چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
معرفی کتاب «جایگاه قیام 19 دی 1356 در انقلاب اسلامی»

«جایگاه قیام 19 دی 1356در انقلاب اسلامی» کتابی است که از پنج فصل تشکیل شده و تأثیر قیام 19دی سال 56 بر پیروزی اتقلاب اسلامی در سال 57 را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم؛ 19دی‌ماه سال 1356 مقارن بود با ‪ قیام بزرگ مردمی علیه رژیم پهلوی در قم که به قیام خونین مردم قم شهرت دارد. این روز یادآور حماسه بزرگ و با شکوهی است که مقدمات سرنگونی رژیم شاهنشاهی در ایران را در مدت زمان کوتاهی رقم زد. به مناسبت سالروز قیام 19 دی، کتاب «جایگاه قیام 19دی 1356 در انقلاب اسلامی» معرفی می‌شود.

«جایگاه قیام 19 دی 1356در انقلاب اسلامی» کتابی است که از پنج فصل تشکیل شده و تأثیر قیام 19دی سال 56 بر پیروزی اتقلاب اسلامی در سال 57 را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
در فصل اول این کتاب به نیروهای مخالف رژیم پهلوی در بحبوحه‌ قیام پرداخته شده است؛ نیروهایی که میزان قدرت آن‌ها در سال‌های 56 و ماقبل آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
فصل دوم اما یک قدم رو‌به‌جلو برمی‌دارد و می‌رود سراغ علل و عوامل قیام 19 دی. در این بخش به عواملی از جمله شهادت حاج آقا مصطفی، نقش رهبری امام خمینی(ره) و فضای باز سیاسی پرداخته شده است.

فصل سوم به اصل قیام ورود روشن و نحوه شکل گیری قیام را توصیف می‌کند و مسائلی را که در بطن و حاشیه قیام رخ خورده، مورد واکاوری قرار می‌دهد.
 
در فصل چهارم واکنش گروه‌های مختلفِ موافق و مخالف قیام 19 دی از جمله روحانیون، دانشگاهیان و بازاریان ارزیابی می‌شود و در نهایت فصل آخر اختصاص پیدا می‌کند به پیامدهای و نتایجی که از قیام 19 دی به دست آمده است.

کتاب «جایگاه قیام 19 دی 1356در انقلاب اسلامی» به قلم ابراهیم طالبی دارابی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها