یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
«مفاهیم کلیدی در مطالعات فراغت» ترجمه شد

کتاب «مفاهیم کلیدی در مطالعات فراغت» اثر «ديويد هريس» با ترجمه محمدسعيد ذكايي و سنا چاوشيان از سوی نشر تيسا منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب از جمله آثار پژوهشی است که با حمایت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حوزه مسایل اجتماعی و جوانان ترجمه شده است.

مضامین این کتاب در بخش‌های متعددی آرایش یافته است که از آن میان می‌توان به «افزودن ارزش‌های فراغت»، «ایدئولوژی»، «پسامدرنیزم»، «تفسیر بازدیدکننده»، «روایت»، «سرخوشی»، «سیاست فراغتی»، «طبقه اجتماعی»، «غذا»، «فرار»، «فراغت غیر قانونی»، «فرا واقعیت»، «مک دونالدی‌شدن»، «نشانه‌شناسی»، «نگاه خیره»، «هرزه‌نگاری»، «هویت» و «میراث» اشاره کرد.

بر اساس تعریفی که مولف ارایه داده است، مطالعات فراغت به عنوان حوزه‌ای بین‌رشته‌ای و پویا مفاهیم و دیدگاه‌های متنوعی را از سنت‌هایی مانند جامعه‌شناسی، مطالعات فرهنگ، مطالعات رسانه و روانشناسی وام می‌گیرد. شاید بتوان این کتاب را نمونه‌ای از یک متن آموزشی دانست که مفاهیم و واژه‌های اصلی این قلمرو را به شیوه‌ای آموزشی و در قالب یک دایرةالمعارف کوچک عرضه می‌کند. 

استفاده از منابع متنوع و اشاره به مناقشه‌ها و بحث‌های نظری درباره هر مفهوم از ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌آید. 

همچنان که این کتاب نیز بر اهمیت موضوع صحه می‌گذارد، واقعیت آن است که بر اساس تفسیرهای اخیر، تجربه فراغت و لذت‌های آن را می‌توان در بیشتر فعالیت‌های انسانی از جمله فعالیت‌هایی ردیابی کرد که هنگام کار به آن می‌پردازیم. در این کتاب فعالیت‌های بررسی شده شامل خوردن، دیدار از مکان‌های میراث فرهنگی، پرداختن به بازی‌های الکترونیکی، مصرف هرزه‌نگاری، نقاشی کردن و سوراخ کردن بدن خواهد بود. به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های مطالعه عناوینی از این دست، ضروری بودن اتخاذ موضعی بی‌طرفانه در برخی موارد است؛ موضعی که مستلزم اتخاذ قضاوت‌های ارزشی له یا علیه چیزی نباشد.

نخستین چاپ کتاب «مفاهیم کلیدی در مطالعات فراغت» را نشر تیسا با شمارگان هزار نسخه در 512 صفحه رقعی به بهای 14 هزار تومان در سال جاری روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها