سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
محرمی: گذشته هر ملتی شناسنامه‌اش است

احیاکننده آثار قدیمی شیعی در موسسه شیعه‌پژوهی قم گفت: احیای آثار گذشته قدیمی علاوه‌ بر ارضای حس کنجکاوی انسان، در زنده نگاه داشتن میراث گذشتگان بسیار با اهمیت است، زیرا گذشته هر ملتی شناسنامه آن محسوب می‌شود. البته توجه به احیای آثار عالمان دینی، امامان معصوم(ع) و رهبران دینی از فواید متعددی برخوردار است.-

حجت‌الاسلام دکتر غلامحسن محرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: در موسسه شیعه‌پژوهی قم کوشیده‌ایم  آثار از بین رفته عصر ائمه(ع) را احیا کنیم، چرا که برخی کتاب‌ها به قلم شاگردان امامان(ع) به رشته تحریر درآمده‌اند و چه بسا بعضی از این نوشتارها از آثار ائمه اطهار(ع) بوده‌اند.

وی با بیان این‌که احیای آثار دینی پیشینه یک مذهب را نمایان می‌کند، به ویژه این‌که مذهب حَقه شیعه دوازده امامی به این کار نیاز دارد، ادامه داد: تاکنون در موسسه شیعه‌پژوهی قم احیای دو اثر «المقامات فی فضائل امیرالمومنین(ع)» اثر محمد بن عبدالله خطيب اسكافی و «اثبات الرجعه» نوشته فضل بن شاذان را به پایان رسانده‌ایم. فضل بن شاذان یکی از علمای بزرگ شیعه است که دوره حیات وی از زمان زندگانی امام رضا(ع) تا زمان حیات امام حسن عسکری(ع) بوده و از اصحاب ائمه(ع) به شمار می‌آید. آثار این عالم شیعه را اهل تسنن هم قبول دارند.

محقق حوزه دین درباره کتاب «اثبات الرجعه» گفت: این نوشتار نخستین منبع مکتوبی است که گزارشی از ولادت امام زمان(عج) را پیش از تولد این امام بزرگوار در قالب احادیث آورده است. این اثر به نام‌های کتاب «الغیبه» یا «اثبات الغیبه» هم معروف است که تا زمان علامه مجلسی هم موجود بود و سپس مفقوده شد و دسترسی مسلمانان و پژوهشگران به آن سلب شد. ما کوشیده‌ایم احادیث و نقل‌هایی از ائمه(ع) در این اثر را که در سایر مکتوبات آمده است، گردآوری کنیم و پس از فصل‌بندی و باب‌بندی پیشنهادی، آن را به انتشار برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که «هدف موسسه شیعه‌پژوهی در احیای آثار قدیمی اهل تشیع چیست و تاکنون چه فعالیت‌هایی را انجام داده است؟» بیان کرد: تحقیق درباره تلاش پژوهشی، تحقیقی و آموزشی در امامت و رسالت، از  اهداف این موسسه است. اکنون محققان این موسسه به انجام بررسی و تحقیق در تاریخ اهل بیت‌(ع) مشغولند.

حجت‌الاسلام محرمی افزود:  پژوهش در تاریخ پیامبر اسلام(ص) با نگاه شیعی را هم شروع کرده‌ایم. همچنین تحقیق درباره کتاب‌های «نگرش تاریخی در حیات امام زمان(عج)»، «سازگاری امامت با دموکراسی»، «امامت و دموکراسی» و «حدیث غدیر در سخن اهل بیت(ع)» از دیگر مکتوبات احیایی موسسه بنیاد شیعه‌پژوهی به شمار می‌آیند که اینک در مرحله تحقیق و بررسی قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط