دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۸
سفر به مناطق عملیاتی موجب خلق داستان‌های ماندگار می‌شود

حسن احمدي، داستان‌نویس درباره سفر نويسندگان به مناطق یادمانی و عملیاتی دفاع مقدس در غرب كشور گفت: نويسندگان با بازديد از اين مناطق تجزيه و تحليل درستي در كتاب‌هاي خود ارايه می‌دهند زيرا جامعه نويسندگان براي نوشتن داستان‌هاي ماندگار دفاع مقدس نيازمند ديدن صحنه‌ها‌ی واقعي‌ هستند تا كتاب‌هايي به دور از شعارزدگي بنويسند.-

حسن احمدي، داستان‌نویس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره سفر نويسندگان به مناطق عملياتي غرب كشور اظهار كرد: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس تاكنون براي نويسندگان سه سفر بازديد از مناطق عملياتي كشور را برگزار كرده است و اين دومين سفر بنده به ميزباني اين سازمان و نخستين تجربه از مناطق عملياتي استان ايلام بود. پيش از اين سفر‌هاي متعددي به مناطق جنوب كشور داشتم و فضاي آنجا را به خوبي مي‌شناسم، ولي تصور درستي از مناطق غرب کشور نداشتم.

وي ادامه داد: سفر به شهر‌هاي استان‌های كردستان، كرمانشاه و ايلام باعث شد با اتفاق‌هاي جالبي روبه‌رو شوم. ساكنان منطقه، وقايع دوران دفاع مقدس را بسيار زيبا بازگو مي‌كردند. قرار گرفتن در محيط و شنيدن خاطرات و تجربيات مردم منطقه‌اي كه در طول جنگ تحميلي عراق عليه ايران شهر خود را رها نكردند باعث می شود تا در نگارش داستان‌هايم از منطقه غرب فقط بر تخيل خود تكيه نكنم.

احمدي، بازديد‌ از مناطقی مانند ميمك، دشت عباس، قلاويزان، شرهاني و مهران را پرفايده خواند و گفت: حفر كانالي با عرض چهار متر و ارتفاع شش متر در منطقه قلاويزان توسط عراقي‌ها موضوع بسيار جالبي بود. اين كانال از دور قابل رويت نبود. آنچه برايم مهم به نظر مي‌آمد نحوه ساخت كانال و انتقال خاك‌ آن بود. ديدن صحنه‌هاي به جاي مانده از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران برايم بسيار تازگي داشت و به يقين بر متن آثارم تاثير‌گذار خواهد بود.

اين نويسنده و داستان‌نویس درباره سوژه‌يابي و نگارش كتاب‌هایي درباره مناطق عملیاتی غرب كشور توضيح داد‌: در اين سفر‌ها دنبال سوژه نيستم زيرا در همين تهران هم مي‌توانم سوژه‌هاي خود را بيابم اما نكته مهم اين سفر‌ها كمك به نويسندگان در فضاسازي داستان‌ها و رمان‌هاست. ديدن آدم‌هاي جديد و شنيدن صحبت‌هاي آن‌ها به پردازش بهتر اثر و نزديك شدن ماجراهاي آن به واقعيت كمك مي‌كند. در سفر نويسندگان به مناطق یادمانی و عملیاتی دفاع مقدس شاهد پخش فيلم مستندي بودم. ديدن اين فيلم و روبه‌رو شدن با مردم اين مناطق باعث شد تا به فكر نگارش قصه‌اي مستند باشم كه اتفاق‌هاي آن دوران را از زاويه ديگري بازگو ‌كند.

وي ادامه داد: در منطقه قلاويزان با يكي از روايان دفاع‌مقدس نيز آشنا شدم. وي به همراه خانواده‌اش در اين منطقه زندگي مي‌كرد و تمام تاريخ جنگ منطقه را حفظ بود. او مرا به كانال باقی مانده از تهاجم ارتش صدام برد و درباره نوشته‌هايی كه هنوز بر ديوار‌ها به جاي مانده توضيح داد. اين اتفاق يا سنگر زير زميني صدام كه داراي اتاق فرماندهي و مجهز به امكانات بود و را‌‌ه‌هایي براي فرار داشت و امروز بسته شده است هم سوژه‌هایي داستاني برايم بود.

وي افزود: يكي ديگر از مباحث جالب در اين سفر مرز ايران و عراق در منطقه قلاويزان بود. خاك عراق زميني مرده و باير بود، ولي خاك ايران دشتي سرسبز را در برداشت. ديدن اين محيط جغرافيایي هم‌مرز اما بسيار متفاوت هم براي نويسنده سوژه است همچنان که اين منطقه داراي جذابيت‌هاي بسيار به ويژه براي جوانان نويسنده است.

احمدي، مدت زمان اين سفر سه روزه را براي خود كه تجربه حضور در دفاع مقدس و نگارش كتاب‌هايی در این باره را داشته كافي دانست و گفت: البته نويسندگان جوان و كساني كه مي‌خواهند نگارش كتاب با موضوع دفاع‌مقدس را آغاز كنند بايد مدت زمان بيشتري در اين مناطق باشند و با مردم صحبت كنند. اين سفر‌ها تاثير بسيار مثبتي بر كار مولف دارد. البته استخراج داده‌هاي اين مناطق به ديدگاه نويسنده بستگی دارد و بايد در اين نوع سفر‌ها به دنبال هدفی باشد.

وي در پايان گفت: سازمان‌ها و ديگر نهاد‌ها هم مي‌توانند سفر نويسندگان به مناطق عملياتي را در دستور كار قرار دهند و همانند سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، انتظاري از مولفان براي نوشتن داستان كوتاه، ميني‌مال و یا رمان نداشته باشند. نويسندگان مي‌توانند با بازديد از اين مناطق تجزيه و تحليل درستي در كتاب‌هاي خود ارايه دهند يا آن را براي دیگران بازگو كنند زيرا جامعه نويسندگان براي نوشتن داستان‌هاي ماندگار دفاع‌مقدس نيازمند ديدن صحنه‌ها‌ی واقعي‌ هستند تا كتاب‌هايي به دور از شعارزدگي بنويسند.

سومين دوره سفر نويسندگان و داستان‌نویسان به مناطق یادمانی و عملیاتی دفاع مقدس در غرب كشور از 16 تا 18 اسفند ماه 91 به همت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط