یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
آمادگی برگزاری هفته‌های ایران و چین با محوریت فرهنگ و تاریخ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (5 مردادماه) با «پانگ سن» سفیر جدید کشور چین در ایران دیدار کرد. در این دیدار بر تحکیم روابط فرهنگی دو کشور تأکید و قرار شد هفته‌های ایران و چین با محوریت فرهنگ و تاریخ برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار صبح امروز خود با سفیر جدید کشور چین در ایران اظهار کرد: کشورهای ایران و چین از دیرزمان با یکدیگر روابط عمیق و گسترده‌ای داشته‌اند و حتی برقراری این روابط به قبل از برقراری روابط سیاسی میان آنها برمی‌گردد.
 
وی افزود: چین به‌ عنوان کشور دارای فرهنگ و تمدن بسیار قدیمی و کهن در شرق آسیا محسوب می‌شود و ایران از قدیم با این کشور به عنوان کشور صاحب‌تمدن، روابط دیرینه دارد و می‌توان از جاده ابریشم به عنوان سمبل و نشانه این روابط یاد کرد. 

جنتی با اشاره به توسعه روابط میان دو کشور ایران و چین در طول سه دهه اخیر ادامه داد: در حال حاضر از نظر تجاری روابط خوبی میان دو کشور وجود دارد و در حوزه‌های فرهنگی نیز زمینه‌های بسیار گسترده‌ای برای همکاری فراهم است. 

وی گفت: با توجه به موافقنامه فرهنگی که میان دو کشور ایران و چین امضا شده، برنامه‌های مبادلات اجرایی در آن عنوان شده است که پایه و اساس همکاری‌های بین دو کشور محسوب می‌شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: فرهنگ زیربنای سیاست و اقتصاد هر جامعه‌ای است و به‌عنوان هویت ملی تمامی کشورها به شمار می‌آید و امروزه بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که در کنار روابط رسمی و دیپلماتیک خود،‌ از طریق روابط فرهنگی با سایر کشورها می‌توانند ملت‌ها را به یکدیگر نزدیک کنند. 

وی با تأکید بر این‌که رفت و آمدهای اتباع دو کشور به شناخت جوامع از یکدیگر کمک می‌کند، گفت: برای برقرای همکاری‌های گسترده‌تر و شناخت بیشتر از فرهنگ و تمدن، می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا گردشگران بیشتری از مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی کشورهای ایران و چین بازدید کنند. 

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: می‌توان با تشکیل هیات رسانه‌ای و مطبوعاتی از سوی دو کشور، شرایط بازدید از مناطق و مکان‌های تاریخی و فرهنگی ایران و چین را فراهم آورد تا این هیات پس از بازدید‌های خود به معرفی دو کشور بپردازند. 

وی با اشاره به آثار تاریخی موجود در شهرهای شیراز، اصفهان،‌ شوش، کرمان و... گفت: ایران دارای تاریخ و تمدن دیرینه‌ای است و بسیاری از مجموعه‌های تاریخی آن به هزاران سال گذشته برمی‌گردد. 

در ادامه این جلسه «پانگ سن» سفیر جدید کشور چین در ایران گفت: لازم است بسیاری از کارشناسان چین‌شناس ایرانی به کشور چین سفر کنند و با این کشور و آثار و تاریخ آن از نزدیک آشنا شوند. 

وی افزود: می‌توان با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه سکه‌های قدیمی،‌ خوشنویسی و معرفی آثار مکتوب و تاریخی دو کشور، در عمق بخشیدن به روابط فرهنگی میان ایران و چین تلاش کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها