پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
استاد مطهری «حکیم قرآنی» است

علی راد گفت: قرآن مجید در تمام زوایای زندگی استاد شهید مطهری نقش پر رنگ و موثری داشت و این شهید در تمام موضوعات از این اثر ارزشمند استفاده برد. به همین دلیل می‌توان ایشان را یک حکیم قرآنی معرفی کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، صبح امروز پنجشنبه (12 اردیبهشت ماه) نشست بزرگداشت استاد شهید مرتضی مطهری در سرای اهل قلم بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور محمد علی مهدوی‌راد و عالی راد برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم مهدوی‌راد یاد فیلسوف، نظریه پرداز، اندیشه‌ساز، فرهنگ‌ گستر استاد شهید مرتضی مطهری را گرامی‌ داشت و گفت: یادداشت‌هایی با موضوع قیام امام حسین (ع)، سیره حضرت رسول (ص) و تفسیر قرآن کریم، از کارهای نیمه تمام استاد مطهری‌اند. 

وی بیان کرد: بعد از شهادت استاد، مقالات، سخنرانی‌ها و یادداشت‌هایش جمع‌آوری و در قالب کتاب منتشر شدند؛ مانند کتاب حماسه حسینی که بارها تجدید چاپ شده است. شهید مطهری از سن 18 سالگی تا یک شب پیش از شهادت یادداشت‌های مرتبی داشتند که نشان از نظم کاری ایشان بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: این یادداشت‌ها به ترتیب الفبا تاکنون در قالب هفت جلد منتشر شده‌اند و یادداشت‌های موضوعی آثار استاد هم تا‌کنون در قالب 12 مجلد به چاپ رسیده‌اند. در این یادداشت‌ها مطالب و نوشته‌ها به طور صریح و روشن به موضوعات پرداخته‌اند و بعضی از آن‌ها در مرحله نخست نگارش مانده‌اند و کار تحقیقاتی روی آن‌ها صورت نگرفته است.

استاد فلسفه افزود: مطهری در نوشته‌هایش به این نکته «عقل»، «حکمت» و «توقح» توجه داشته است. توقح در دین و تشیع سه مرحله دارد؛ مرحل نخستش شامل آدم بودن، مطالعه کردن، فکر کردن و نظام زندگی را با آموزه های اسلامی بررسی کردن است و مرحله دوم، ویژه روحانیون است تا مسایل را از منابع و آثار مرجع استخراج کنند. در آخرین مرحله هم ابزار و هدف‌های جامعه سلامی در جامعه معرفی خواهند شد.

وی گفت: مطهری در یادداشت‌ها و آثارش باعث گسترش عقل و عقل گرایی شده است. در واقع، مطهری خردمند، خردساز، فرهنگ‌ساز و فرهنگ گستر بود واگر خداوند روزی در یک لحظه عقل را تسجم کند، آن مطهری است.

در ادامه مراسم، علی راد، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، بیان کرد: قرآن کریم در اندیشه، عمل، روح و حرکت استاد مطهری نقش پررنگ و اساسی را ایفا کرده است و با توجه به مطالب که در آثار شهید دیده می‌شوند، می توان استاد مرتضی مطهری را حکیم قرآنی دانست. او خود را وام‌دار قرآن می‌داند و در موضوعات مختلف مانند اخلاق، اجتماعی، فلسفه از قرآن مجید استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: استاد مطهری اثر جامعه و مستقل تفسیر قرآن کریم ندارد ولی حضور قرآن در تمام آثار این شهید به چشم می‌خورد. استاد یک قرآن‌پژوه کامل است که در آثار خود کلمه‌های قرآنی را معنی کرده؛ مانند کلمه «الله» که معنی فارسی آن (خدا) را به شکل کامل تشریح کرده است و می‌گوید که معنی آن درست و صحیح نیست یا کلمه «سماء» که در فارسی به «آسمان» ترجمه شده، معنی درستی از اصل کلمه را به خواننده القا نمی‌کند، این‌ها از جمله فعالیت‌ها و پژوهش‌های استاد مطهری در زمینه قرآن کریم است.

مدرس دانشگاه اظهار کرد: استاد مطهری روش ابداعی در مطالعه قرآن کریم داشت به این شکل که نخست، مطالعه سندی قرآن کریم را انجام می‌داد که آن را با اسناد به اثبات می‌رساند. دوم روش تحلیلی قرآن کریم که به ریشه‌یابی و تحلیل قرآن را مورد بررسی قرار می‌داد و سوم، بررسی تاریخی و چگونگی شان و نزول قران کریم، مورد پژوهش استاد بود. 

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط