دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۳
«فيل در تاريكي» از راه رسید

مجموعه مقالات قلي خياط، نويسنده ايراني مقيم فرانسه با عنوان «فيل در تاريكي» منتشر شد. مقالات این کتاب درباره مشاهير معاصر داستاني جهان و داستان‌نويسي معاصر ايران است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب تهران (ايبنا)، مقالات اين كتاب درباره ادبيات داستاني و به ويژه رمان است. 

«آنتونيو تابوكي»، «لويي فردينان سلين»، «فردريش نيچه»، «فرناندو پسوا» و «رنه شار» مشاهيري هستند كه در «فيل در تاريكي» به آن‌ها پرداخته شده است.

 در بخشی از مقاله «شار: سخن پتك» كه درباره تأثير افكار نيچه بر اشعار «رنه شار» است، مي‌خوانيم: «رابطه بين شاعر و فيلسوف، از همان روز آغاز شعر و فلسفه، به رابطه عاشق و معشوق مي‌ماند؛ حال اين‌كه در اين ميان عاشق كيست و معشوق كدام، بماند... فقط به ياد داشته باشيم كه اين رابطه هميشه مملو است از مهر و خصومت، دوستي و رقابت، جنگ و جدال و كشمكش... و نيز عشق و فراق. به عبارتي، هر توافق و رفاقتي كه بين شعر و فلسفه شكل گرفته باشد، باز گفت‌وگوي شاعر و فيلسوف امر واضحي نخواهد بود. چرا؟ چون‌كه فيلسوف هميشه عقده «شاعرـ نتوانستن ـ شدن» را دارد و شاعر حسرت «فيلسوف ـ نتوانستن ـ بودن» را.»

اين كتاب همچنين شامل دو مصاحبه با قلي خياط است. نگاهي به مجموعه داستان «قبرستان سقف ندارد» نوشته سامان آزادي و مقاله «فيل در تاريكي» با موضوع 25 سال ادبيات در خارج از ايران نیز‌ از ديگر مطالب اين كتابند. 

خياط كه از سال‌ها پيش در فرانسه زندگي مي‌كند، در اين كتاب به فرايند نوشتن و نويسندگي نيز پرداخته است. 

«فيل در تاريكي» را انتشارات «نگيما» با شمارگان هزار و 200 نسخه و قيمت هفت‌هزار و 500 تومان منتشر كرده است. 

پيش از اين، رمان «مادري كه دختر پسرش شد» از قلي خياط با ترجمه اصغر نوري منتشر شده بود. وي همچنين «تريستانو مي‌ميرد» را از آنتونيو تابوكي به فارسي ترجمه كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها