شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
تولید کتاب، ریه‌های زمین را نابود می‌کند!

کیومرث منشی‌زاده، شاعر گفت: من از ابتدا در چاپ مجموعه شعر تنبل بودم و همیشه به این فکر می‌کنم که فرایند تولید کتاب، به‌تعبیری نقشه قتل درختان زبان بسته‌ای را می‌کشد که در کارخانه‌های کاغذسازی به کاغذ تبدیل می‌شوند. درختانی که ریه زمین هستند. اگر بخواهید در مجموع نظرم را درباره چاپ کتاب بدانید باید بگویم که با چاپ مجموعه شعر مخالفم!/

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، منشی زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «شعر ریاضی چه شاخصه‌ها و نشانه‌هایی دارد؟»، گفت: مؤلفه و مشخصه بارز شعر ریاضی این است که در آن شاعر به ریاضیات نگاه دارد. البته شاید از معادله‌های شیمی و فیزیک هم در این شعر استفاده شود، ولی در مجموع، به آن شعر ریاضی می‌گوییم.

شاعر «ساعت سرخ در ساعت 25» ادامه داد: جهان بر مبنای ریاضی خلق شده و انسان این ریاضی را کشف کرده‌است. مثالی می‌زنم تا موضوع بهتر برایتان روشن شود. گرمای اشعه تابنده خورشید هنگامی که به زمین می‌رسد، مسلماً صدای احتراقش هم به کره ما می‌رسد، اما گوش آدمی به گونه‌ای ساخته شده که صدای احتراق آن را نمی‌تواند بشنود.

وی توضیح داد: شاید پیش پا افتاده‌ترین و ساده‌ترین گام ریاضی این باشد و شاید هم ریاضیات را بشود از همین جا آغاز کرد. اگر قبول کنیم که مبنای همه هستی، ریاضی است، پس برای بیان و تجزیه و تحلیل آن هم به زبانی مشترک نیاز داریم که طبعاً می‌تواند همین زبان ریاضی باشد.

شاعر «قرمزتر از سفید» افزود: به گمانم برای آشنا شدن با جهان باید از طریق زبان ریاضی به این موضوع ورود کرد. البته کسانی که ریاضی می‌دانند و ریاضی فکر می‌کنند و حتی بعضی وقت‌ها ریاضی حرف می‌زنند، درک درست تر، روشن‌تر، دقیق‌تر و واضح تری از جهان دارند.

منشی‌زاده یادآور شد: به‌سادگی و روشنی با زبانی بین‌المللی می‌توان در شعر از ریاضیات بهره جست. توجیهات یک شعر مدرن می‌تواند ریاضی باشد. همچنین در این وضع وقتی شعری نوشته می‌شود، ویژگی دیگری که دارد، جهانشمول بودن آن است. یعنی برای هرکس و هر مخاطبی می‌تواند قابل فهم و درک باشد.

منشی‌زاده گفت: نباید وقتی اسم ریاضی به وسط می‌آید و مطرح می‌شود از شعر ریاضی ترسید. بلکه اتفاقاً این نوع شعر بسیار ساده خوانده می‌شود.

وی گفت: مقولات متعدد و جزئی نگرانه دیگری را درباره جهان می‌توان با مخاطبان بیشتری در میان گذاشت. در هایکوهای ژاپنی وقتی به واژه «نیلوفر» می‌رسیم باید سراغ توجیهات و تفسیرهای خاص ژاپنی درباره این واژه بگردیم. از نظر ما نیلوفر فقط یک گیاه است و از نظر ژاپنی‌ها تعریف دیگری دارد. اما وقتی مثلاً از ، مستطیل، لوزی، ذوزنقه، دایره یا شماره و عدد و عدد اول یا جذر و کعب صحبت می‌کنیم برای همه دنیا قابل قبول است که چه می‌خواهیم بگوییم. پس شعر ریاضی می‌تواند جهانشمول باشد.

منشی‌زاده متولد سال 1317 کرمان است. این شاعر را بیشتر با عنوان بنیانگذار شعر ریاضی در ایران می شناسند. از کتاب‌های او می‌توان به مجموعه شعر «قرمزتر از سفید» و مجموعه طنز «از روبه‌رو با شلاق» اشاره کرد. او در سال‌های اخیر به سرودن شعرهایی موسوم به شعر رنگی روی آورده‌است. «ساعت سرخ در ساعت25» نام گزینه اشعار وی است که در سال 87 از سوی انتشارات نگیما منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط