شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹
سالن یاس نمایشگاه توانست به اهداف خود دست یابد

مدیر سالن یاس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: مطالبی که توسط شخصیت‌های علمی و فرهنگی و همچنین استادان دانشگاه حاضر در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در دفتر یادداشت سالن یاس ارایه شد، بیانگر رضایت آن‌ها و محقق شدن اهداف این سالن است.-

داریوش مطلبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که فعالیت‌ها و برنامه‌های سالن یاس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در چند بخش اصلی ارایه شدند، اظهار کرد: بخشی از این سالن به عرضه حدود پنج هزار عنوان کتاب چاپ نخست سال 1391 اختصاص داشت. این کتاب‌ها توسط 20 کارشناس و استاد دانشگاه در یازده حوزه موضوعی(کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم کاربردی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا و همچنین کودک و نوجوان) انتخاب و ارایه شده بودند.

وی در ادامه سخنانش گفت: شاخص‌های آماری حوزه کتاب مانند تعداد کتاب‌های منتشر شده در موضوع‌های یازده‌گانه، تعداد کتاب‌های تجدید چاپی، تعداد کتاب‌های منتشر شده در تهران و شهرستان، شمارگان کتاب و ... نیز در این سالن ارایه شده بود.

مدیر سالن یاس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: این سالن، آثار برگزیده جشنواره‌های مختلف کتاب مانند کتاب سال، کتاب فصل، گام اول، پروین اعتصامی، حوزه، دانشگاهی و رضوی را در خود جای داده بود. همچنین آمارهای مرتبط با این جشنواره در قالب نمودار ارایه شده بودند.

مطلبی از حضور حدود 50 ناشر فعال در حوزه‌های دانشگاهی و پژوهشی، عمومی و کودک در سالن یاس خبر داد و گفت: بیشترین تعداد کتاب‌های منتشر شده، برگزیده شدن در جشنواره‌های مختلف فرهنگی و معرفی شدن به عنوان ناشر برگزیده سال ملاک انتخاب و حضور این ناشران در سالن یاس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود.

معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب با بیان این‌که سالن یاس شاخص‌های آماری حوزه کتاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه سال 1391 را دربرداشت، اظهار کرد: در این بخش شاخص‌های مربوط به کتابخوانی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین شاخص‌های علم‌سنجی در ایران و جهان توسط پژوهشگاه علوم فناوری و اطلاعات ارایه شده بودند.

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته آیا سالن یاس با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد، توضیح داد: امسال با توجه به این‌که سالن یاس در طبقه دوم شبستان قرار گرفته بود و این‌که هیچ ناشری در این طبقه حضور نداشت، از چشم اغلب بازدیدکنندگان مغفول ماند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم سالن یاس برای سال‌های آینده در بخش ورودی نمایشگاه کتاب تهران برپا شود تا با محتوای ویژه‌ای که دارد بازدیدکنندگان بتوانند به صورت هدفمند به سمت کتاب‌ها هدایت شوند. 

دبیر علمی سرای اهل قلم کارنامه نشر بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی درباره نشست‌هایی که در این سالن برگزار شد، گفت: از اوایل اسفند سال گذشته، نامه‌نگاری‌های خود را با موسسات و دانشگاه‌ها با هدف دریافت عناوین و موضوع‌های نشست‌های پیشنهادی‌ آغاز کردیم. حدود 90 نشست و 32 کارگاه پیشنهاد شد اما به دلیل محدودیت زمانی و همچنین با هدف برگزاری نشست‌های کاربردی و مخاطب‌پذیر، حدود 35 نشست و 10 کارگاه انتخاب و در سرای اهل قلم کارنامه نشر این دوره از نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. در تمام این نشست‌ها کوشیدیم تا از حضور استادان برجسته دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و علمی بهره‌مند شویم.

مطلبی در ادامه سخنانش گفت: نتیجه تعاملاتمان با این استادان و کارشناسان و همچنین مراجعه‌کننده‌ها، بیانگر موفق و کاربردی بودن محتوای نشست‌های سرای اهل قلم کارنامه نشر بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به دوره‌های قبل بود.

معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب با بیان این‌که اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران نیز بر عهده موسسه خانه کتاب بود، گفت: اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران در سه حوزه سالنی، محیطی و رایانه‌ای صورت گرفت. همکاران و کارشناسان حاضر در ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی سالنی و محیطی در سالن‌ها و محیط‌های مختلف بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مستقر بودند که اطلاعات لازم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دادند و آن‌ها را برای دسترسی به ناشر و کتاب مورد نظرشان هدایت می‌کردند.

وی درباره اطلاع‌رسانی رایانه‌ای نمایشگاه کتاب تهران گفت: امسال برای نخستین بار شرایطی را فراهم کردیم تا بازدیدکنندگان بتوانند در فاصله 100 متری از ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای با روشن کردن تب‌لت، لپ‌تاپ و حتی موبایل‌هایشان به وسیله «وای‌فای» به صورت مستقل و مستقیم به جست‌وجوی ناشر یا کتاب مورد نظر خود اقدام کنند.

مطلبی با اشاره به نوآوری دیگر موسسه خانه کتاب در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: امسال برای نخستین بار در سایت موسسه خانه کتاب بخش ویژه‌ای را راه‌اندازی کردیم که اطلاعات به‌روز نمایشگاه کتاب تهران اعم از ناشران و کتاب‌های آن‌ها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌داد. این بخش از پایگاه الکترونیکی موسسه خانه کتاب با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد.

معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب عنوان کرد: سالن یاس، سرای اهل قلم کارنامه نشر و ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی مستقر در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم بازخوردهای مثبت داشتند هم بازخوردهای منفی. بازخورد مثبت از این نظر که در این بخش‌ها در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نوآوری‌ها و اطلاعات به‌روز ارایه شده بودند که رضایت اغلب بازدیدکنندگان و مسوولان را جلب کرد. علت بازخوردهای منفی آن‌ها را می‌توان در محدود بودن فضای اختصاص یافته به این فضاها به‌ویژه ایستگاه‌های اطلاع رسانی جست‌وجو کرد.

وی در ادامه سخنانش گفت: چون بیشتر فضای نمایشگاه کتاب تهران در اختیار ناشران قرار می‌گیرد، اغلب ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی در فضاهای محدود یا در فضاهایی به دور از چشم بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. این موضوع باعث هجوم جمعیت در این ایستگاه‌ها و ایجاد اختلال در روند اطلاع‌رسانی می‌شود. بنابراین امیدوارم دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب تهران برای سال‌های آینده تمهیداتی را با هدف برپایی ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی در محل‌های مناسب که رضایت بازدیدکنندگان را نیز به همراه داشته باشد، بیندیشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط