یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
ابوتراب خسروی: در مدارس فرانسه آثار رب‌گری‌یه و دوراس تدریس می‌شود/ امیدوارم روزی تنگ نظری‌ها از بین برود

ابوتراب خسروی معتقد است که خلاء نگاه ادبیات مدرن در کتاب‌های درسی مدارس جدی است. وی به ایبنا گفت: ادبیاتی که مخاطب امروز آن را دنبال می‌کند، باید در کتاب‌های درسی جایگاه داشته باشد و منتشر شود، چنان‌چه در فرانسه آثار آلن رب‌گری‌یه و مارگریت دوراس تدریس می‌شود.

ابوتراب خسروی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به گمانم چاپ آثار نویسندگان پیشگام و پیشرو معاصر در کتاب‌های درسی به سیاستگذاری مدیران فرهنگی آموزش و پرورش بازمی‌گردد.

وی افزود: طبعاً در ایران از آثار نیما به این طرف کار شاعر و نویسنده دیگری را چاپ نمی‌کنند و البته تا همین حد که آثار شاعری مانند نیما در کتاب‌های درسی منتشر می‌شود، جای خوشحالی است. در کتاب‌های درسی مدارس، چه در مقطع دبستان و چه دبیرستان و حتی دانشگاه، خلاء نگاه جدید ادبیات مدرن دیده می‌شود.

این داستان‌نویس در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به رفع تنگ نظری‌ها توضیح داد: امیدوارم روزی این تنگ نظری‌ها از بین برود و ادبیاتی که مخاطب امروز آن را دنبال می‌کند، یعنی شعر، داستان‌کوتاه و رمان نویسندگان شاخص‌مان در کتاب‌های درسی منتشر و بخشی از آن‌ها در کتاب‌های ادبیات مدارس چاپ شوند تا بچه‌ها بتوانند با این دوران ادبیات معاصر کشورشان آشنا شوند.

خالق رمان «رود راوی» یادآور شد: اگر این اتفاق بیفتد و تصمیم گرفته شود که آثار شاخص ادبیات معاصرمان در کتاب‌های درسی چاپ شود، باید چنین کاری را به شکل گروهی انجام داد تا آثاری که شایسته‌اند در کتاب‌های درسی آورده شوند. این کار توسط یک گروه زبده و متخصص نتیجه بهتری خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا به نظر شما می‌توان از چهره هایی مانند محمدرضا شفیعی کدکنی برای تهیه و تنظیم کتاب‌های ادبیات درسی دانش‌آموزان بهره برد؟» گفت: شفیعی کدکنی استاد مسلم ادبیات است. او هم ادبیات کلاسیک را به خوبی می‌شناسد هم ادبیات مدرن را. باید به کسانی مانند شفیعی‌کدکنی اعتماد کرد. معتقدم امثال شفیعی‌کدکنی‌‌ها سرمایه ملی‌اند. کتاب‌های درسی می‌تواند با نظارت او و شاعران و نویسندگانی مانند او و نخبگانی که اهل ادبیات‌اند تهیه شود. امیدوارم چنین اتفاقی هرچه زودتر بیفتد.

ابوتراب خسروی، داستان‌نويس، در سال 1335 در شهر فسا متولد شده است.

وي به دلیل شغل نظامی پدرش، سال‌های جوانی‌اش را در شهرهای مختلف ایران گذراند. خسروي كه شاگرد هوشنگ گلشیری بوده است، لیسانس آموزش ابتدایی دارد و سال‌ها در شیراز به کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌ داده است.

از آثار او مي‌توان به نام‌هاي «هاويه»، «ديوان سومنات»، «اسفار كاتبان»،‌ «رود راوي»، «ويران»، «اسفار كاتبان»، «حاشيه‌اي بر مباني داستان» و «ملكان عذاب» اشاره كرد.

اين نويسنده جوايز متعددي از جمله «مهرگان ادب» برای رمان «اسفار کاتبان»، چهارمین دوره جایزه «هوشنگ گلشیری» برای رمان «رود راوی» و یازدهمین دوره همين جایزه را براي رمان «ویران» به دست آورده است. 

پیشینه این پرونده در خبرگزاری کتاب:

گفت و گوی مهدی غبرایی، جواد مجابی، محمدهاشم اکبریانی و اسماعیل امینی را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط