شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶
کتابخوانی در کشورهای توسعه‌یافته یک قدرت نرم است

معاون عمرانی استانداری اصفهان ساعتی پیش در همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار نهضت مطالعه مفید استان اصفهان با بیان این‌که باید کاری کنیم مطالعه بعد وسیع‌تری از جامعه را در برگیرد، گفت: در کشورهای توسعه یافته به مبحث کتابخوانی به عنوان یک قدرت نرم توجه می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهندس محمدمهدی جمالی‌نژاد در این مراسم که با حضور جمعی از مسوولان فرهنگی استان همراه بود، افزود: کتابخوانی، مطالعه حرکتی دانش‌محور است که توجه یا بی‌توجهی به آن موجب تقویت یا تضعیف کشورها می‌شود.

وی ادامه داد: ترویج مطالعه نیازمند شیوه‌های نو و جدید است و باید بدانیم که هر میزان در حوزه کتاب پول خرج کنیم، هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری فرهنگی است.

جمالی‌نژاد با بیان این‌که باید برای توسعه این سرمایه‌گذاری‌ها برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت پیش‌بینی شود، گفت: این سرمایه‌گذاری در شهرهای کوچک و روستاها باید بیشتر از مناطق پرجمعیت انجام شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود، عنوان کرد: در قرآن کریم 182 بار کلمه علم و 255 مرتبه واژه کتاب تکرار شده است و این موضوع نشان می‌دهد که قرآن بر جایگاه والای تفکر، مطالعه و تعقل تاکید دارد.

به گفته جمالی‌نژاد، علم آموزی در دین اسلام به حدی اهمیت دارد که معجزه پیامبر(ص) کتاب قرآن است. همچنین پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) همواره عالمان را برتر از عابدان می‌دانست.

معاون عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به گذشته پربار علمی کشور، عنوان کرد: ایرانیان از دیرباز تاکنون به کتاب و کتابخوانی اهمیت می‌دادند؛ به عنوان مثال، کتابخانه خواجه نصیر در گذشته افزون بر 400 هزار جلد کتاب داشت و یکی از کتابخانه‌های مجهز ایران به شمار می‌آمد.

وی همچنین با ارایه آماری از استانداردهای بین‌المللی کتاب و کتابخانه گفت: طبق آمار جهانی هر پنج هزار نفر نیازمند یک کتابخانه استانداردند و طبق این برآورد در کشور ما باید 14 هزار کتابخانه استاندارد وجود داشته باشد و ما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

در بخش دیگری از این مراسم، مهندس حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت: در فرهنگ دینی ما بر خواندن و نوشتن تاکید زیادی شده است و قرآن به عنوان معجزه جاوید، مردم را به مطالعه دعوت می‌کند.

وی افزود:‌ در این میان، آموزه‌های دینی و پیشینه‌های تاریخی نیز این موضوع را تایید می‌کنند و کتاب همیشه جایگاه ویژه‌ای نزد ایرانیان داشته است.

فولادگر با بیان این‌که ساعت مطالعه مردم طی یک روز کم است، یادآور شد: امروزه رسانه‌های جمعی وقت زیادی از مردم می‌گیرند، در حالی که در گذشته مردم فرصت بیشتری برای مطالعه داشتند. اکنون با وجود انواع رسانه‌ها دیگر فرصتی برای مطالعه مردم وجود ندارد و معتقدم برای حل این معضل باید چاره‌ای اندیشیده شود.

وی یادآور شد:‌ اگرچه اطلاعات در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته و گسترده‌تر شده است ولی متاسفانه در مقابل، عمق مطالعه و محتوای کتاب کم شده است.

فولادگر گفت: درد جامعه امروز ما کاهش ساعت مطالعه و ترویج مطالعه سطحی است. به همین دلیل از کتابداران و مسوولان می‌خواهم تلاش بیشتری برای رفع این مشکل انجام دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: در سال‌های اخیر کتاب و کتابخوانی در این استان رشد بسیار خوبی داشته، به گونه‌ای که در سال 87، سرانه مطالعه حدود 71 دقیقه بود و در سال 90 به 75 دقیقه و 30 ثانیه افزایش یافت.

غلامرضا یاوری افزود: این آمار در استان اصفهان در سال 90 نسبت به سال 89 ، پنج دقیقه رشد داشته است.

وی با بیان این‌که رتبه نخست بیشترین تعداد کتابخانه‌های کشور با 270 کتابخانه در اختیار استان اصفهان است، اظهار کرد: اکنون 174 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان عضویت دارند و دو و نیم‌ میلیون جلد کتاب در این کتابخانه‌ها قرار داده شده‌اند.

یاوری همچنین درباره پرداخت نیم‌درصد سهم کتابخانه‌ها گفت: در سال 88، این سهم 350 میلیون تومان بود که امسال به شش میلیارد تومان رسیده است. همچنین شهرداری‌ها پروژه‌های بزرگی را در زمینه کتابخانه‌سازی آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به برخی از این نمونه‌ها، یادآور شد:‌ اکنون شهرداری شهرستان شاهین‌شهر اکنون کتابخانه‌ای با 13 هزار مترمربع زیربنا و 10 میلیارد تومان اعتبار و شهرداری شهر گز کتابخانه‌ای با سه هزار مترمربع و پنج میلیارد تومان اعتبار می‌سازند.

به گفته یاوری، همچنین بودجه ساخت کتابخانه در سال 91، مبلغ 30 میلیارد تومان شده است در حالی که در سال 88، پنج میلیارد تومان بود. 

در پایان این مراسم همچنین از 300 نفر از فعالان حوزه کتابخوانی در بخش‌های کتابدار نمونه، کتابخانه‌های نمونه، خیران کتابخانه‌ساز و فعالان کتابخوانی در دستگاه‌ها و اداره‌های استان تجلیل شد.

سومین همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار نهضت مطالعه مفید استان اصفهان شنبه (28 بهمن) از ساعت 9 تا 12 در سالن همایش موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(ع) برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط