چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱
محمدهاشم اکبریانی: ناشران فعال‌تر به نمایشگاه کتاب خوشبین‌ترند

محمدهاشم اکبریانی، داستان‌نویس در سالن خبرگزاری کتاب ایران در نمایشگاه کتاب گفت: مانند همیشه عده‌ای از فعالیتشان در نمایشگاه کتاب راضی‌اند و برخی هم نارضایتی‌هایی را ابراز می‌کنند؛ در حالی که من فکر می‌کنم افرادی که فعالیت و نگاه بازتری دارند، همواره دیدگاه‌های خوشبینانه‌تری را برای مخاطبان ارایه می‌دهند و از حاصل کارشان راضی هستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدهاشم اکبریانی، نویسنده و شاعر، امروز(چهارشنبه، 18 اردیبهشت)، در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران و با حضور در سالن خبرگزاری کتاب، دیدگاه‌هایش را درباره نمایشگاه بیست‌وششم کتاب و وضعیت ارایه آثار داستانی و داستان‌نویسی در کشور بیان کرد.

این نویسنده گفت: در صحبتی که با ناشران داشتم اظهار نظرهای متفاوتی را از آن‌ها شنیدم. یکی از ناشران از فروش خوب آثارش سخن می‌گفت و معتقد بود ناشرانی که فروش موفقی نداشته‌اند به دلیل ضعف فعالیت در یک سال گذشته و نداشتن آثاری است که مخاطب را به خود جذب کند. از سوی دیگر ناشرانی هستند که از عدم استقبال مخاطبان در نمایشگاه کتاب امسال گلایه می‌کنند.

نویسنده کتاب «هذیان» با بیان این‌که بسیاری از کتابخوان‌ها نیز می‌گویند کتاب مناسبی در نمایشگاه پیدا نکرده‌اند، اظهار کرد: فروش یک امر کمی است و باید دلایل فروش یا عدم فروش آثار یک ناشر شناسایی شود. فعال بودن یک ناشر در طول سال‌های گذشته و ارایه آثار مخاطب‌پسند می‌تواند دلیل اصلی فروش مناسب یک ناشر باشد.

وی تیراژ و فروش کتاب‌ها را دلیلی بر کیفیت خوب یا بد آن‌ها ندانست و افزود: رمان‌های عامه‌پسند که اغلب از کیفیت آن‌ها انتقاد می‌شود نیز می‌توانند خوب باشند. من تصویر پردازی‌هایی در برخی از این آثار دیده‌ام  که حتی بسیاری نویسندگان خلاق کشور نیز نتوانسته‌اند چنین تاثیری بر من بگذارند. این آثار در کنار ضعف‌هایی که دارند از برخی جنبه‌ها نیز به خوبی اصول داستان‌نویسی را رعایت کرده‌اند. 

این روزنامه‌نگار نگاه مطلق به ادبیات و هنر را نادرست دانست و توضیح داد: این نگاه مطلق سبب می‌شود فرد فقط خودش را قبول داشته باشد و از سوی دیگر از جامعه نیز ضربه بخورد زیرا جامعه بر خلاف او فکر می‌کند. 
 
بی‌حوصلگی شخصی دلیلی بود که اکبریانی برای دور ماندن موقتش از دنیای ادبیات به آن اشاره کرد و افزود: حدود هفت ماه است که پی‌گیر بازار کتاب‌ نیستم زیرا معتقدم نویسنده بودن نیاز به فعالیت ثابت و هر روزه ندارد. این که نویسنده‌ای عادت دارد که صبح زود بیدار شود و مانند یک کارمند چند ساعت از روز را سرگرم نوشتن شود دلیل نمی‌شود که این مسیر و دستورالعملی برای نویسنده شدن باشد. 
 
نویسنده «باید بروم» با بیان این‌که مدتی است از جامعه ادبی فاصله گرفته، گفت: آخرین رمانم با عنوان «چهره مبهم» از سوی نشر آموت آماده انتشار شده و قرار است تیرماه راهی کتابفروشی‌ها شود. وقایع اين كتاب در فضايی غيرواقعی و جادویی رخ می‌دهند. 
 
شیوه خاص هر نویسنده برای نویسندگی، موضوع دیگری بود که اکبریانی به آن پرداخت و گفت: هر نویسنده بنا بر روحیاتش حالتی را برای نوشتن  انتخاب می‌کند. یکی در جمع و در کنار دیگران می‌تواند بنویسد و دیگری در خلوت. پایبند شدن به اصول خط کشی شده و مشخص، از کیفیت کار می‌کاهد. خود نویسنده، فضایی که در آن زندگی می‌کند، شرایط جامعه و شخصیت او، از عوامل دیگری هستند که در نویسندگی تاثیرگذارند.  
 
این نویسنده که چندین مجموعه شعر نیز از او به چاپ رسیده در حاشیه بازدید از نمایشگاه درباره کتاب‌های آموزش داستان‌نویسی نیز صحبت کرد و درباره ضرورت انتقال تجربیات نویسندگان قدیمی به جوانان سخن گفت: مستندسازی و انتشار  تجربیات به نویسندگان ضرورت دارد اما به این معنا نیست که لزوما مورد استفاده همه داستان‌نویسان قرار می‌گیرد. نوشتن تجربیات بخشی از تاریخ ادبیات کشور را شکل خواهد داد و برخی نویسندگان ممکن است بتوانند اشتراکاتی بین خود و نویسنده‌ای که تجربیاتش را ثبت کرده بیابند و از آن بهره ببرند. 
 
محدود نبودن این ضرورت به ادبیات سخن دیگر اکبریانی بود. وی گفت: در موسیقی، نقاشی، سینما و تئاتر هم مانند ادبیات با رفتن بزرگان، بخش بزرگی از تاریخ از بین خواهد رفت.
 
اکبریانی متولد سال 1344 است. نخستین رمان وی با نام «بايد بروم» در سال 1388 به چاپ رسيد. «نيست تا نيست»، «‌نيم‌غبار دلخوشی» و «مثل كافه‌ای متروك» نام سه مجموعه شعر اوست. از وی در حوزه داستان، كتاب‌های «كاش به كوچه نمی‌رسيدم»، «آرامبخش می‌خواهم»، «عذاب ابدی» و «هذیان» به چاپ رسيده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها