شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
آموزش تدبر در قرآن به روش مقام معظم رهبری

کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» سند گویایی از اقدامات حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، در راستای احیای تفکر اسلامی است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در رمضان سال 1353 را با موضوع اندیشه اسلامی در قرآن دربرگرفته است. در این سخنرانی‌ها پایه‌های فکری اسلام در همه ابعاد آن در خلال آیات رسا و روشن قرآن بررسی و تلاش شده است تا شیوه تدبر و تعمق در قرآن به مخاطبان آموزش داده شود. این کتاب برای نخستین بار از سوی موسسه ایمان جهادی منتشر شده است.

کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» اصول اعتقادی دین را به عنوان مفاهیم ذهنی تلقی می‌کند و قصد اثبات درستی این اصول و پاسخگویی به شبهات مطرح شده را دارد. بر اساس مطالب کتاب، اصول اساسی اعتقادی دین مبتنی بر آیات قرآن به مخاطب عرضه شده‌اند، به ‌گونه‌ای که این مفاهیم اعتقادی ازسطح مفاهیم ذهنی خارج شده‌اند و رنگ‌ و بوی علمی به خود گرفته‌اند.

یکی از ویژگی‌های کتاب این است که از جنس کتاب‌های کلامی نیست که روند اثبات یا نفی کلام را در پیش گرفته باشند، بلکه اصول اساسی اندیشه اسلامی را مبتنی بر آیات قرآن و برمبنای توضیح مسایل ضروری دین بررسی کرده است.

از آن‌جایی که اندیشه اسلامی متعلق به همه انسان‌های جهان است و تنها مختص مسلمانان نیست، این کتاب نمایی کلی از اندیشه اسلامی را برای همه انسان‌های جهان، موحد یا غیرموحد ترسیم کرده است و تعریفی دوباره از دین برای مخاطب ارایه داده است، به‌گونه‌ای که دین را تنها مجموعه‌ای از اصول فکری یا علمی مجزا نمی‌دانند، بلکه آن را مجموعه‌ای متحد تعریف می‌کنند که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

بازتاب نگاه نو و بدیع مقام معظم رهبری به مفاهیم دینی، یکی دیگر از ویژگی‌های کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است. همچنین توجه ویژه به درد اصلی جوامع بشری که ضعف ایمان است نیز در این کتاب با تکیه بر آیات قرآن حقیقت ایمان کاملا به چشم می‌خورد. 

این کتاب از دو جنبه قابل بررسی است. نخست این‌ که محتوای این کتاب بر مبنای جلسات تشکیل‌شده از سوی مقام معظم رهبری درباره بررسی اندیشه اسلامی در قرآن است و دوم این‌که ایشان در طول این جلسات پایه‌های نظام فکری خودشان را که برگرفته از آیات قرآن و سیره ائمه اطهار(ع) است تبین کرده‌اند. 

کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن برای نخستین بار با شمارگان شش هزار نسخه در 750 صفحه و به بهای دویست و دوازده هزار ریال از سوی موسسه فرهنگی ایمان جهادی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط