پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
«خطبه و خطابه در اسلام» خواندنی شد

کتاب خطبه و خطابه در اسلام اثر دکتر محمدباقر شریعتی سبزه‌واری به تازگی از سوی انتشارات بوستان کتاب روانه بازار کتاب شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب خطبه و خطابه تلاش دارد اصول خطابه را با توجه به منابع کهن و علمی و ادبی و همچنین تجربه‌های مستمر و طولانی سخنوران نامی دسته‌بندی و تشریح کند تا اهل فن بتوانند از آن بهره بیشتری گیرند.
 
اثر حاضر در 14 فصل با عنوان‌های تعریف؛ جایگاه و تاریخچه فن خطابه،‌ اسلام و خطابه، خطابه و علوم بایسته، اجزای خطابه، مبادی و حجت‌های خطابی، ‌قاسات خطابی، توابع و تزیینات،‌ اسلوب خطابی، ترتیب و تنظیم سخنرانی، شرایط خطیب و عوامل نفوذ در مستمعان، اقسام سخنوری، آسیب‌شناسی خطابه، راز موفقیت در سخنرانی و روش‌های سخنرانی؛ ارتجال یا اعداد می‌پردازد.

مخاطبان در این کتاب با مضامینی نظیر انشای نگارشی و خطابی،‌ پیوند خطابه و اسلام، برهان لمّی و اِنّی، استدراجات بر حسب گوینده، اقسام مشهورات، قیاس تام، فصاحت و بلاغت، مراحل سخنوری، طرح سخن، توصیه‌های سخنوران موفق، آفات گوینده، قوم هود و صالح،‌ تذلل و سخنرانی ارتجالی آشنا می‌شوند.

در بخشی از کتاب «خطبه و خطابه در اسلام» نوشته شده است: «بی شک یکی از عوامل ترقی خطابه در میان قوم عرب بعد از ظهور اسلام، به جز قرآن و خطبه‌های پیامبر(ص) در نمازهای جمعه و مواقع دیگر، خطبه‌های غّرا و مواعظ بلیغ امام علی(ع) است؛ چرا که یکی از عوامل خطیب شدن، مطالعه و حفظ خطبه دیگران است. خطبه‌هایی که به قول شهید مطهری، روزگار از کهنه کردن آن ناتوان است و گذشت زمان و ظهور افکار و اندیشه‌های نوین بر ارزش آن می‌افزاید. سیدرضی بیش از هزار سال پیش آن‌ها را جمع‌آوری کرده است و نامش را نهج‌البلاغه گذاشته است.»

نخستین چاپ کتاب خطبه و خطابه در اسلام با شمارگان یک هزار نسخه، در 532 صفحه و به بهای 190 هزار ريال به تازگی از سوی انتشارات بوستان کتاب روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط