سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
اعتراض کتابفروش بوکانی به بی‌عملی مسئولان در قبال فروش غیرقانونی کتاب

مدیر کتابفروشی «مکریان» بوکان، از بی‌عملی مسئولان در قبال فروش غیرقانونی کتاب توسط برخی ناشران در ادارات و پیاده‌روهای سطح شهر، انتقاد کرد و گفت: این معضل در آینده کار کتابفروشی را به‌طور کامل ریشە‌کن می‌کند.

رحمان حسین‌زاده، مدیر کتابفروشی «مکریان» شهرستان بوکان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: یک محصول یا کالای تولید شده اگر به‌فروش نرسد، مانند این است که هیچ وقت تولید نشده است. بنابراین تولیدکنندگان با احتساب اینکه فروش یک محصول به آن موجودیت می‌دهد؛ به هر طریقی سعی در فروش محصول تولیدی خود دارند.

وی افزود: کتاب هم به عنوان یک کالای تولیدی و فرهنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بر همین اساس می‌توان به کتابفروشی‌ها حق داد که دغدغه عرضه و فروش کتاب‌هایشان را داشته باشند.

این کتابفروش بوکانی ادامه داد: مطمئن باشید مردم اگر به کتابفروشی‌ها بروند، بیشتر در جریان کتاب‌های جدید قرار می‌گیرند، چون کتاب در کتابفروشی بیشتر مجال دیده و عرضه شدن دارد تا اینکه خریداری در منزل به دنبال یک عنوان کتاب باشد؛ کتابخوانی که به شیوه سنتی خرید کند و به کتابفروشی برود، اطلاعاتش در مورد بازار کتاب و آثار جدید به نسبت کسی که آنلاین کتاب می‌خرد، بیشتر است.‌
 
حسین‌زاده با اشاره به اینکه در این کتابفروشی حدود 6 هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف ادبیات، تاریخی، علمی، روانشناسی، کودک و نوجوان، کمک آموزشی، شعر، کتاب‌های مذهبی، حقوق موجود است، درباره وضعیت کتابفروشی «مکریان» بوکان در شرایط فعلی، گفت: قبل از شیوع کرونا بزرگترین مشکلی کە در حال نابود کردن کتابفروشی‌ها بود، برگزاری نمایشگاە‌هایی با تخفیف ۵۰ درصدی بود.
 

وی فروش غیرقانونی کتاب توسط برخی از ناشران در ادارات و پیاده‌روها را از دیگر مشکلات مبتلابه کتابفروشی‌های این شهرستان قبل از شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: من و خیلی از همکاران من، بارها این موضوع را با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مطرح کرده‌ایم که چرا و چگونە بە هر کسی، با هر میزان تخفیف و در هر زمانی اجازه داده می‌شود که شروع بە فروش کتاب در نمایشگاە‌ها آن هم با این تخفیف‌ها ‌کند؛ این معضل در آینده کار کتابفروشی را به‌طور کلی ریشە‌کن خواهد کرد.

مدیر کتابفروشی «مکریان» بوکان، بیان کرد: یک مسئلەی بسیار اساسی دیگر فروش کتاب و نوشت‌افزار با هم است و در این راستا یک نوشت افزار کوچکِ سر کوچه نیز با گذاشتن تعدادی پازل و کتاب‌های اُفست حوزه کودک به کتابفروشی مشغول است، که جای تاسف دارد.
 
حسین‌زاده افزود: فروش کتاب در کتابفروشی ما دچار بن‌بست شده و به‌عبارت دقیق‌تر، کاملا فروش متوقف شده است. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بحران می‌تواند با دادن کمک‌های مالی بە‌صورت وام کم‌بهره کمک کند تا کتاب فروشی‌ها احیا شوند.

این کتابفروش بوکانی، نبود زیرساخت‌های لازم را یکی از دلایل عدم موفقیت فروش اینترنتی کتاب در این شهرستان عنوان کرد و گفت: فروش اینترنتی شاید به استانداردهای لازم نرسیده‌ است؛ زیرا سایتی که صرفا به عکس و قیمت کتاب بسنده کند، نمی‌تواند در این عرصه موفق باشد. معرفی کامل و دقیق اثر، خدمات پس از فروش، تحویل به‌موقع و سالم بودن کتاب از جمله عواملی است که می‌تواند به موفقیت یک فروشگاه اینترنتی کمک کند.

 
مسئول کتابفروشی «مکریان» بوکان همچنین گفت: من روی فروش آنلاین کتاب‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنم، چون علاقه‌ای ندارم کتاب‌ها به صورت آنلاین به فروش برسد، بلکه بیشتر تمایل دارم کتاب‌ها از طریق کتابفروشی‌ها به مخاطب عرضه شوند؛ اساسا معتقدم فروش اینترنتی کتاب موجب از بین رفتن کتابفروشی‌ها می‌شود.
 
وی گفت: اگر قرار باشد همه ناشران کتاب‌ها را از طریق سایت و آنلاین به فروش برسانند، پس کتابفروشی‌ها چه کاری باید انجام دهند؟ کتابفروشی‌ها در حال حاضر هزار جور مشکل دارند و همین که با وجود این مشکلات عده‌ای از آن‌ها هنوز تغییر شغل نداده‌اند و مشغول کار هستند، جای قدردانی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها