شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
روستای دوستدار کتاب کشور صاحب کتابخانه عمومی شد

روستای «مربچه» از توابع شهرستان رامهرمز که در پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، شایسته تقدیر شناخته شد، اکنون صاحب کتابخانه عمومی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، غلامرضا شریعتی در آیین افتتاح کتابخانه عمومی سپهر دانش روستای مربچه شهرستان رامهرمز که جمعه 17 اسفندماه برگزار شد، در جمع مردم و نمایندگان روستا و شهرستان رامهرمز، گفت: عملیات اجرایی این کتابخانه از سال گذشته آغاز شد هرچند این پروژه از لحاظ اجرایی اعتبار چند میلیاردی ندارد اما از لحاظ فرهنگی و برای روستایی که برگزیده کشوری دوستدار کتاب طی چند سال متوالی شده، کار بسیار ارزنده‌ای است.

شریعتی ادامه داد: تلاش روستای مربچه به صورت خودجوش با تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی، کسب مقام کشوری دوستدار کتاب همه نشان از حرکت ارزشمند این روستا در مسیر مطالعه و کتابخوانی است که خیرات و برکاتش برای نوجوانان، کودکان و جوانان این روستا در آینده بارز می‌شود.

استاندار خوزستان ابراز امیدواری کرد: اگر فرزندان این روستا با همین جدیت در این مسیر حرکت کنند، می‌توانیم در آینده شاهد در دست گرفتن امورات شهر و کشور توسط آنان باشیم.

وی تصریح کرد: برای توجه به باشگاه‌های کتابخوانی، دوستداران کتاب و تشویق کودکان و نوجوانان این روستا  بر خود واجب دانستم برای افتتاح این پروژه حضور داشته باشم چون شهرستان رامهرمز در مسیر توسعه قرار داشته و هم اکنون با سرعت بیشتری پله‌های ترقی را طی می‌کند.
 
اقبال محمدی نماینده شهرستان رامهرمز در این آیین گفت: روز 18 اسفند ماه که در تقویم رسمی کشور به نام سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی نامگذاری شده است، این نکته را بر همگان روشن می‌سازد که کتاب و کتابخوانی جایگاه والایی در رشد و و تعالی جامعه دارد.

محمدی اضافه کرد: علی رغم پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی اما همچنان توسعه فرهنگی کشورها در گرو اهمیت دادن به کتاب و افزایش نرخ سرانه کتابخانه‌ها در کشور‌ها است که شامل کشور ما نیز می‌شود.

وی ادامه داد: جایگاه کتاب و کتابخوانی در فرهنگ غنی ایران اسلامی با اهتمام دانشمندان ایرانی در کسب علم و نگارش و آثار کتاب‌های ارزشمندی چون حافظ، سعدی و شاهنامه جهان شمول شده و سینه به سینه به نسل‌های جدید انتقال یافته است.

محمدی مهمترین کتاب‌ها در دین مبین اسلام را معجزه جاوید آخرین سفیر الهی  حضرت محمد (ص) کتاب آسمانی قرآن دانست و گفت: در کتاب قرآن آیات نور با مضامین خواندن و نوشتن وجود دارد که همه نشان از اهمیت کتاب و کتابخوانی در دین اسلام است و کشوری در مسیر رشد، توسعه و تعالی قرار می‌گیرد که توجه به کتاب و کتابخوانی و  امر مقدس نگارش داشته باشد.

منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان هم در این آیین با اشاره به رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که توجه به مناطق روستایی است، گفت: در استان خوزستان 43 کتابخانه روستایی فعال است که امروز شاهد افتتاح 44 کتابخانه روستایی روستای مربچه در شهرستان هستیم.

وی افزود: با توجه به آمار بالای کتابخانه‌های روستایی در خوزستان، همچنان نیازمند توجه جدی برای توسعه کتابخانه‌های روستایی هستیم.

کوهی رستمی اضافه کرد: کتابخانه‌های روستایی به عنوان نهادی آموزشی، اجتماعی و فرهنگی درصورتی که متناسب باسبک زندگی روستایی طراحی شوند، نقش بارزی در بهبود نگرش روستاییان ایفاکرده و تفکر ریشه حیات هر تمدنی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان گفت: نگاه ما به کتابخانه صرفاً محلی برای خواندن کتاب نیست و در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان به دنبال تبدیل کتابخانه‌های عمومی به مراکز فرهنگی و اجتماعی هستیم و همین ایده را با جدیت بیشتر در روستاهایی که دارای کتابخانه هستند دنبال می‌کنیم.

وی در پایان از استاندار خوزستان خواستار اعتبارات جهت ارائه خدمات فرهنگی و کتابخوانی به صورت کتابخانه سیار به روستاهایی که کتابخانه ندارند، شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها