سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۴
دختری با گوشواره مروارید

"دختری با گوشواره مروارید" فیلم اقتباسی و تاریخی موفقی است که داستانی از خلق یک پرتره را تبدیل به یک معمای چالش برانگیز تاریخی می کند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فیلم دختری با "گوشواره مروارید" اثر "پیتر وبر" از آثاری است که در حوزه اقتباس در چند سال اخیر از فیلم های قابل اعتنا به شمار می رود.

این فیلم را وبر با اقتباس از رمانی نوشته "تریس شوالیه" در سال 2004 ساخت که توانست نظر مثبت بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کند و در گیشه نیز موفق عمل کند.

داستان این فیلم روایت کشیده شدن یک نقاشی از دختری است که الگوی این اثر قرار گرفته است. این دختر به علت فقر زیادی که در قرن 17 در هلند و به طور کلی در اروپا وجود داشت،  ناچار می شود در منزل یکی از اشراف زاده های سابق به عنوان خدمتکار استخدام شود . خانه ای که نقاشی بزرگ، ارباب آن است و این دختر انگیزه ای برای خلق اثر ماندگاری می شود که سالها در تاریخ نقاشی جهان تاثیر گذار است.

دختری با گوشواره مروارید (به هلندی: Het meisje met de parel) از آثار جاویدان نقاش هلندی یوهانس ورمر (۱۶۳۲ - ۱۶۷۵ میلادی) است که به تنهایی یکی از پایه‌های ثابت «دوران طلایی هنر» در هلندِ قرن هفدهم میلادی است. 

رمان دختری با گوشواره از معدود رمان هایی است که بر اساس یک نقاشی نوشته شده است. اینکه تصویر طراحی شده بر روی این نقاشی متعلق به کیست، مدت‌ها سبب اظهار نظر هایی متفاوت از سوی مورخان هنر شده است.

حدس‌ها برای شناسایی این دختر بسیار گسترده بوده و همه آنها به علت عدم وجود مشخصه‌ای ویژه در صورت، لباس یا حتی محیط ، در حد حدس و گمان باقی مانده‌است . از این میان می توان به ماریا ورمر (دختر بزرگ یوهانس) ، مدلینا ون رویژون (دختر دوست و حامی یوهانس ، پیتر ون رویژون) و مدل گمنامی که در خانه ورمر به عنوان پیشخدمت کار می‌کرد ، اشاره کرد .

شوالیه اما گزینه پیشخدمت را برگزید و آن را با استفاده از روایتی تکان دهنده و سرشار از تکینیکی واقع گرا جذاب کرد.

نویسنده فرانسوی - سوییسی این اثر پس از مهاجرت به ایالات متحده این رمان را به عنوان دومین اثرش منتشر کرد که با استقبال بی نظیری در سطح جهان رو به رو شد.

این در حالی است که در سالهای آغازین هزاره سوم کتاب های تاریخی چندان در بازار های عامه پسند موفق نبوده و جای خود را به فانتزی هایی چون هری پاتر و ارباب حلقه ها داده بودند.اما رمان حاضر با کنار زدن آثار دیگر توانست به رتبه اول فروش در سال انتشار دست یابد.

این فیلم در آغاز از خانه گریت،مستخدم، و نمایش فقر آنجا آغاز می شود. در کتاب هم بخش ابتدایی به معرفی خانواده فقیر کاشی ساز گریت می پردازد.

اقتباس وبر در واقع  روایت فشرده ای از رمان شوالیه است. شیوه‌ای که در بیشتر اقتباس‌های سینمایی مورد استفاده قرار می گیرد. وفاداری در اقتباس نیز نکته‌ای بوده که کارگردان فراموش نکرده است.

اما مسئله قابل توجه اشاره به سبک بازی "اسکارلت یوهانسون" در نقش گریت است.شخصیت گریت به شکلی دقیق و شگفت انگیزی شیبه همان چیزی است که در رمان اصلی وجود دارد.

خودداری گریت از تداخل عقایدش با آن چه رفتار کاتولیکی خانواده ورمر خوانده می شود، جسارت گریت در برابر اینکه باید با مدل شدنش برای نقاش در ستیز با خانم خانه باشد و فشار زیادی که او در این ماجرا تحمل می کند از دلایلی است که ناچار می شویم گفته یوهانسون مبنی بر اینکه بیش از 20 بار رمان را خوانده باور کنیم.

در این فیلم که در سال 2004 نمایش داده شد، علاوه بر یوهانسون بازیگرانی چون "کالین فرث" ، "تام ویلکینسون" و " گیلیان مورفی" به ایفای نقش پرداخته اند.

این فیلم اولین تجربه وبر در عرصه ساخت آثار بلند سینمایی به شمار می آید که بعد از آن و در سال 2007 فیلم "هانیبال" را کارگردانی کرد.

دختری با گوشواره توانست برای سه جایزه اسکار کاندید شود که به شیوه معاصر این جایزه به علت تاریخی بودن ژانرش، سهمی از این مراسم نداشت.

فیلم که در ونیز فیلمبرداری شده نمایشگر یکی از شهر های هلند است که در کتاب اصلی تصویر شده است.نمایش فیلم با تحسین شوالیه،نویسنده اصلی رو به رو شد و از عوامل فیلم تقدیر کرد.





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط