دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
اکبریانی: بهبود وضعیت تولید ادبی و هنری از ضروریات آینده فرهنگی است

محمدهاشم اکبریانی، داستان‌نویس، با بیان این‌که نباید انتظار ساماندهی سریع مشکلات حوزه فرهنگ و کتاب را داشت، گفت: جریانی که منجر به شکل‌گیری دولت جدید شده، اهداف مثبتی را برای حوزه فرهنگ و ادبیات متصور بوده‌ است. واضح است در وهله‌ اول با در نظر گرفتن این نکته که ممیزی کتاب سبب بی‌انگیزه شدن جریان نویسندگی در سال‌های اخیر شده است، کیفیت وضعیت و فضای نوشتن برای قشر فرهنگی جامعه بهبود یابد.-

اکبریانی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: از نگاه من، جریان و حرکتی که منجر به شکل‌گیری دولت جدید شده، اهداف مثبتی را برای حوزه فرهنگ و ادبیات متصور بوده‌ و می‌توان امیدوار بود که گام‌های مثبتی در این باره برداشته شود. 

وی در ادامه گفت: آنچه که در مجموع انتظارات اهالی قلم را از رییس‌جمهوری منتخب مردم در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شکل می‌دهد، وضعیت نوشتن برای این قشر فرهنگی جامعه است؛ مهم‌ترین مساله آن است که در ممیزی کتاب تغییرات جدی صورت گیرد چرا که این مساله سبب می‌شود  نویسندگان برای نوشتن راحت‌تر باشند. 

نویسنده «باید بروم» تصریح کرد: از سویی دولت باید امکاناتی را برای حمایت‌های دیگر از حوزه فرهنگ در نظر بگیرد که فقط مساله حمایت مالی نیست؛ برای مثال سالن‌هایی وجود داشته باشد که نویسندگان و شاعران در آن داستان‌خوانی کرده و یا شعر بخوانند و این امکانات فقط متعلق به یک جریان خاص نباشد و همه بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. همچنین کتاب‌خوانی نیز گسترش یابد و شرایطی فراهم شود تا افراد به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.  

وی ادامه داد: در ایران قدرت و اهرم‌های اقتصادی غالبا در اختیار دولت است و این موضوع سبب می‌شود انتظارات هم از دولت افزایش یابد. اگر تمرکز اقتصادی از دولت برداشته و مقداری از آن به بخش خصوصی سپرده می‌شد، نویسندگان و اهالی قلم تمرکز انتظاراتشان را از دولت کاهش می‌دادند. از نظر من بهتر است دولت موقعیتی را فراهم کند که به‌واسطه آن بخش خصوصی در این حوزه فعال‌تر عمل کند. 

این داستان‌نویس با ارایه مثالی برای این موضوع گفت: اگر ناشران خصوصی فعال بوده و قدرت اقتصادی و امکانات داشته باشند، شاعران و نویسندگانی که با آنان فعالیت دارند نیز از شرایطی مناسب برخوردار می‌شوند؛ برای مثال سالنی برای ناشران در نظر گرفته شود که آنان هم این سالن‌‌ها را در اختیار شاعر و نویسنده قرار دهد تا در آن‌ها خواندن و نقد اثر انجام پذیرد. 

وی با ذکر این موضوع که در هر حال تغییر نیاز به زمان دارد، اضافه کرد: نویسندگان و فعالان این حوزه نباید انتظار داشته باشند که همه چیز به سرعت به حالت ایده‌آل برسد و باید تا اندازه‌ای برای تحقق برخی تغییرات به رییس‌جمهوری آینده زمان داد.

محمدهاشم اکبریانی متولد سال 1344، یکی از روزنامه‌نگاران با سابقه حوزه ادبیات است؛ نخستین رمان وی با نام «بايد بروم» در سال 1388 به چاپ رسيد. «نيست تا نيست»، «‌نيم غبار دلخوشي» و «مثل كافه‌اي متروك» نام سه مجموعه شعر اكبرياني‌اند. از وي در حوزه داستان، كتاب‌هاي «كاش به كوچه نمي‌رسيدم» و «آرامبخش مي‌خواهم»، «عذاب ابدی» و «هذیان» به چاپ رسيده‌اند.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط