سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
مهدی محقق: چراغ علم و فرهنگ را برای نسل‌های بعد روشن نگه‌ داریم

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تجلیل از حسن احمدی گیوی عنوان کرد: دانشمندان بزرگ این مرز و بوم از میرداماد گرفته تا علامه طباطبائی و امام خمینی (ره) و استاد شهید مرتضی مطهری چراغ علم و فرهنگ این مرز و بوم را روشن نگه داشتند و ما باید این چراغ را برای نسل‌های آینده روشن نگه داریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم بزرگداشت حسن احمدی گیوی، استاد زبان‌شناس و دستورنویس ادبیات فارسی بعدازظهر دیروز (دوشنبه 13 مرداد) با حضور مهدی محقق، بها‌ءالدین خرمشاهی، عبدالعلی ادیب برومند و حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی، در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد.

مهدی محقق در ابتدای این برنامه گفت: بسیاری از ادیبان آذری از آنجا که زبان فارسی را زبان معارف، فلسفه و شعر می‌دانستند به این زبان خدمات ارزنده‌ای ارائه کردند. 

وی اضافه کرد: سال گذشته برای 17 نفر از آذری‌هایی  که به زبان فارسی خدمت کرده‌اند، بزرگداشت برگزار کردیم و  با مراسم نکوداشت سلیم نیساری، حسن انوری و حسن احمدی گیوی تعداد این مراسم به 20 می‌رسد. مرحوم احمدی گیوی کسی بود که همیشه در مراسم ما خندان حاضر می‌شد. او تمام عمرش را به تالیف کتاب گذراند و از نخستین همکاران دهخدا در تدوین لغت‌نامه که خدمت بزرگی به زبان فارسی هم به حساب می‌آید،‌ بود. 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران افزود:‌ مراسم نکوداشت استاد احمدی گیوی یکصد و بیست و نهمین مراسمی است که اینجا برگزار می‌کنیم و خواسته ما این بود که بزرگداشت‌نامه‌هایی که منتشر می‌شد،‌در مدارس پخش شوند تا این بزرگان، الگوی نسل جدید ما باشند.

 محقق با تاکید بر این‌که برای چاپ کتاب‌ها و بزرگداشت‌نامه‌ها از پول انجمن خرج نشده است، اظهار کرد: در ایران سابقه نداشته که چنین مراسمی برگزار شود و بدون این‌که حتی یک شاهی هم از پول دولت خرج شود، این تعداد کتاب به چاپ برسند. 

وی ادامه داد: وقتی فرنگیان می‌گفتند با مرگ ابن‌ رشد و تدفین وی در قرطبه (کوردوبا) چراغ فرهنگ علمی در جهان اسلام خاموش شد،‌ ما برای مقابله با این نظریه همایشی با حضور 30 استاد خارجی و 30 نفر از استادان داخلی برگزار کردیم و 40 کتاب هم منتشر کردیم. اگر فرهنگ غنی‌مان را فراموش کنیم، بدون شک مانند برخی کشورهای عقب‌مانده افریقایی می‌شویم. من در بیش از 40 کشور سخنرانی کرده‌ام و به صراحت می‌گویم هیچ‌کدام از آنها دانشمندانی مانند عالمان ایرانی ندارند. 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با انتقاد از نگاه برخی کشورها به دانشمندان ایران زمین گفت: وقتی در کشورهای عربی ابن سینا و فارابی را ننگ جهان اسلام می‌دانند؛ ابن سینایی که چراغ علم پزشکی را حتی در اروپا روشن کرد، ما نباید بیکار بنشینیم و لازم است از این کشورها تبری بجوییم. دانشمندان بزرگ این مرز و بوم از میرداماد گرفته تا علامه طباطبائی و امام خمینی (ره) و استاد شهید مرتضی مطهری چراغ علم و فرهنگ این مرز و بوم را روشن نگه داشتند و ما باید این چراغ را برای نسل‌های آینده روشن نگه داریم. 

وی همچنین گفت: احمدی گیوی همواره در تمام مجالس ما با چهره‌ای متبسم حاضر می‌شد. او روزهای عید فطر در منزلش مهمانی برپا می‌کرد و با چه گشاده‌رویی از مهمانانش استقبال می‌کرد. وجود او مایه برکت بود و خوشحالیم که برای بازگو کردن جزئی از خدمات ایشان به زبان فارسی اینجا جمع شده‌ایم. 

گزارش تکمیلی این مراسم متعاقباً منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها