتابداری را حذف نمی‌کنند و نمی گویند چون علم اطلاع‌رسانی و دانش‌شناسی مهم است این نام را بر آن بگذارند.
 
او ادامه داد: چه دلیلی دارد ما کتاب را حذف کنیم؛ زیرا این اسامی به‌لحاظ نشانه‌شناسی مهم است و هرکدام در عمل یک معنای ویژه به ذهن ما می‌آورد. این‌ها اعتماد به‌نفسی که ما در حوزه فرهنگ داریم را خدشه‌دار می‌کند. ما در مورد کتاب و فرهنگ سخنرانی و مقاله و شعار زیاد داریم؛ اما چه می‌شود زمانی که ما در مقام عمل و اجرا قرار می‌گیریم، یک مقدار نسبت به این مسائل توجهمان کمتر است.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن بسط دادن این موضوع به ادغام موسسه خانه‌کتاب با موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: خود من فکر می‌کردم خانه کتاب را باید حفظ کرد. چون مسیر طولانی طی شده تا به اینجا رسیده است. حالا که این اتفاق افتاده خواهشم از مدیران جدیدی این است که سابقه خانه کتاب را حفظ کنند.
 
مسجدجامعی در ادامه ضمن اشاره عضویت خانه کتاب در ISBN به‌عنوان یکی از سوابق مهم این موسسه، گفت: درخواست امتیاز ISBN اولین‌بار مکاتبه انتشارات امیرکبیر بود؛ زیرا باید بخش خصوصی این کار را انجام می‌داد، که با تغییر مدیریت‌ها در امیرکبیر این اتفاق نیفتاد. بعد خانه کتاب راه‌اندازی و وارد این قضایا شد که اتفاق مهمی بود.
 
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه خانه کتاب تجربه اولین‌های زیادی داشت؛ اضافه کرد: خانه کتاب پیشاور فناوری و رایانه در حوزه فرهنگ و هنر-نه در حوزه وزارت فرهنگ- بود و برای اولین بار این کار را انجام داد. چون اگر می‌خواستیم وارد مجموعه ISBNشویم، باید به این تکنولوژی دسترسی پیدا می‌کردیم.
 
مسجدجامعی گفت: پیشنهاد من این است که سابقه خانه کتاب و این دستاوردها حفظ شود. هم از این باب که کتاب یک امر مهم است و هم اینکه بخشی به نام خانه کتاب باشد. حال که به هر دلیلی خانه کتاب با دو موسسه دیگر ادغام شده است -که شاید تصمیم شجاعانه‌ای هم بوده باش- خوب است که در کنار آن ملاحظاتی برای فعالیت‌های خانه کتاب در نظر گرفته شده باشد.
 
عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه عموما تواضع، تعهد و توانایی را در کنار هم داشتن، امری است که زیاد به‌دست نمی‌آید و خیلی معمول نیست؛ اظهار کرد: نیکنام حسینی‌پور همه این‌ها را با هم داشت؛ کارهای بزرگی کرد و شاید مهم‌ترین کارش هم این بود که سعی می‌کرد همه را وارد این عرصه و فضا کند و از این جهت واقعا تلاش موثری داشت.

وی اضافه کرد: جایگاه جدید حسینی‌پور در کار هوشمندسازی و ساماندهی فعالیت‌ها در فضای مجازی، با این سابقه او در خانه کتاب همسو است. زیرا خانه کتاب در حقیقت قرار بود مرجع و منبع سایر معاونت‌ها با هدف دستیابی به هوشمندسازی برای ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی بشود.
 
مسجدجامعی ضمن برشمردن برخی فعالیت‌های فرهنگی و هنری خانه کتاب در ادوار مختلف از زمان تاسیس تا‌به‌حال، گفت: خوشحالم که قدر مدیران دانسته می‌شود و امیدوارم تشکل جدید هم بر کمیت و کیفیت فرهنگ و هنر، به ویژه مساله کتاب و کتابخوانی بیفزاید.

امیدوارم ضرر این اشتباه کمتر از آنچه باشد که ما فکر می‌کنیم
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، عضو هیأت مدیره موسسه خانه‌کتاب در ادامه این آیین، صحبت‌های خود را به دو بخش رسمی و غیررسمی تقسیم کرد و در بخش رسمی آن گفت: برخلاف آقای مسجدجامعی که می‌گویند قدر مدیران دانسته می‌شود، معتقدم چنین نیست. امیدوارم آقای حسینی‌‌پور هرجا که هست، موفق باشد و آقای دهقانکار هم توفیق خدمت داشته باشد؛ زیرا ساختار، ساختار نظام جمهوری اسلامی است و هدف همه، خدمت است.

زائری در بخش غیررسمی و دوستانه سخنان خود گفت: ما در دوره‌ای هستیم که اگر من زائری -برای مثال- پرچم خانه کتاب را از این موسسه خارج کنم، حراست، کمیته انضباطی، نهاد و گروه و اافراد متعدد پیگیر می‌شوند که این دارایی و سرمایه از موسسه خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج شده‌است و باید پیدا شود؛ در حالی‌‌که سرمایه‌ای که از وزارت ارشاد و موسسه خانه کتاب می‌رود، شخص نیکنام حسینی‌پور است.

وی‌ ادامه داد: سرمایه، نیروی انسانی است، نه تیر و تخته، سرمایه، بچه‌های خانه کتاب هستند که گاه تا ساعت 12 شب کار می‌کردند. سرمایه، حسینی‌پور است که ناشناس سراغ کتابفروشی‌ها می‌رود.

زائری افزود: متاسفانه مدیری که کار نکند، محبوب است و محبوب می‌شود. بالاتر از آن، اگر مدیر یک مجموعه تخلف کند، اتفاقا همه دوستان سعی می‌کنند هوای او را داشته باشند؛ اما وقتی مدیری پای کار می‌ایستد و از جان خود می‌گذرد؛ همه دست به دست هم می‌دهند او را زمین بزنند.

این عضو هیأت‌مدیره موسسه خانه کتاب گفت: خدمت و خیانت باید فرق کند؛ زیرا هرجا که خدمت و خیانت فرق نکند، از اساس ویران می‌شود؛ فرق نمی‌کند خانه شخصی شما باشد، چه خانه کتاب و چه جمهوری اسلامی ایران.

زائری گفت: صدسال دیگر، هیچکدام از ما اینجا نیستیم؛ اما تاریخ درباره ما قضاوت خواهد کرد. تاریخ خواهد گفت که خانه کتاب ساخته شده بود، اما آن‌را منحل کردند؛ به‌نظر من این کار بی تدبیری است. این را می‌گویم که بعدها تاریخ بگوید کسانی بودند و گفتند که این کار اشتباه است.
 
زائری به ویژگی‌های حسینی‌پوراشاره کرد و گفت: دو ویژگی در حسینی‌پور بسیار بارز بود، نخست در خانه کتاب به روی همه باز شد و دیگر اینکه حسینی‌پور، اهل نمایش و بازی نبود. امیدوارم ضرر این اشتباه کمتر از آنچه باشد که ما فکر می‌کنیم.

استراتژی وزارت ارشاد برای مخاطرات پیش‌رو چیست؟
علیرضا بهرامی، روزنامه‌نگار در ادامه این آیین بیان کرد:. حسن خلق، رویکرد فرهنگی با اعتماد و اتکا به تجربه، مشورت‌پذیری و فضابخشی برای ایده‌های نو، پرکاری و اعتقاد عملی به وجود و فعالیت‌های فرهنگی، ويژگی‌هایی بود که من در این مدت از آقای حسینی‌پور دیدم.
وی ضمن اشاره به فعالیت رسانه‌ای خود در سه دولت‌ متفاوت، عنوان کرد: تجربه نشان داده‌است که حدود یک‌سال و نیم قبل از پایان‌یافتن هر دولت، چند مخاطره مدیران حوزه فرهنگ را تهدید می‌کند. رخوت، فرصت‌جویی، فرصت‌طلبی و مهم‌تر از همه باج‌خواهی.
بهرامی در پایان گفت: پرسش بنده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در مدت زمان باقیمانده از این دوره چه استراتژی در مواجهه با این مخاطرات دارد؟

حسینی‌پور برای خودنمایی ساختار خوب را به هم نزد
سیدمحمد طباطبایی، رئیس موسسه هنرمندان پیشکسوت از دیگر سخنرانان این جلسه بود که سخنان خود را با این جمله که «حسینی‌پور نام نیکی دارد» شروع کرد و گفت: نیکنام اسم خوبی است که برای او انتخاب شده‌است.  

وی افزود: حسینی‌پور چند ویژگی داشته و دارد؛ یکی اینکه برای خودنمایی ساختار خوب را به هم نزد و برخلاف مدیرانی که کار خوب مدیران دوره قبل را ادامه نمی‌دادند؛ کارهای موثر را ادامه داد. خیلی هم به ایشان برای این رویکرد نقد شد، اما او این کار را نکرد و حتی با قدرت و تلاش بیشتری برنامه‌های مثبت دوره گذشته را ادامه داد؛ که به این خاطر باید به ایشان دست مریزاد گفت.

طباطبایی ضمن بیان اینکه حسینی‌پور اهل تعامل و گفت‌وگو است؛ اضافه کرد: برای او فرق ندارد که طرف تعامل و گفت‌وگو کدام جریان است، چون کار سیاسی در عرصه فرهنگ نمی‌کند. تلاش جدی حسینی‌پور برای حل مشکلات از دیگر ویژگی‌های مدیریتی او است؛ یعنی حتی اگر فکر کند کاری به راحتی نتیجه نمی‌دهد، دست از تلاش برنمی‌دارد. بسیار پرتلاش است و واقعا شب و روز ندارد.

وی با بیان اینکه حسینی‌پور در دوره حضور در خانه کتاب هیچ‌گاه جاده خاکی نزد، جدی‌تر از خیلی مدیران بود و در کار با هیچ‌کس تعارف نداشت، اضافه کرد: معمولا تجلیل‌ها مثل مراسم ترحیم است، که فقط از خوبی‌های شخص می‌گویند؛ اما می‌خواهم از همه دوستان بپرسم در این دوساله مسئولیت حسینی‌پور در خانه‌کتاب چقدر او را اذیت کردید؟ چقدر به او کمک نکردید؟ یا پشت او را خالی کردید؟

مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن تشکر از نیکنام حسینی‌پور برای انجام مسئولیتش در شرایط اقتصادی سخت، گفت: در دوره‌های قبل که پول‌های میلیاردی در این موسسه به باد داده شد، و پولی نبود، فعالیت‌های زیادی انجام دادید.

موسسه خانه کتاب حذف نمی‌شود
طباطبایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن دفاع از تصمیم وزارت ارشاد بر ادغام سه موسسه خانه‌کتاب، نمایشگاه‌های فرهنگی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: قرار بر حذف بخشی نیست، موسسه خانه کتاب، حذف نمی‌شود. تصمیم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حفظ برند خانه کتاب است و قطعا حفظ خواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مسئولیت ایوب دهقانکار بر موسسه جدید گفت: دهقانکار، کار خود را از کارمندی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع کرد، بعد کارشناس شد و پله‌های ارتقا را یکی یکی بالا آمد. آشنایی کامل به فرهنگ دارد، حوزه نشر را خوب می‌شناسد و ویژگی‌ قابل توجه او آشنایی او با نشر بین‌الملل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها