شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
«وحدت ادیان و مولانا» خواندنی شد

دکتر محمود شالویی در کتاب «وحدت ادیان و مولانا» به بیان انتقادهای مولانا از تعصبات دینی در مثنوی پرداخته است و سپس اصول ادیان را واحد و منتهی به حق می‌شمارد. این اثر از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تولید شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر در 16 فصل مولوی کیست؟ مثنوی چیست؟، آثار مولوی، مثنوی، مقدماتی درباره دین، وحدت ادیان، اختلاف ادیان،‌ دین اسلام، اولیا و انبیا، راه رستگاری، مولوی، انبیا و اولیا،‌ عشق از دیدگاه مولانا،‌ اندیشه مولانا،‌ اختلاف مذاهب، وحدت، وحدت ادیان از دیدگاه مولوی و داستان‌های مربوط به وحدت ادیان در مثنوی تالیف و تدوین شده‌است. 

مخاطبان کتاب وحدت ادیان و مولانا با مضامینی مانند معاصران مولوی، مولوی و قرآن، مولوی و روایات، مجالس سبعه، مثنوی؛ گلچینی از اندیشه‌های گوناگون، دین از نظر لغوی، ثابت بودن دین الهی، اشتراک طولی ادیان، غایت دین، حضور یک پیغمبر، کتاب مقدس، زبان دینی، اعداد مشترک در ادیان،‌ مفهوم اختلاف در ادیان، اسلام و اقتباس از سنت‌ و حکمت‌های پیشین، تساهل هنرمندان اهل تصوف، هدف وحدت انبیا، حب و وحدت انبیا، ملاصدرا و انبیا،‌ تفاضل انبیا و اولیا، مغز ادیان، قصه موسی(ع) و شبان و مذهب مولانا آشنا می‌شوند. 

در بخشی از این اثر، نوشته شده‌است: «به عقیده مولانا دشمنی و خونریزی‌های متعصبان در هر عصری به نام دین و در راه نصرت انبیا برانگیخته‌اند از آثار جهل و غفلت است و رنگ عالم حدوث دارد اما کسی که به قدیم متصل ‌شود و حقیقت حق را چنان که باید بشناسد، به یگانگی می‌رسد و متوجه می‌شود که میان پیشوایان آنان، هیچ‌گونه اختلافی نیست. بنابراین، احوالاتی که قوم عیسی و موسی را مخالف و غیر از هم می‌بینند، بی‌خبران از خم یکرنگی عیسای‌اند و از گلزار وحدت بویی نبرده‌اند. اینان صورت‌پرستان سرکشی‌ هستند که در بند رنگ، اختلاف، دوبینی و تزویر اسیر مانده‌اند و دیگران را نیز گرفتار تفرقه می‌کنند.»

نخستین چاپ کتاب «وحدت ادیان و مولانا» با شمارگان یک هزار نسخه، در 383 صفحه و به قیمت 96 هزار ريال از سوی واحد نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، راهی بازار کتاب شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط