سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۳
نقد ادبيات دفاع مقدس پشتوانه فرهنگی ندارد

عبدالمجيد نجفي، نويسنده گفت: در حوزه ادبيات مقاومت و دفاع مقدس حرف و حديث‌هاي زيادي مطرح مي‌شوند كه آن را به سمت شعار‌ي بودن سوق مي‌دهد. نقد در این حوزه از پشتوانه فرهنگی و دلسوزانه برخوردار نيست و بي‌توجهي باعث شده اين توليدات فرهنگي با سير نزولي روبه‌رو شوند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) نجفي، داستان نویس اظهار داشت: جنگ ما، جنگي با قداست بود و من به عنوان يك داستا‌ن نويس سعي مي‌كنم به بيان روحيه دفاع رزمندگان بپردازم. 

نجفي خاطر نشان كرد: نگارش "با جام‌هاي شوكران" ده سال طول کشید و سال گذشته در جشنواره بهترين كتاب سال دفاع مقدس و جايزه ادبي شهيد حبيب غني‌پور به عنوان اثر برگزيده انتخاب شد. اما متاسفانه با آن که به چاپ دوم رسيد بازخوردی در جامعه نداشت.

وي افزود: در هشت سال دوران دفاع مقدس انسان‌هاي فرهيخته، تحصيل كرده و بافرهنگي در جبهه‌ها حضور داشتند كه داراي روح پرشور حماسي بودند و انعكاس اين روح حماسي كمتر در آثار به چشم مي‌خورد. به این دليل كه كارشناسي آثار كه بايد با تعمق صورت بگيرد، دست‌خوش جريان‌هاي اداري شده است.

وي با تاكيد بر ارتباط قانون‌مند ناشر و نويسنده گفت: ايجاد يك ارتباط هدفمند و قانون‌مند رضايت ایجاد خواهد كرد و هر دو طرف از حقوق و اهداف يكديگر آگاه خواهند شد.

وي درباره كارنامه خود گفت: نخستین آثارم در دهه 1370 و بعد از كنگره سردارن شهيد استان آذربايجان شرقي در باره زندگي و خاطرات سرداران شهيد مهدي و حميد باكري، حسن شفيع‌زاده و مرتضي ياغچيان در مجموعه پيك پايداري منتشر شدند. "عكس يادگاري"(در باره شهيد مهدي باكري)، "راهيان شط"، "با جام‌هاي شوكران"، "چشم‌هاي مادرم"، "35 داستان براي نوجوانان"، " از ايستگاه چهارم تا سال گندم" و همچنين داستان‌‌های كوتاه در نشريات آثار دیگرم هستند.

عبدالمجيد نجفي در پايان اظهار داشت: به دنبال سوژه‌اي ناب‌تر از موضوع رمان "با جام‌هاي شوكران" هستم تا حاصل آن در سطح بالاتري قرار بگيرد.

عبدالمجيد نجفي سال 1338 در شهر تبريز متولد شده است. وی در حا‌ل حاضر به عنوان كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي مشغول تدريس در زمينه ادبيات داستاني است.

تا‌كنون از عبدالمجيد نجفي حدود 50 عنوان كتاب در زمينه داستان و رمان و در حوزه‌هاي مختلف به خصوص ادبيات مقاومت و دفاع مقدس منتشر شده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط