یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
چاپخانه‌های زاهدان نیمه فعال شده‌اند

رییس چاپخانه جاهد در شهرستان زاهدان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به وضع نامطلوب صنعت چاپ در این استان، گفت:در این شهرستان، 10 چاپخانه وجود دارد اما به دلیل مشکلات استانی، نبود توجه بر فعالیت مراکز خدمات رایانه‌ای و دارندگان دستگاه‌های فتوکپی و بی‌تسلطی بر خروج سفارش‌های استانی، اکنون این چاپخانه‌ها به شکل نیمه فعال درآمده‌اند.-

سلطانعلی پیران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: 
برای رونق این صنعت در سیستان و بلوچستان مسوولان باید دلسوزانه اقدام کنند و از خروج سفارش‌های چاپی به استان‌های دیگر جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: بارها برای حل این مشکلات به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری سیستان و بلوچستان مراجعه کرده‌ام اما متاسفانه در این مراجعه‌ها پی بردم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان از داشتن کارشناسی ویژه صنعت چاپ بی‌بهره است. همچنین مراکز خدمات رایانه‌ای این استان در برخی مواقع دست به چاپ کتاب یا ارایه خدماتی در حد خدمات چاپخانه‌ای می‌زنند.

رییس چاپخانه جاهد با اشاره به فعالیت 32 ساله این چاپخانه در شهرستان زاهدان، گفت: بسیاری دنبال چاپ کم هزینه کتاب و آثار مکتوب خود، سفارش‌هایشان را به چاپخانه‌های استان‌هایی مانند تهران و مشهد می‌برند در حالی که علاوه بر هزینه چاپ کتاب و آثار، هزینه حمل و نقل نیز بر سفارش‌ها اضافه می‌شود. با چنین اوضاعی به تدریج نیروی انسانی بومی و تجربه چاپخانه‌های سیستان و بلوچستان از بین می‌رود.

وی با بیان این‌که اینک چاپخانه‌های زاهدان زیرنظر اتحادیه لوازم التحریر قرار دارد و این اتحادیه نسبت به مشکلات چاپخانه‌ها بی‌اطلاع‌ است، افزود: صنعت چاپ در استان محروم سیستان و بلوچستان نیاز به برنامه‌ریزی، حمایت مالی و معنوی، تسهیلات بانکی و اقدامات دلسوزانه دارد تا تجربه‌ها و نیروی انسانی این منطقه احیا شود و صنعت چاپ باقی بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط