شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
اکسیر: مردم  بهترين رسانه‌ برای شعرند

اکبر اکسیر، شاعر و طنزپرداز معتقد است که بهترین رسانه برای شعر مخاطبان آن هستند که شعرهای برتر را سینه به سینه منتقل می‌کنند. همچنین وجود دبیرخانه دایمی برای جشنواره شعر فجر و حضور افرادی چون داوران این دوره از جشنواره برای رصد کتاب‌های برتر شعر در طول سال می‌تواند انتخاب دقیق‌تری را برای شعر و شاعر برتر رقم بزند.-

اکسیر درباره هفتمین دوره جشنواره شعر فجر به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این موضوع که در هفتمین دوره جشنواره، اسامی داوران بخش‌های مختلف پیش از انجام داوری‌ها و مراسم اختتامیه اعلام می‌شود و نیز نام‌هایی چون میرجلال‌الدین کزازی، بهاء‌الدین خرمشاهی، رشید کاکاوند یا مفتون امینی در میان داوران دیده می‌شود، بسیار سبب خرسندی است.

وی ادامه داد: هرچند این داوران همگی صالح، منصف و متخصص هستند، اما بازهم نمی‌توانیم جشنواره شعر فجر را با جشنواره‌ای چون فیلم فجر مقایسه کنیم؛ چراکه فیلم و سینما ژانری متفاوت با ویژگی‌هایی متفاوتند، اما از شعر و جایزه شعر استقبالی مانند استقبال از جشنواره فیلم نمی‌شود؛ چراکه شعر همیشه میراث‌دار یکسری مسایل گذشته است و اين که شاعران بزرگ ایران‌زمین هرگز دنبال جایزه نبوده‌اند. 

این شاعر همچنین اظهار کرد: بنابراین هر قدر جایزه بزرگ باشد، باز هم نمی‌تواند طیف عظیمی از شاعران را به خود جلب کند. از سویی درباره این هنر همیشه مردم و مخاطبان از منتقدان و حتی خود شاعران برتر بوده‌ و هر شعری را که پسندیده‌اند، سینه به سینه منتقل و خود مانند یک رسانه عمل کرده‌اند.

وی در ادامه به بحث آسیب‌شناسی جشنواره شعر فجر اشاره و تشریح کرد: جشنواره شعر هرگز نباید با فراخوان، شاعر برتر را مشخص و معرفی کند؛ چراکه به‌طور معمول افرادی که کارشان شرکت در جشنواره‌ها و گرفتن جایزه است، در این جشنواره‌‌ها شرکت می‌کنند، اما گروه بی‌شماری از شاعران ما، شاعرانی گمنام به‌ویژه در شهرستان‌ها هستند. 

اکسیر افزود: این شاعران اغلب آثار شعری شکوهمند و والایی دارند، اما در هیچ جشنواره یا جایزه‌ای دیده نشده‌اند. بنابراین ارایه هزار یا حتی دو هزار نمونه کار از تعداد محدودی شاعر، نمی‌تواند نمایانگر ویترین کلی شعر ما باشد.

وی در این زمینه پیشنهادی مطرح کرد و توضیح داد: بهتر است جشنواره‌ای مانند جشنواره شعر فجر دبیرخانه دایمی داشته باشد و در این دبیرخانه شاهد حضور افرادی متخصص همچون همین هیات داوران و منتقدان عرصه شعر و ادبیات باشیم، تا در طول سال شاعران برتر و کتاب‌های شعر برتر را در محافل و انجمن‌های شعری مختلف و از میان شاعران و ناشران این حوزه رصد کنند.

این منتقد ادامه داد: با این کار شاعرانی که جامعه با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و توانسته‌اند، شعر امروز ایران را بیافرینند، مشخص و معرفی می‌شوند؛ البته می‌توان هر سال یک بخش جنبی یا حاشیه‌ای نیز برای شعرهایی با موضوع ویژه و انتخابی برگزارکنندگان جشنواره در نظر گرفت تا شاعرانی که باتوجه به فراخوان‌ها در جشنواره‌ها حاضر می‌شوند نیز امکان حضور و شرکت را داشته باشند. 

وی در ادامه و با تاکید بر این موضوع که برگزاری جشنواره برای شعر با هر عنوانی غنیمت است، اظهار کرد: به هر روی برپایی جشنواره‌ها و جایزه‌های شعری از نظر کشف استعدادهای جوان حایز اهمیت است، اما از آن‌جا که اغلب یکسری شرکت‌کننده حرفه‌ای تمامی کرسی‌ها را از آن خود می‌کنند، عده‌اي از شاعران شهرستان‌ها از حضور در چنین جشنواره‌هایی بازمی‌مانند؛ چراکه احتمال دارد اطلاع‌رسانی کامل و دقیق نباشد. از سوی دیگر عده‌ای از شاعران هم برای هیچ جشنواره یا جایزه‌ای خودشان پا پیش نمی‌گذارند.

اکسیر در پایان تاکید کرد: بنابراین داوری تعداد مشخصی اثر شعری، حتی از سوی یک هایت داوری بسیار قوی و نامدار هم نمی‌تواند به انتخاب دقیق برترین شعر و شاعر منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط