چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۸
«روضه‌الانوار» راه فهم زبان حافظ را هموار مي‌كند

روضه‌الانوار خواجوي كرماني، منظومه‌اي دلنشين با ارزش‌هاي استثنايي است. اين كتاب با زباني آراسته‌ بعضي از تعابير نوشده نظامي را با خود دارد و در بسياري از موارد راه فهم زبان حافظ را هموار مي‌كند.

دكتر محمود عابدي (مصحح اثر) با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: روضه‌الانوار خلاصه مباحث صوفيانه‌اي است كه در حوزه‌هاي فرهنگي اواخر قرن هفتم و اوائل هشتم در كرمان و فارس، مجلس درس دوستداران تصوف را گرمي و رونق مي‌داده است.

وي افزود: روضه‌الانوار و مخزن‌الاسرار، در بعضي از معاني صوفيانه، ملاحظات اخلاقي، اجتماعي و ويژگي‌هاي زباني، با اينكه تفاوت‌هاي بسياري با حديقه سنايي دارند ولي پيوندهايي را مي‌توان در آن‌ها يافت.

اين مصحح خاطرنشان كرد: از جمله اين تفاوت‌ها در ميزان سلامت اجتماعي عصر زندگي و در نتيجه سكونت خاطر و نشاط روحاني است كه در آثار هر يك انعكاس دارد.

وي افزود: سنجش اين آثار با چنين نگاهي به شعر عارف قرن ششم و صوفيانه‌گوي قرن هشتم، درجه تحول استغنا و رضامندي و تبديل آن به نياز و ناخرسندي را به خوبي خاطرنشان مي‌كند.

اين نسخه‌شناس يادآور شد: در روضه‌الانوار از شكوه‌هاي شاعر از زادگاه خويش، كرمان و اهل زرق و رياي آن سامان سخن گفته شده و استمداد روحاني وي از شيخ مرشد (مدفون در كازرون) و اظهار ارادتمندي به امين‌الدين بلياني در آن به چشم مي‌خورد.

وي افزود: اين شكوه و ارادت، خود به‌خود نمودار اختلاف طريقت و نظر صوفيان شناخته شده كرمان و مورد احترام آل مظفر، مشايخ شيراز و خاندان «اينجو» است كه شاعر با آن‌ها سر و كار داشته است.

عابدي يادآور شد: نسخه‌هاي روضه‌الانوار را سال‌هايي از اين پيش بررسي و مقابله كرده بودم اما حوادث و عواملي باعث شد كه مدتي مديد آن كار، بي‌سامان و پريشان همچنان بماند. اما به ضرورتي وادار شدم در زندگي و احوال آثار خواجو، با نگاهي ديگر جست‌وجو كنم، حتي از لغات و تركيبات نادر آثار او مجموعه‌اي فراهم آوردم.

اين مصحح خاطرنشان كرد: روضه‌الانوار منظومه‌اي است عرفاني، اخلاقي و اجتماعي، در بحر سريع، بر وزن مخزن‌الاسرار نظامي و در بيست مقاله كه هر يك از آن‌ها در موضوع خاصي است و با حكايتي تبيين و تأييد مي‌شود.

وي افزود: خواجوي كرماني (درگذشته 750 هجري قمري) اين منظومه را در برابر مخزن‌الاسرار ساخته است و اين اثر در جمع نظريه‌هاي متعدد مخزن‌الاسرار منظومه‌اي دلنشين و داراي ارزش‌هاي استثنايي است.

دريايي از فرهنگ پرمايه اسلام و ايران در نسخه‌هاي خطي موج مي‌زند، اين نسخه‌ها در حقيقت كارنامه دانشمندان، نوابغ بزرگ و هويت‌نامه ما ايرانيان است. بر عهده هر نسلي است كه اين ميراث پر ارج را پاس دارد و براي شناخت تاريخ، فرهنگ، ادب و سوابق علمي خود به احيا و بازسازي آن اهتمام ورزد.

در تصحيح اين اثر از پنج نسخه خطي استفاده شده و تعليقات و توضيحات ارزشمند مصحح دانشمند آن، سودمندي اين اثر را دو چندان كرده است.

روضه‌الانوار منظومه‌اي عرفاني، اخلاقي و اجتماعي اثر خواجوي كرماني است كه با تصحيح دكتر محمود عابدي بازنويسي و به كوشش مركز پژوهشي ميراث مكتوب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط