دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
تدوین فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم سیاسی قرآن کریم

پژوهشکده اندیشه سیاسی با همکاری مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم طرح پژوهشی «فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم سیاسی قرآن کریم» را تدوین می‌کند. نتیجه این طرح در قالب کتاب منتشر خواهد شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم سیاسی قرآن کریم با هدف دستیابی به تعریف اصطلاحات و ارایه اطلاعات مفید در حوزه مفاهیم و موضوعات سیاسی قرآن کریم و ارتباط با اصطلاحات و مفاهیم علوم سیاسی تدوین خواهد شد.

این اثر، فارغ از فواید پژوهشی، آموزشی و اطلاع‌رسانی، گامی در جهت توسعه فرهنگ و زبان مشترک میان پژوهشگران قرآنی و دانش سیاسی است.

فرهنگ‌نامه سیاسی قرآن کریم تنها مجموعه‌اى از تعاریف واژگانى و اصطلاحى نیست، بلکه شامل اشاره‌هاى تاریخى، فقهى و بیان دیدگاه‌هایى از صاحب‌نظران و ارجاعات لازم در حوزه قرآن کریم و علوم سیاسی است.

روش تجزیه و تحلیل معنایی اصطلاحات و واژه‌ها در این فرهنگ‌نامه، برگرفته از روش دین‌شناس و قرآن‌پژوه شهیر ژاپنی «توشیهیکو ایزوتسو» در بررسی مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن کریم است. وی اصول این روش یا نظریه معنایی را از نظریه معناشناسی «پروفسور لئو وایسگربر» آلمانی اقتباس کرده است که در مباحث عمده و اصلی با نظریه «زبانشناسی قومی» مطابقت بسیار دارد.

پژوهش با موضوع «فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم سیاسی قرآن کریم» با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز فرهنگ و معارف قرآن، به زودی آغاز و نتیجه آن به صورت مکتوب منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط