چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
«درآمدی بر روایت زنانه از شهر» در پاییز حکایت می‌شود

«درآمدی بر روایت زنانه از شهر» اثر سارا نادری که در فصل پاییز متولد می‌شود با مروری بر نقش زنان در نظام‌های اجتماعی، گزارشی از برداشت بانوان شهری از هویت زنانه ارایه می‌دهد._

سمیه سیاه‌پشت، مدیر تولید انتشارات تیسا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا)، با اشاره به این که این کتاب در حوزه مسایل جامعه و فرهنگ تالیف شده است، بیان کرد: همچنان‌که این اثر تاکید دارد، زنان نقش سازنده در پیشرفت‌های اجتماعی داشته‌اند. 

وی با اشاره به مقدمه کتاب گفت:‌ گرچه ملاحظات فرهنگی معطوف‌ به‌ حیا و عفاف جامعه ایرانی، مانع از فراگیر شدن برخی مباحث علمی مربوط به زنان بوده است، اما مطرح شدن استعارات مربوط به زنان در گفتارها و باورهای جمعی را می‌توان به معنای پذیرش تفاوت‌های برجسته جنسیتی در آرای عموم دانست. 

سیاه‌پشت افزود: برداشت‌های زنان و مردان جامعه از خود و دیگری، بر منش‌ها و کنش‌های فردی و جمعی آنان تاثیر می‌گذارد و می‌توان بازنمود منش‌ها و کنش‌های یادشده را از منظر کارکردی تحلیل و واکاوی کرد و درباره این‌که بین نظام انتظارات و نظام اجابت چه اندازه فاصله است، به داوری نشست. این نوع مطالعات اهمیت و موضوعیت زیادی دارند. البته باید این واقعیت را در نظر داشت که بین گروه‌های مردان و زنان جامعه ما، تنوع و تفاوت برداشت‌ها زیاد است. به نظر می‌رسد این تنوع و تفاوت محدود به شهر تهران نیست و بیشتر جوامع کلان‌شهرهای ایران را در بر می‌گیرد. 

وی بیان کرد: همچنان که مولف کتاب نوشته است، تصویری که زنان شهری، به‌ویژه تهرانی‌ها، بر مبنای تجربه زیسته خود از هویت زنانه ارایه می‌دهند، یکدست، پیوسته و جامع نیست؛ بدین‌ترتیب شاید نتوان درک زنان تهرانی را از خود، یک برداشت واحد و قابل اتکا دانست؛ برداشتی که به مدد آن بتوان جایگاه اجتماعی موجود زنان را، در مقام قیاس با آنچه به نظر آنان باید باشد، سنجش و ارزیابی کرد. چنین شرایطی، دستیابی به سنجه‌های مورد توافق همگانی را برای انجام عملیات پژوهشی مرتبط با سنجش رضایتمندی و کامیابی زنان شهری دشوار می‌سازد. 

مدیر تولید انتشارات تیسا با اشاره به این‌که این کتاب در پنج فصل تدوین شده است، افزود: مطالب یادشده، به معنای بی‌فایده بودن سنجش انگاره‌های جنسیتی یا طرد رویکردهای پژوهشی مربوط نیست؛ بلکه مقصود گوشزد کردن پیچیدگی‌های این‌ گونه مطالعات است که لاجرم روش‌های کمّی تک‌بعدی را برنمی‌تابد و پژوهشگران را متوجه تحقیقات کیفی و میان‌رشته‌ای می‌کند. نتیجه سودمند چنین رویکردی در گزارش این کتاب آمده است. 

نخستین چاپ کتاب «درآمدی بر روایت زنانه از شهر» را انتشارات تیسا در فصل پاییز با شمارگان هزار نسخه در 250 صفحه منتشر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها