چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
سیاست خارجی دوران احمدی نژاد بازخواني شد

کتاب «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوران اصولگرایی» اثر سید جلال دهقانی فیروزآبادی و وحید نوری در راستای شرح فرآیند سیاستگذاری خارجی دولت‌های نهم و دهم با تکیه بر منابع هویت‌ساز در این دوران به رشته تحریر درآمده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ایده اصلی این کتاب تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی و زمینه‌سازی درک و فهم دغدغه‌های ماهوی کشور برای تحلیل‌گران خارجی است. علاوه بر این با توجّه به این‌که سیاست خارجی ایران در طول حاکمیت اصولگرایان در عین تداوم، دارای تغییر و تحوّلات رفتاری زیادی بوده، فرآیند هویت‌یابی‌سیاست خارجی دولت‌احمدی نژاد تجزیه و تحلیل شده است. همچنین برخی از مصادیق رفتاری آن‌ در دیپلماسی هسته‌ای، رویکرد خصمانه علیه رژیم صهیونیستی و گسترش روابط با آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا شرح داده شده است. 

مقدمه این کتاب را دهقانی فیروزآبادی به رشته تحریر در آورده است. او این کتاب را از چند جهت متمایز می داند. از جمله این‌که این کتاب از منظری سازه‌انگارانه و هویت‌کاوانه به تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. به گونه‌ای که تبیین نحوه هویت‌یابی سیاست خارجی دولت ريیس جمهوري احمدی نژاد مهم‌ترین ممیزه این پژوهش است. همچنین، تبیینی رفتارهای خارجی دولت اصولگرا بر پایه متغیر مستقل «نقش ملی»، وجه تمایز دیگر و مهم‌ترین نوآوری این کتاب است. 

همچنين در کنار بهره‌گیری این پژوهش از روش کتابخانه‌ای، تلاش شده با تحلیل محتوای اظهارات تصمیم‌گیرندگان سیاست خارجی به استدلال و آزمون فرضیه‌های پژوهش بپردازیم.

او در معرفی این کتاب می‌نویسد: «دیدگاه‌های متفاوتی در مورد ماهیت و رفتار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوران موسوم به اصولگرایی وجود دارد. دیدگاه نخست، سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد را تداوم و استمرار سیاست خارجی جمهوری اسلامی در گذشته می‌داند. به گونه‌ای که تغییر ماهوی و اصولی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این دوره نسبت به دوره‌های پیشین رخ نداده است. دومین دیدگاه به عکس، قائل به تغییر و تحول بنیادین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. رویکرد سوم که در میانه دو رهیافت گذشته قرار داشته و به تداوم در عین تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوران حاکمیت اصولگرایان باور دارد و این کتاب در پی آنست که تا علل و عوامل این تغییر و تداوم توامان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت نهم و دهم را واکاود.»

این کتاب در هفت فصل و یک نتیجه گیری تنظیم شده است .فصول این کتاب با عناوین «چارچوب نظری: سازه انگاری»، «منابع هویت‌ساز در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران »، «نقش ملی عدالت‌طلبی»، «دیپلماسی هسته‌ای»، « تقابل با رژیم صهیونیستی»، «بازنگری در اولویت های جغرافیایی سیاست خارجی» به بررسی موضوع در زمینه‌های مختلف می‌پردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها