سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳
برای ارزان شدن قیمت کتاب برنامه داریم/ دولت یازدهم به محدودیت فرهنگ فکر نمی کند

دومین نشست حسین نوش‌آبادی، نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. نوش‌آبادی در این نشست ضمن ارائه برنامه‌های این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید، گفت: باید برنامه‌هایی تدارک دیده شوند تا کتاب با سهولت و با قیمت ارزان‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دومین نشست حسین نوش‌آبادی، نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (27 آبان 1393) همزمان با چهارمین روز از بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سالن جلسات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

نوش‌آبادی در ابتدای این مراسم، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب سیاست‌های کلان کشوری به وظیفه خطیر در حوزه‌های فرهنگی و هنری خواهد پرداخت. ما موظفیم بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور ـ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ سیاست‌هایی را دنبال کنیم که برخاسته از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و اسناد بالادستی است.

وی ادامه داد: حوزه فرهنگ نیازمند مدیریت فرهنگی، برنامه‌ریزی هوشمندانه و پرهیز از رویکردهای سطحی و تبلیغاتی و کلیشه‌ای است. یعنی در حوزه فرهنگی به جای آنکه به محدودیت‌های فکر کنیم باید به مصونیت‌ها بیندیشیم و برای سلامت روانی جامعه برنامه داشته باشیم.

نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که همبستگی ملی مبتنی بر اعتماد مردم و همکاری مسئولان است، گفت: باید سرمایه‌های فکری، فرهنگی و معنوی کشور تعمیق و به سمت شکل‌گیری تمدن ایرانی ـ اسلامی حرکت کند.

وی تحقق این هدف را نیازمند بازتعریف عناصر فرهنگ ملی و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی دانست و گفت: در این رابطه باید توسعه سازمان‌های مردم نهاد و شبکه‌های نخبگان در سطح ملی و حمایت از آن‌ها برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی و هنری کشور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و فناوری، مدیریت راهبردی در فضای مجازی و رفع دغدغه‌های موجود در این حوزه، مقابله با جنگ نرم، گسترش کمی و کیفی ظرفیت‌های هنری، گفتمان سازی و تولید ادبیات، عمق بخشیدن به سرمایه‌های فرهنگی تمدن ایرانی ـ اسلامی و شناسایی نیازها و پاسخگویی به مطالبات مردم در دستور کار قرار بگیرد.

نوش‌آبادی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به همه سلایق احترام می‌گذارد، اما برنامه‌های خودش را در چارچوب سیاست‌های کلی دنبال می‌کند و با قدرت اِعمال حاکمیت می‌کند. احترام به سلیقه‌ها نافی وظیفه ما در حوزه فرهنگ نیست. معتقدیم فرهنگ و هنر کشور متعلق به یک جریان سیاسی و حزبی نیست، بلکه به مردم و همه آحاد جامعه تعلق دارد.

نباید فرهنگ و هنر کشور را مومیایی کنیم

وی با بیان این که «نباید فرهنگ و هنر کشور را مومیایی کنیم، بلکه باید آن‌ها را بازآفرینی کنیم و تولید محتوا داشته باشیم»، توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است هنر جزو ارزشمندترین ودیعه‌های الهی است که باید به آن ارج گذاشت. هنر زبان گویایی است که می‌تواند میراث عظیم فرهنگی یک ملت را به خوبی تبیین کند. هنر، مؤثرترین ابزار برای مبارزه با مافیای رسانه‌های دنیاست.

سیاست‌های دولت در اعطای مجوز کتاب

در بخش دیگر این مراسم، نوش‌آبادی در جایگاه پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگاران برآمد. وی در پاسخ به خبرنگار «ایبنا» که از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید برای جلوگیری از شیوع نشر زرد و پیشگیری از کتابسازی پرسید، گفت: اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از کتاب‌هایی است که دربرگیرنده اصالت‌ها، ارزش‌ها، سنت‌ها و باورهای ایرانی ـ اسلامی باشند.

نوش‌آبادی اظهار کرد: هر کتابی که با محتوا و مضمونی برخاسته از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، با سهولت بیشتر و بهتری مجوز چاپ دریافت می‌کند و در چرخه توزیع کتاب قرار می‌گیرد. اما گاهی کتاب‌هایی را برای چاپ درخواست می‌کنند که به صورت کامل با منافع دینی، اخلاقی و اسلامی مغایرت دارند. بدون تردید ما با چاپ و عرضه این گونه آثار موافقت نمی‌کنیم.

وی در ادامه سخنانش، گفت: همچنین گاهی کتاب‌هایی به رشته تحریر درمی‌آیند که هیچ آرمانی را به دنبال ندارند و تفکری را در سطح جامعه القا نمی‌کنند و به نوعی کتاب‌های عمومی هستند؛ این گروه از کتاب‌ها بررسی می‌شوند و در صورت تأیید در چرخه نشر قرار می‌گیرند.

نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در مجموع نباید فضا را آن‌قدر باز نگه‌داریم تا هر اثر فرهنگی با هر سلیقه‌ای منتشر شود. در عین حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال انسداد تبادل دانش و اطلاعات نیست. بنابراین، اگر در این میان کتاب‌هایی به دستمان برسند که لااقل حداقل‌ها را دربرداشتن باشند، مانع نشر آن‌ها نخواهیم شد.

نوش‌آبادی در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره اقدامات وزارت ارشاد برای رفع نارضایی ناشران خصوصی مبنی بر پایین بودن تعداد کتاب‌های خریداری شده توسط این وزارتخانه در دولت جدید پرسید، گفت: سیاست خرید کتاب از ناشران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان ادامه دارد. معتقدیم برای توسعه کتابخوانی و ترویج این فرهنگ و همچنین حمایت از ناشران و نویسندگان، باید کتاب‌های مفیدی که در چارچوب ضوابط تولید شده‌اند، خریداری شوند و در اختیار مردم و کتابخانه‌های عمومی و در محیط‌های فرهنگی قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: تاکنون نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌های فراوانی با هدف حمایت از ناشران و نویسندگان خریداری و در سطح جامعه توزیع کرده است. اگر در دولتی کتاب کمتر خریداری شده، بدون تردید یک نقص است و ما در دولت جدید در راستای حل این نقص گام برمی‌داریم.

اهتمام دولت به دسترسی آسان و ارزان مردم به کتاب

نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما باید برنامه‌هایی تدارک ببینیم تا کتاب به راحتی و با بهای ارزان در دسترس مردم قرار بگیرد؛ برگزاری نمایشگاه‌های کتاب یکی از اقدامات وزارت ارشاد برای تحقق این مهم است. همچنین در نظر داریم فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب در استان‌ها و شهرستان‌ها راه‌اندازی کنیم چرا که معتقدیم لازمه ترویج کتابخوانی، فراهم کردن زمینه دسترسی آسان به کتاب است.

نوش‌آبادی در پاسخ به خبرنگار دیگری که از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس پرسید، گفت: تقویت کتابخانه‌های مدارس یکی از بهترین اقداماتی است که در اُنس بیشتر مردم با کتاب، نقش مهمی ایفا می‌کند؛ وقتی دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی با کتابخانه مناسبی که کتاب‌های متنوع در بر دارد، مواجه می‌شوند بدون تردید در آینده اُنس بیشتری با کتاب و کتابخانه خواهند داشت.

وی اظهار کرد: در این راستا، هم سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم سیاست وزارت آموزش و پرورش کمک به کتابخانه‌های مدارس برای تقویت آن‌ها است. همچنین در نظر داریم با به‌کارگیری نیروهای علمی و فعال در کتابخانه‌ها، اندیشه کتابخوانی را به شیوه علمی تقویت کنیم.

نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که این وزارتخانه در بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با وزارت آموزش و پرورش هماهنگ کرده است تا کتابخانه‌های مدارس تکمیل و تقویت شوند، گفت: در این دوره از هفته کتاب، بیش از 50 هزار کتابخانه در سطوح استانی، ملی، شهرستانی و روستایی تجهیز و تقویت خواهند شد و این سیاست همچنان در طول سال ادامه خواهد داشت.

حمایت از تولید و توزیع کتاب به معنای دولتی کردن آن نیست

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگری مبنی بر این‌که «آیا تصور نمی‌کنید اقدام وزارت ارشاد برای تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب در استان‌های سراسر کشور نوعی دخالت در امور صنفی است؟» گفت: حمایت از تولید و توزیع کتاب به معنای دولتی کردن آنها نیست. در این راستا اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم با حضور و همکاری بخش خصوصی انجام می‌دهیم. بنابراین، منظور من این نبود که دولت به صورت مستقیم وارد این عرصه خواهد شد بلکه بخش خصوصی را برای راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب حمایت می‌کنیم.

صدور مجوز برای «کلنل» منوط به رفع نواقص است

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که «خبرهایی از توزیع کتاب جعلی «کلنل» اثر محمود دولت آبادی در خراسان و شیراز شنیده شده است که نارضایتی آقای دولت‌آبادی را به همراه داشت؛ وزارت ارشاد در این زمینه چه اقدامی انجام داده است؟» گفت: آقای دولت آبادی به عنوان یک نویسنده برای ما قابل احترام‌اند، اما وزارت ارشاد برای این کتاب ملاحظاتی دارد چرا که این اثر نواقص و اشکالاتی دارد که باید به صورت دقیق بررسی شوند و سپس مجوز دریافت کند. تاکنون هیچ مجوزی برای این اثر صادر نشده است. صدور مجوز برای این اثر به انعطاف آقای دولت آبادی برای رفع نواقص کتاب دارد.

نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توزیع کتاب «کلنل» در خراسان و شیراز حرکت ناپسند و قابل پیگیری است چرا که نه نویسنده به این کار راضی بوده است و نه وزارت ارشاد برای آن مجوزی صادر کرده است. بر اساس قانون از بروز چنین خلاف‌هایی پیشگیری می‌کنیم.

نوش آبادی در پاسخ به خبرنگار دیگری که از وضعیت کاغذ در کشور پرسید، گفت: بدون تردید تأمین کاغذ یکی از دغدغه‌های ناشران برای چاپ کتاب است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا دو سیاست را در دستور کار قرار داده است؛ این وزارتخانه به موازات حمایت از تولید کاغذ در داخل کشور، زمینه تسهیل فرایند واردات کاغذ به کشور را فراهم کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها