یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳
خلق «خط امان» نعمت پروردگار است

آیت‌الله امامی کاشانی در آیینی که به مناسبت نکوداشت سال‌ها جهاد علمی و تبلیغی وی برگزار شد، با اشاره به کتاب دو جلدی خود با عنوان «خط امان» بیان کرد: خودم را لایق این‌ همه محبت و لطف دوستان نمی‌دانم و این‌ها همه از لطف و عنایت پروردگار به بنده است. خلق این اثر و آثار دیگر، نعمت پروردگار است که به من عنایت شده و این منت خالق را نمی‌توان سپاس گفت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم نکوداشت آیت‌الله امامی کاشانی، نخستین آیین از آیین‌های سالانه نکوداشت مجاهدان عرصه تبلیغ دینی با عنوان «پرچمدار»، عصر شنبه (اول تیر‌ماه) با حضور آیت‌الله امامی کاشانی، سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌رضا اکرمی به نمایندگی از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری منتخب، حجت‌الاسلام والمسلمین زائری، مدیر‌عامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی، امیرخوراکیان، معاون فرهنگی شهرداری تهران و جمعی از مسوولان و استادان حوزه و دانشگاه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله امامی کاشانی در این آیین با اشاره به بحث‌هایی از کتاب «خط امان» مهدویت را بحثی مترقی و مهم شمرد و آن را مرتبط به همه مکتب‌ها و ادیان دانست و افزود: بحث درباره حضرت ولی عصر (عج) یک بحث مترقی در دنیای امروز است که نه تنها به شیعه، بلکه با دیگر مذهب‌ها، مکتب‌ها و دین‌ها مرتبط است. علمای اهل سنت هم به این مساله که حضرت ولی عصر (عج) به دنیا آمده و هم‌اکنون زنده و در قید حیات است، اعتراف دارند و تنها عده‌ای با اهداف خاص که اغلب هم منشا و ریشه سیاسی دارد، سعی در انکار این اصل مهم و بدیهی دارند. حتی مسیحیت هم مانند اسلام به آینده، امید و انتظار بشریت برای ظهور منجی معتقد است.

وی افزود: علمای مسیحی هم ادعای عده‌ای از اهل سنت را که اظهار دارند مهدی (عج) هنوز متولد نشده است، مترقی نمی‌دانند و معتقدند انتظار برای آمدن شخصی که هنوز به دنیا نیامده، چندان معقول و قابل پذیرش نیست. همچنان که حضرت مسیح (ع) هم‌اکنون زنده و در آسمان‌ها است و روزی خواهد آمد.

این فقیه شورای نگهبان با بیان این‌که باید بحث انتظار را در همه دنیا و در میان همه ادیان مطرح کرد، اظهار کرد: دنیا منتظر آغاز روزی در آخر‌الزمان است که منجی خواهد آمد. اگر بحث انتظار مطرح شود، مردم به آینده بشریت و سرانجام دنیا امیدوار می‌شوند و دیگر نمی‌گویند خدا ما را فراموش کرده، دنیا به پایان رسیده و تقوا معدوم و پاکی منسوخ شده است. باید اصل انتظار را به دنیا تفهیم کرد.

نویسنده کتاب دو جلدی «خط امان» در ادامه درباره مباحث مهم و محوری این اثر بیان کرد: در جلد نخست، شش برهان عقلی مطرح شده‌اند که می‌گویند انسانی باید برای اصلاح دنیا بیاید. برهان نخست، فطرت است. کل دین به‌سوی فطرت حرکت می‌کند. دنیا به سویی می‌رود که تمام حق جلوه کند. فطرت به‌سوی خداست و این فطرت می‌گوید که مهدی (عج) باید بیاید.

وی برهان دوم را نظام احسن دانست و افزود: نظام احسن، حد پایین، متوسط، زیبا و زیباتر دارد. خلقت هم نمی‌تواند بدون نبی و ولی باشد و طبق نظام احسن، باید در هرزمان زیباترین انسان از همه جهات نبی یا ولی باشد و آن انسان مهدی موعود (عج) است. برهان سوم، فلسفه خلقت است. سیر انسان به‌سوی کمال است و مکتب انسانیت در هر عصر به معلم نیاز دارد و این معلم بنا به روایات و احادیث، فرزند حضرت امام حسن عسگری (ع) است.

آیت‌الله امامی کاشانی برهان چهارم را استقراء ذکر کرد و یادآور شد: از عهد آدم برهان استقراء می‌گوید هر پیامبر اولو‌العزم 12 وصی داشته است. پس پیامبر اکرم (ص) هم باید 12 وصی داشته باشد و به موجب روایات حضرت صاحب‌الزمان (عج) دوازدهمین وصی آخرین پیامبر است. 

وی افزود: برهان پنجم هم فلسفه تاریخ است. تاریخ پس از فراز و نشیب‌های بسیار بالاخره به‌سوی کمال حرکت می‌کند و به موجب تعامل عقل و شرع، شرع می‌گوید این حرکت به‌سوی کمال به قائم آل محمد (ص) منتهی می‌شود. در نهایت، برهان ششم که دوباره فطرت است.

خطیب جمعه تهران در پایان اظهار کرد: این کتاب به زبان‌های عربی و اردو ترجمه شده است و در زبان عربی با عنوان «بشارت‌الامان» تاکنون 10 جلد از آن به‌چاپ رسیده است. در زبان فارسی هم تاکنون دو جلد به چاپ رسیده و جلد سوم کتاب هم آماده چاپ است. در جلد سوم بحث‌های بسیاری از علمای اهل سنت درباره این‌که امام زمان (عج) متولد شده و اینک در قید حیات است، ذکر شده است. 

در این مراسم نکوداشت از کتاب دو جلدی نفیس و ارزشمند «خط امان» که پژوهشی در موعود ادیان با دلایل عقلی و فلسفی است و همچنین از وب سایت آیت‌الله امامی کاشانی رونمایی شد.

آیین نکوداشت مجاهدت‌های تبلیغی و فرهنگی حضرت آیت‌الله امامی کاشانی شنبه (اول تیر) در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در میدان بهارستان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط