یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲
معراج یکی از مهم‌ترین اعتقادات مسلمانان است

سید‌عبد‌المجید شریف‌زاده، نگارگر و پژوهشگر هنرهای سنتی، در آیین گرامیداشت مبعث حضرت محمد(ص) عنوان کرد: در فرهنگ ما معراج به‌معنای نردبان و وسیله عروج است و در بسیاری روایات هم از آن به اسراء تعبیر شده و این واژه از سیر در شب آمده است. در آیات قرآن کریم در چند مورد به مساله معراج اشاره شده است. معراج یکی از مهم‌ترین اعتقادات مسلمانان است و اگر کسی به معراج پیامبر (ص) باور نداشته باشد، مسلمان نیست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین گرامیداشت مبعث حضرت محمد (ص) با حضور خسرو شیخی، مدیر امور عمومی و پشتیبانی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، سید‌عبد‌المجید شریف‌زاده، نگارگر و پژوهشگر هنرهای سنتی، استاد امیر نوری، استاد رضا حیدری، منقبت و تعزیه‌خوان برجسته و جمعی از استادان، شاعران و هنرمندان عرصه‌های گواناگون ادب و هنر عصر شنبه (18خرداد‌ماه) در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

عبد‌المجید شریف‌زاده در این آیین با اشاره این‌که از گذشته دیرین تاکنون اشعار و ابیات بسیاری در وصف واقعه معراج پیامبر (ص) ذکر شده است، گفت: مساله معراج همواره یکی از مهم‌ترین و الهام‌بخش‌ترین موضوعات برای شاعران، عالمان و هنرمندان در سرودن و خلق آثار علمی، ادبی و هنری بوده و تفاسیر و تعابیر بسیاری درباره این موضوع بیان شده است.

این پژوهشگر هنرهای سنتی افزود: نگارگران شنیده‌های ذوقی خود را درباره معراج پیامبر اعظم (ص) به قلم دل مصور کرده‌اند. نگارگران همواره متاثر از عارفان، شاعران، ادیبان و علمای دوره‌های مختلف سعی داشته‌اند در آثار خود با الهام از این نثر و نظم‌ها از آنچه مورد اعتقادشان بوده است، تبعیت و آن را در آثارشان خود منعکس کنند.

شریف‌زاده همچنین درباره موضوع معراج در نگاره‌های ایران عنوان کرد: از گذشته تاکنون در نمونه‌های بسیاری ازموضوع معراج در نگارش و خلق معراج‌نامه‌هاو رساله‌ها الهام و بهره‌گیری شده و در آن‌ها به شکل‌های مختلف به مساله معراج پیامبر (ص) و جزییات آن اشاره شده است. منظومه یوسف و زلیخا اثر جامی یکی از قدیمی‌ترین معراج‌نامه‌ها است و از دیگر معراج‌نامه‌های مشهور می‌توان به معراج‌نامه نظامی گنجوی، الهی‌نامه، اسرارنامه یا مصیبت‌نامه عطار و اسکندرنامه اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان آثاری از بزرگان علم و ادب ایران در منقبت معراج پیامبر (ص) اظهار کرد: خمسه نظامی، بوستان سعدی، خمسه تهماسبی اثر سلطان محمود (سلطان نگارگری ایرانی)، هفت اورنگ جامی، مجلس هشتم (سبحه‌الابرار) و اثر فرهاد نقاش در خاوران‌نامه هم از نمونه‌های ارزشمند مزین شده به داستان معراج‌اند. باید متذکر شد که احتمالا «خاوران‌نامه» قدیمی‌ترین منظومه حماسی دینی در ادب فارسی است و مانند سایر منظومه‌های حماسی و دینی، ترکیبی از وقایع تاریخی و روایت دینی است. 

نگارگر و پژوهشگر هنرهای سنتی در پایان با انتخاب چهار اثر منظوم خمسه تهماسبی، خاوران‌نامه، هفت اورنگ و مجلس هشتم (این اثر در موزه ملک نگهداری می‌شود) از جنبه‌های مختلف هنری و نگارگری به مقایسه این آثار پرداخت تا مشخص شود که چرا معراج‌نامه سلطان محمود (خمسه تهماسبی) از لحاظ نگارگری موضوع معراج پیامبر (ص) از بی‌نظیرترین‌ها است، زیرا در این اثر به زیباترین و کامل‌ترین شکل حرکت و عروج ملکوتی پیامبر(ص) به اوج به تصویر کشیده شده است. 

در این مراسم خسرو شیخی، مدیر امور عمومی و پشتیبانی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این آیین را یکی از جشن‌های وقف‌نامه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک عنوان کرد و افزود: عید مبعث حضرت رسول اکرم (ص) یکی از روزهایی است که هر سال بنا به وصیت حاج حسین ملک واقف این مکان جشن گرفته می‌شود و این برای این مجموعه افتخار بزرگی است.

در این مراسم همچنین امیر نوری، پیشکسوت عرصه شعر و ادب کشور، دقایقی با خواندن اشعار بزرگان شعر و ادب ایران نظیر نظامی گنجوی به روایت معراج پیامبر (ص)‌ پرداخت.

حسن ختام این آیین، مبعث‌خوانی و منقبت‌خوانی استاد رضا حیدری از تعزیه‌خوانان برجسته کشور بود که با نوای دلنشین خود اشعاری را در وصف پیامبر ختمی مرتبت (ص) خواند و فضا را به عطر نام محمد (ص) و مولی‌الموحدین (ع) معطر ساخت. استاد حیدری صاحب چندین اثر مکتوب در زمینه تعزیه، منقبت‌خوانی و موضوعات پیرامونی است.

آیین گرامیداشت مبعث حضرت محمد (ص) عصر شنبه (18خرداد‌ماه) در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک واقع در خیابان امام خمینی(ه)، باغ ملی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها