سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
انــیــســی: بنت‌الهدی صدر الگوی کامل یک زن مسلمان بود

نویسنده کتاب «دختری از تبار هدایت» گفت: می‌توان بنت‌الهدی صدر را به عنوان الگوی کامل یک زن مسلمان برای دختران و زنان کشورهای اسلامی معرفی کرد که تاکنون تلاشی برای شناخت بیشتر این شخصیت نشده است. این کتاب فردا رونمایی می‌شود.-

فریبا انیسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: آمنه بنت‌الهدی صدر یکی از زنان دانشمند، شاعر، نویسنده و معلم فقه و اخلاق بود. بنت‌الهدی اسفندماه سال ۱۳۱۶ شمسی(۱۳۵۶ قمری) در شهر کاظمین به دنیا آمد. شهید بنت‌الهدی صدر، فرزند سید حیدر صدر و خواهر شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر است.

وی با اشاره به این‌که بنت‌الهدی در سن 11 سالگی به همراه دو برادرش سیداسماعیل و سید محمدباقر برای کسب علم به نجف اشرف رفت، گفت: بنت‌الهدی صدر تحصیلات خود را در زمینه فقه، علم حدیث، اخلاق، تفسیر و سیره نزد برادرانش آموخت.

انیسی افزود: وی برای ارتقای فرهنگ غنی اسلامی به تربیت دختران و زنان مسلمان پرداخت و مدارسی به نام الزهرا(س) را در شهرهای کاظمین و نجف مدیریت کرد و علاوه بر تاسیس یک مرکز فرهنگی در شهر کاظمین و برگزاری جلسات فکری و مذهبی، به تهیه مقالات و ایراد سخنرانی‌هایی در زمینه اسلامی ‌پرداخت.

وی با تأکید بر این‌که کتاب‌های بنت‌الهدی در دوران شاهنشاهی و صدام جز آثار ممنوعه بودند و چاپ نمی‌شد، اظهار کرد: تنها اثری که از شهید بنت‌الهدی صدر منتشر شد، کتاب «زنان در صدر اسلام» نوشته «ام طاها موسوی» است که مقدمه آن توسط این شهید نوشته شده است.

انیسی افزود: بنت‌الهدی صدر به همراه برادرش محمدباقر صدر از سوی نیرو‌های امنیتی صدام دستگیر شد و بعد از شکنجه‌های بسیار به همراه برادرش در زندان‌ به شهادت رسید و در نجف به خاک سپرده شد.

نویسنده کتاب «دختری از تبار هدایت» توضیح داد: این اثر دربردارنده‌ بیش از 100 خاطره از دوستان و آشنایان و خانواد بنت‌الهدی صدر است.

انیسی با اشاره به این‌که نگارش این اثر یک سال به طول کشید، یادآور شد: جمع‌آوری خاطرات و مصاحبه‌ها بیش ازسه سال طول کشید و از مهم‌ترین افرادی که خاطراتشان در این اثر آمده است، می‌توان به ام‌طاها موسوی، ربابه صدر و فاطمه صدر اشاره کرد.

این نویسنده حوزه زنان گفت: می‌توان بنت‌الهدی صدر را به عنوان الگوی کامل از یک زن مسلمان برای دختران و زنان کشورهای اسلامی معرفی کرد که تاکنون تلاشی برای شناخت بیشتر این شخصیت نشده است که امیدوارم با چاپ این اثر، قدمی برای شناخت این شهید برداشته باشم.

انیسی گفت: کتاب «دختری از تبار هدایت» برحسب زندگی وی فصل‌بندی شده است و کودکی، تحصیلات، فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، زندگی شخصی و شهادت عنوان فصل‌های این اثرند.

وی در پایان گفت: این اثر در 300 صفحه به همراه تصاویر از شهید محمدباقر صدر و بنت‌الهدی صدر از سوی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر منتشر شده است. 

مراسم بزرگداشت دو شهید خاندان صدر، آیت الله سید محمدباقر صدر و بنت‌الهدی صدر در موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار می‌شود. در این مراسم آیت الله محسن اراکی، رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی و از شاگردان آیت الله سید محمدباقر صدر سخنرانی خواهد کرد. 

همچنین کتاب «دختری از تبار هدایت» با موضوع زندگی شهید بنت الهدی صدر با حضور نویسنده معرفی خواهد شد. این مراسم از ساعت ۱۷ چهارشنبه(28 فروردین) در موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به نشانی تهران، میدان هفت تیر، بالا‌تر از مسجد الجواد(ع)، کوچه شریعتی، پلاک ۱۰، واحد 2 برگزار می‌شود و ورود به جلسه برای علاقه‌مندان آزاد است. 

آیت‌الله سید محمدباقر صدر و خواهر مجاهدش بنت‌الهدی صدر نوزدهم فروردین سال ۱۳۵۹ به دستور صدام حسین به شهادت رسیدند و این مراسم به مناسبت سالگرد شهادت این دو بزرگوار برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها