چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
کتابخانه تخصصی افغانستان با آرشیوی از کتاب‌‌های كمياب

علیر‌‌ضا قانعی، مسوول کتابخانه‌های تخصصی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: وجود منابع ارزشمند مکتوب کشور افغانستان که اکثر آن‌‌ها چاپ این کشور هستند، کتابخانه تخصصی افغانستان مجلس شورای اسلامی را شاخص کرده است.-

قانعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی دارای کتابخانه‌های تخصصی ویژه نمایندگان، انقلاب اسلامی، افغانستان، مطالعات زنان و تاریخ مجلس می‌شود.

وی درباره کتابخانه تخصصی افغانستان اظهار کرد: برگزاری همایش «میراث مکتوب ایران و افغانستان» در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی مبنای شکل‌گیری این کتابخانه شد.

مسوول کتابخانه‌های تخصصی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه‌اندازی این کتابخانه تخصصی از سال گذشته اظهار کرد: بیش از 90 درصدمنابع مکتوب موجود در این کتابخانه چاپ خارج از کشور هستند و بیشتر منابع مربوط به تاریخ افغانستان، مطالعات سیاسی، اوضاع اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی این کشور در این کتابخانه موجود است.

قانعی با بیان این که منابع تخصصی این کتابخانه در هیچ یک از کتابخانه‌های ایران پیدا نمی‌شوند، اظهار کرد: 70 درصد کتاب‌های این کتابخانه به زبان فارسی و 25 درصد آن‌‌ها به زبان پشتو و اردو و سایر منابع، لاتین هستند.

مسوول کتابخانه‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی با اشاره به زبان مکالمه فارسی پشتو و اردو در کشور افغانستان عنوان کرد: کتاب‌های تخصصی این کتابخانه از سوی انتشارات این کشور مانند «میوند»، «سریر» و یا در کشور‌‌های پاکستان و هند تهیه می‌شوند. 

وی با بیان این‌که کتابخانه تخصصی افغانستان مجلس شورای اسلامی اکنون سه هزار جلد کتاب و 60 عنوان مجله و روزنامه درباره کشور افغانستان دارد، اظهار کرد: این کتابخانه ماهانه پذیرای 20 تا 30 نفر از محققان ایرانی و افغانی است.

قانعی درباره خرید منابع برای این کتابخانه تخصصی اظهار کرد: سال 1391 در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هزار عنوان و امسال 30 تا 40 عنوان کتاب برای کتابخانه تخصصی افغانستان مجلس شورای اسلامی خریداری شد.

وی با بیان این‌که بسیاری از کتاب‌ها و کتابخانه‌های کشور افغانستان در طول جنگ از بین رفته‌‌‌اند، اظهار کرد: کتابخانه تخصصی افغانستان مجلس شورای اسلامی از طریق رایزنی با ناشران این کشور و کشور‌هایی که کتاب‌های نويسندگان افغاني را منتشر می کنند، اين منابع مکتوب را براي حفاظت از آنها آرشیو می‌کند تا این آثار از بین نروند.

مسوول کتابخانه‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی درباره کتابخانه تخصصی مطالعات زنان گفت: این کتابخانه از سال گذشته افتتاح شده و اکنون به دلیل محدودیت فضا به دنبال تجمیع آن با کتابخانه مرکزی هستیم.

قانعی درباره کتابخانه انقلاب اسلامی به عنوان یکی از کتابخانه‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی چهار سال پیش راه‌اندازی شد و اکنون 17 هزار جلد کتاب در این کتابخانه موجود است.

وی با بیان این‌که این کتابخانه منابع مکتوب با موضوع تاریخ ایران و پیروزی انقلاب اسلامی را در خود جای داده است، اظهار کرد: کتاب‌هایی از رجال سیاسی، تاریخ علما، دفاع مقدس و بسیاری از آثار مکتوب با موضوع سیاسی و یا مطالعات مربوط با این بخش، در این کتابخانه موجود است.

دیدار با محققان برجسته تاریخ معاصر کشور در کتابخانه مجلس

قانعی با اشاره به استفاده محققان از چهره‌های برجسته تاریخ معاصر کشور گفت: دانشجویان و محققان می‌‌توانند هر دوشنبه از حضور و راهنمایی اين چهره‌ها در بخش پژوهش بهره‌برند. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی همزمان با شانزدهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد و کتابخانه‌های تخصصی افغانستان و مطالعات زنان، به تر تيب دی ماه و آبان ماه سال گذشته فعاليت خود را آغاز كردند.

«کتابخانه انقلاب اسلامی» با بیش از دوازده هزار عنوان کتاب و هفتاد مجله، هفته نامه، ماهنامه و سالنامه،«کتابخانه افغانستان‌شناسی» با سه هزار عنوان کتاب و بیش از 30 روزنامه، هفته نامه و سالنامه، «کتابخانه تاریخ مجلس» با 500 عنوان کتاب و «کتابخانه مطالعات زنان» با هزار عنوان کتاب و تعداد زیادی مجله و روزنامه در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط