یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲
همایش منطقه‌ای شعر فجر در همدان برگزار شد

همایش منطقه‌ای جشنواره شعر فجر در استان همدان عصر دیروز با برپایی برنامه‌هایی برگزار شد. در مراسم اختتامیه این همایش 26 شاعر منتخب از استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و همدان با نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه این شهر دیدار کردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، همایش منطقه‌ای این جشنواره، شنبه، 28 بهمن با حضور جمعی از شاعران پنج استان لرستان، مرکزی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و همدان و به میزبانی همدان برگزار شد. 

این برنامه با دیدار شاعران غرب کشور با نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه همدان شروع شد. 

آیت‌الله غیاث‌الدین‌طه‌محمدی پس از شنیدن اشعار هفت شاعر حاضر در این دیدار، گفت: شاعران باید قدر طبع شعری خود را بدانند و از آن در راه خدمت به دین خدا و هدایت خلق استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان با بیان این‌که شعر باید هدفمند باشد ادامه داد: گاهی با یک بند شعر می‌توان مطالب زیادی را در اوج زیبایی و سهولت به مخاطب انتقال داد.

وی افزود: اشعار بی‌اساس و بی‌محتوا مذمت شده است و انسان در قبال تمام کلماتی که به کار می‌برد، مسوول است، لذا شاعران باید از سرودن اشعاری که به سود دنیا و آخرتشان نیست پرهیز کنند.

آیت‌الله طه‌محمدی در ادامه با اشاره به حضور شعر در عرصه‌های حق‌طلبی گفت: در عرصه حق و حق طلبی یک شاعر باید از منافع خود بگذرد و حقیقت را بیان کند تا شعرش ماندگار شود و نسل‌های آینده از آن استفاده کنند.

در این دیدار همچنین خسرو بیات، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گزارشی از روند برگزاری جشنواره شعر فجر منطقه غرب کشور در همدان ارایه کرد.

وی گفت: همدان امسال برای نخستین‌بار میزبان جشنواره شعر فجر به عنوان استان معین پنج استان کردستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه و مرکزی است.

یکی دیگر از برنامه‌های جشنواره منطقه‌ای شعر فجر در همدان، برگزاری کارگاه آموزشی شعر بود که با حضور شاعران منتخب استان‌های ایلام، همدان، کردستان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه در مجتمع فرهنگی بوعلی سینای همدان برگزار شد.

در این کارگاه تعدادی از شاعران به قرائت اشعار خود پرداختند و در ادامه این اشعار توسط سایر شاعران منتخب غرب کشور نقد شد.

میهمانان جشنواره منطقه‌ای شعر فجر در همدان سپس به مجتمع فرهنگی – توریستی گنجنامه رفتند و از این مکان تاریخی و فرهنگی دیدن کردند.

برنامه‌های این جشنواره منطقه‌‌ای عصر روز گذشته با برپایی آیین اختتامیه در مجتمع فرهنگی بوعلی سینا، با حضور رضا حمیدی، دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، علیرضا قاسمی‌فرزاد، معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان و خسرو بیات، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از علاقه‌مندان شعر، برگزار شد.

در این برنامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره شعر فجر در همدان از سوی خسرو بیات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: «ادبیات فقط دستور و قافیه دانی و هنر متن خوانی نیست بلکه هر دفتر شعر که به بازار سخن می‌آید جهانی سرشار از اشارت‌های پیدا و پنهان به معشوق سرمدی است، شعر در ایران هیچگاه به محاق نرفت و هرگز خزان ندید و انقلاب شکوهمند اسلامی بر شکوه آن افزود و اکنون به یمن وجود شاعرانی بزرگ و تعهدمدار بهار شعر و ادب فارسی هویدا شده است.»

در این برنامه برخی از شعرا به نمایندگی از استان‌های مدعو شعرخوانی کردند و موسیقی سنتی گروه فارابی  اجرا شد.

در این مراسم و علاوه بر سخنرانی علیرضا قاسمی فرزاد معاون سیاسی - امنیتی استانداری همدان، خسرو بیات، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رضا حمیدی دبیر جشنواره شعر فجر، یاد شاهرخ اورامی، شاعر فقید کردستانی گرامی داشته و با اهدای لوح تقدیر از خانواده وی تجلیل شد.

در ادامه مراسم با اهدای لوح، تندیس جشنواره و جایزه نقدی از نمایندگان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های مدعو در جشنواره شعر فجر تقدیر به عمل آمد.

در پایان از بین 300 اثر شعری رسیده به دبیرخانه جشنواره در قالب‌های کلاسیک، سپید و نیمایی، از شاعران منتخب این جشنواره با اهدای لوح و جایزه نقدی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها