یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
ترجمه و انتشار مقالاتی برای نظام‌سازی دیگر کشورها

رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی از چاپ کتاب مقالات برگزیده سومین همایش ملی «نظریه مردمسالاری دینی» و ترجمه آن به زبان‌های دیگر خبر داد و گفت: ترجمه این مقالات به دلیل خلاء تئوریکی است که کشورهای دیگر برای نظام‌سازی خود احساس می‌کردند و از ما درخواست کردند از دستاوردهای این همایش برای نظام‌سازی خود استفاده کنند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سومین همایش ملی «نظریه مردم‌سالاری دینی» امروز (17 آذرماه) با حضور «داود رنجبران» رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، «محمدرضا مرندی» دبیر علمی همایش و اصحاب رسانه در خبرگزاری فارس برگزار شد.

رنجبران در ابتدای این نشست با ارایه گزارشی از دوره‌های پیشین همایش «نظریه مردمسالاری دینی» گفت: دوره‌های پیشین این همایش در سال‌های 82 و 86 برگزار شد و سومین دوره آن نیز  نیز ساعت 8 روز 26 آذرماه در تالار عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی  برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به تببین مبانی تئوریک مردمسالاری دینی پرداخت و گفت: به دنبال منویات پارسال مقام معظم رهبری درباره این موضوع، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بر آن شد برای تبیین مبانی مردم‌سالاری دینی در حوزه‌های مختلف فراخوان دهد.

وی افزود: وقتی در کشوری مانند ایران، انقلابی رخ می‌دهد باید چهار رکن هماهنگ وجود داشته باشد تا زمینه‌ساز این انقلاب شود.

رنجبران با اشاره به وجود نارضایتی عمیق، پایدار و گسترده به عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز انقلاب اضافه کرد: مردم در زمان شاه از دست حکومت ناراضی بودند و این نارضایتی منحصر به قشر خاصی نبود و همه مردم ایران به نظام شاهنشاهی «نه» گفتند.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی یادآور شد: در کنار این «نه» گفتن باید روحیه انقلابی و استکبارستیزی هم وجود داشته باشد. برخی افرادی که از نظام شاهنشاهی نارضایتی داشتند به دلیل نداشتن روحیه انقلابی بعدها ریزش پیدا کردند و در ردیف سازشکاران و اصلاح‌طلبان قرار گرفتند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عنصر ایستادگی مردم به عنوان یکی دیگر از عوامل زمینه‌ساز انقلاب گفت: سند این ایستادگی نیز در شهدای انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و شهدای هسته‌ای  مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر نارضایتی مردم، داشتن روحیه انقلابی و ایستادگی، باید «فکر جایگزین» نیز برای سرنگونی یک نظام و جایگزین کردن نظام دیگر وجود داشته باشد و به همین دلیل بود که انقلاب اسلامی به ثمر رسید، زیرا شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» به عنوان یک آرمان حکومتی جزو مطالبات‌مردم بود و مردم توانستند نظام مردمسالاری دینی را به جای نظام شاهنشاهی پیشنهاد دهند.

رنجبران با بیان این‌که با برگزاری همایش مردمسالاری دینی مبانی تئوریک این همایش برای عموم مخاطبان بازخوانی می‌شود، اضافه کرد: سعی داریم مبانی تئوریک مردمسالاری دینی را در کشور خودمان بومی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به استقبال برخی کشورهای همسایه از برگزاری دوره‌های پیشین این همایش گفت: پس از بیداری اسلامی در منطقه برخی  کشورها با ارسال نامه‌های رسمی و با توجه به خلاء تئوریکی که برای نظام‌سازی خود احساس می‌کردند از ما خواستند تا از دستاوردهای این همایش برای نظام‌سازی خود استفاده کنند.

رنجبران اظهار کرد: به همین دلیل برخی دستاوردهای این همایش به زبان‌های مختلف ترجمه و در اختیار این کشورها قرار گرفته‌است. در واقع، برگزاری همایش مردم‌سالاری دینی پاسخی به این نیاز بین‌المللی است و بهترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران این است که نظام مردمسالاری دینی را در کنار نظام لیبرالیسم غربی به دنیا معرفی می کند.
وی با بیان این‌که «برای برگزاری این همایش از بدنه علمی دانشگاهی استفاده شده‌است» اضافه کرد: پیش از برگزاری همایش، 16 پیش‌همایش در سطح دانشگاه‌های مختلف مانند دانشگاه باقر‌العلوم قم برگزار شد.

به گفته رنجبران، علاوه بر حضور میهمان‌های خارجی در همایش مردم‌سالاری دینی 15 مقاله در قالب پنل تخصصی و بقیه مقالات به صورت شفاهی ارایه می‌شوند.

وی از چاپ کتاب «چکیده مقالات و اصل مقالات» خبر داد و اظهار کرد: همچنین کتاب «چکیده مقالات» همزمان با برگزاری همایش ارایه خواهد شد و علاوه بر آن، در دو درجه علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی، مقالات در قالب کتاب به چاپ خواهند رسید.

محمدرضا مرندی، دبیر علمی همایش مردم‌سالاری دینی نیز در بخش دیگری از این نشست گزارشی را از روند برگزاری همایش ارایه کرد و گفت: تاکنون 16 جلسه کمیته علمی برای برگزاری این همایش تشکیل و با توجه به درجه علمی ـ پژوهشی این همایش، مقالات بسیاری از سوی محققان دریافت شده‌اند.

وی ضمن اعلام محورهای اصلی همایش مردم‌سالاری دینی ادامه داد: مبانی نظری مردم‌سالاری دینی، نظام‌سازی و مردم‌سالاری دینی، مردم‌سالاری دینی در رویکرد عملی و مردم‌سالاری دینی در رویکرد مقایسه‌ای، از جمله محورهای اصلی این همایش محسوب می‌شوند و 46 موضوع نیز در ذیل آن مطرح شده‌اند.

مرندی با بیان این‌که تاکنون 240 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش واصل شده‌اند، افزود: 220 اصل مقاله نیز از این تعداد دریافت شده که 41 مقاله درجه علمی ـ پژوهشی و 72 مقاله درجه علمی ـ ترویجی را دریافت کرده‌اند.

وی در بخش پایانی سخنانش از برگزاری نمایشگاه تخصصی، نشست‌های علمی در شبکه چهار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دعوت از میهمان‌های خارجی به عنوان دیگر برنامه‌های جنبی همایش مردم‌سالاری دینی یاد کرد.

در بخش پایانی این نشست، داود رنجبران به خبرنگار «ایبنا» درباره ترجمه مقالات برگزیده دوره‌های مختلف همایش به زبان‌های خارجی در قالب کتاب گفت: سال 82 چهار جلد کتاب با عنوان مردمسالاری دینی به چاپ رسیدند و این کتاب‌ها به درخواست تعدادی از کشورهای خارجی اجازه ترجمه و چاپ را دریافت کردند.

وی ادامه داد: همچنین در سال 86 سه جلد دیگر این کتاب‌ها چاپ و ترجمه شدند و امسال نیز مقالات برگزیده مانند سال‌های پیش در قالب کتاب چاپ و ترجمه خواهند شد.

رنجبران اظهار کرد: خلاء تئوریکی که کشورهای خارجی درباره نظریه مردمسالاری دینی احساس کردند تنها یک تعارف نبود و معتقدم این مدل می‌تواند در کنار دیگر مدل‌های حکومتی به عنوان یک مدل کارآمدحکومتی  معرفی شود.

وی با بیان این‌که نظام ایران دارای قدرت نرم و فرامنطقه‌ای است، یادآور شد: ما می‌توانیم مدل حکومتی خود را به بحث و نقد بگذاریم و کشورهای مختلف نیز می‌توانند بر اساس مشخصات فرهنگی خودشان این مدل‌ها را بومی و از آن استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط