شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۲
مفاخر ادبي را با هنر موسيقي به نسل چهارم معرفي كنيم

«علیرضا افتخاری» خواننده موسیقی سنتي با بیان اینکه همه مردم باید به چهره های ادبی و مشاهیر کشورمان احترام بگذارند، گفت: با به تصویر کشیدن زندگینامه این چهره ها و همينطور مطالعه آثار به جای مانده از آنها مي توانيم دين خودمان را نسبت به اقدامات ارزشمند آنها ادا كنيم.\

« افتخاری» خواننده موسیقی سنتي در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره گسترش فرهنگ کتابخوانی و کتابداری اظهار داشت: کتاب انسان را به کمال و برتری می رساند، به همین منظور اگر به کتاب و فرهنگ گسترش مطالعه در کشور توجه نشود، در واقع به انسانیت و كمالات انساني توجه نشده است.

وی با اشاره به اینکه همه ما نسبت به چهره های ادبی و آثار به جای مانده از آنها وظایف و مسئولیت هایی داریم، تصریح کرد: مشاهیر و چهره های ادبی کشورمان تلاش کرده‌اند با خلق آثار ماندگاری در حوزه هنر و ادبیات باعث رشد و پویایی جامعه شوند.

"افتخاری" با اشاره به علاقه اش به اشعار مولانا، باباطاهر، سعدی و حافظ، خاطرنشان کرد: علاوه بر رجوع به اشعار این بزرگواران، دوست دارم هر کتابي كه بخشی از تاریخ غنی کشورمان را تعریف می کند،مطالعه کنم.

وی گفت: کتاب های خطی و ارزشمند ما در اکثر کتابخانه های دنیا موجود است و با توجه به اهميت اين موضوع باید بیش از پیش به چهره‌های ادبی کشورمان و آثاری که از خود به جای گذاشته اند، احترام بگذاریم.

«افتخاري» كه آلبوم هاي متعددي بر اساس آثار شاعران كشور از جمله دوبيتي هاي بابا طاهر، حافظ و سعدي منتشر كرده است، مي گويد: اجراي اين اشعار حركتي مفيد براي معرفي آثار چهره هاي ادبي كشور به نسل چهارم است.
 
وي معتقد است: موسيقي سنتي و سروده هاي شاعران بزرگ همواره در نزد مخاطبان ايراني جذاب است، اما كم كاري برخي از اهالي موسيقي و گسترش موسيقي پاپ تا حدودي بر سليقه افراد تأثير گذاشته است.

افتخاری فروردین ماه سال ۱۳۳۷ در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. وی از کودکی شروع به خواندن كرد و بیش از ۱۲ سال از سنش نمی‌گذشت که شاگرد جلال‌الدین تاج اصفهانی شد.

علیرضا افتخاری به شیوه‌های آوازخوانی تاج، ادیب خوانساری، دادبه و طاهر زاده مسلط است.

وي در سال ۱۳۶۰ پس از فوت استاد تاج اصفهانی نزد استادان دیگری چون حسن کسایی، جلیل شهناز، دادبه، محمدرضا شجریان رفت و از آنان در زمینه گوشه‌ها و ردیف‌های آوازی کسب معلومات كرد.

وی از سال ۱۳۵۷ همکاریش را با رادیو و از سال ۱۳۶۳ همکاری خود را با تالار وحدت و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد.

وی به اشعار مولانا، باباطاهر، سعدی علاقه دارد، ولی ارادت خاصی به حافظ دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط