شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
مشکلات نشر کتاب با تولید کاغذ برطرف می‌شود

پرویز بیگی حبیب‌آبادی، شاعر و ناشر گفت: اگر بتوانیم کاغذ مصرفی داخل را در داخل تولید کنیم گام بزرگی در برداشتن مشکلات نشر برخواهیم داشت و این مساله که از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه در سال‌های اخیر است برطرف می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیگی‌حبیب‌آبادی گفت: کسانی که در حوزه نشر با این مقوله درگیرند از قیمت بالای کاغذ و مقوا کاملا آگاه هستند و می‌دانند که این موضوع به نشر لطمه وارد می‌کند.

این شاعر گفت: عوارض این موضوع اول در نمایشگاه کتاب امسال پیدا شد و با گذشتن از نمایشگاه بیشتر خودش را نشان داد. هر چه هم پیش می‌رویم این موضوع بغرنج‌تر می‌شود. یعنی اقبال کم نسبت به خرید کتاب از سوی خواننده و اقبال کم ناشران نسبت به چاپ کتاب مشهود است.

وی توضیح داد: قیمت بالای کاغذ و مقوا فشار مضاعفی روی ناشر می‌آورد. قیمت کتاب بالا می‌رود و مخاطب کمتر به خرید کتاب تمایل نشان می‌دهد.

شاعر «یاران چه غریبانه رفتند از این خانه...» افزود: در این موضوع علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت رفاه و تعاون هم دخیل است و برای حل این موضوع باید تمهیداتی بیندیشد.

بیگی یادآور شد: چندین هزار ناشر داریم که به طور فعال کار نشر می‌کنند اما تا وقتی که ما برای وارد کردن کاغذ به دنبال ارز باشیم معضلات نشر همچنان ادامه دارد. تا زمانی که کاغذ را از خارج وارد کنیم مشکلات نشر چند برابر خواهد شد.

بیگی گفت: علاوه بر این‌ها هزینه چاپ هم افزایش یافته، هزینه لیتوگرافی افزایش یافته و صحافی کتاب قیمتش تقریبا دو برابر شده است. همه این‌ها عوارضی است که موضوع کتاب را تهدید می‌کند.

مدیر انتشارات «فصل پنجم» افزود: گسترده‌ترین حوزه فرهنگی حوزه نشراست. اگر سینما و سایر هنرها را در نظر بگیرید در خواهید یافت که گسترده‌ترین حوزه، حوزه نشر است. افراد متعددی از این راه امرار معاش می‌کنند و اگر بگوییم با معضلات دنیای نشر، به زندگی آن‌ها ضربه وارد می‌شود، گزافه نگفته‌ایم. بزرگترین و جهانی‌ترین رویداد در سال برای این حوزه برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. ما باید بتوانیم معضل را از آن‌جا درست کنیم و اگر چنین شود کار بزرگی را انجام داده‌ایم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها