سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵
«هنوز مرا نشناخته‌اي» شهيد 14 ساله اردبيلي را معرفي مي‌كند

کتاب «هنوز مرا نشناخته‌اي! خاطرات بسيجي شهيد مرحمت بالازاده» اثري از ساسان ناطق در قالب خاطرات كوتاه است که در‌ آن زندگي شهيد از تولد تا شهادت بازگو مي‌شود. اين كتاب توسط نشر محقق اردبيلي منتشر و روانه بازار نشر شده است. مرحمت بالازاده ،بيست‌ويكم اسفنده ماه سال 1363 در عمليات بدر و زماني كه 14 ساله بود به شهادت رسيد._

ساسان ناطق در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره كتاب «هنوز مرا نشناخته‌اي» اظهار كرد: اين اثر در قالب خاطرات كوتاه زندگي شهيد نوجوان، مرحمت بالازاده از تولد تا شهادت را روايت مي‌كند.

وي درباره چرايي انتخاب اين شهيد براي نگارش كتاب گفت: شهيد بالازاده نوجواني بسيجي بود كه در سن دوازده سالگي به جبهه‌های دفاع مقدس رفت. او به حُسن رفتار و گفتار معروف بود و هميشه حرف‌هاي پخته‌اي بر زبان می‌آورد. وي تلاش ويژه‌اي براي رفع مشكلات مردم «گرمي» كه خود در آن‌جا متولد شده بود انجام مي‌داد. مردم اردبيل اين شهيد نوجوان را به خوبي مي‌شناسند، اما ساكنان ديگر شهر‌ها كمتر از اين شهيد شناخت دارند.

ناطق افزود: مركز حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس بسيج و سپاه حضرت عباس (ع) در استان اردبيل تصميم گرفت براي معرفي بهتر شهيد كتابي از زندگي وي را منتشر كند. اين مركز مصاحبه‌هایي را با خانواده و همرزمان شهيد انجام داده بود و اين اطلاعات را براي نگارش كتاب در اختيارم قرار داد. اين منابع كامل نبودند و در بيشتر موارد با دوستان و خانواده وي هم مصاحبه كردم.

وي گفت: زندگي بسيجي شهيد مرحمت بالازاده پر از نكات جالب است. زيرا او را به دليل سن كم به جبهه‌ها نمي‌بردند. وي از محضر مقام معظم رهبري كه در آن دوره رييس جمهوری بودند حكم جهاد و رفتن به جبهه را گرفت و از آن پس كسي نتوانست مانع رفتن او به جبهه شود.

ناطق درباره قالبي كه براي نگارش کتاب «هنوز مرا نشناخته‌اي» انتخاب كرده توضيح داد: این اثر در قالب خاطرات كوتاه، سه مرحله از زندگي شهيد را روايت مي‌كند. هدفم از انتخاب اين قالب جذاب شدن مسايل و حوادث دوران دفاع مقدس براي مخاطب نوجوان بود. مرحله نخست اين خاطرات به دوران كودكي شهید باز مي‌گردد. راويان اين بخش مادر و خواهر شهيدند. بخش دوم به فعاليت‌هاي او در دوران فعالیت در بسيج اختصاص دارد و از زبان دوستان او در شهرستان گرمي و اردبيل بازگو مي‌شود. قسمت سوم خاطرات هم به خاطرات همرزمان او در طول عمليات‌ها و علاقه شهيد به سردار شهید مهدي باكري، فرمانده لشکر 31 عاشورا اختصاص دارد.

وي ادامه داد: بالازاده از سال 1361 به جبهه‌های دفاع مقدس رفت و در عمليات‌هاي والفجر مقدماتي، والفجر 1، والفجر 2، والفجر 4 ، خيبر و بدر شركت كرد و در نهايت بيست‌ويكم اسفنده ماه سال 1363 در عمليات بدر و زماني كه 14 ساله شده بود به شهادت رسيد.

ناطق درباره تفاوت اين كتاب با ساير آثاري كه درباره اين شهيد نوشته شده‌اند گفت: در آثار منتشر شده خاطرات به صورت جسته و گريخته‌اند، اما در كتاب «هنوز مرا نشناخته‌اي» زندگي وي به صورت جامع از تولد تا شهادت روايت مي‌شود. البته پيش از اين در كتاب «روزه عقيل» كه در سال 1384 منتشر شد، به رشادت اين شهيد نوجوان در عمليات مسلم‌ابن‌عقيل پرداخته بودم.

وي ادامه داد: يكي از ويژگي‌هايی كه مي‌توان در خاطرات مربوط به شهید بالازاده به آن توجه داشت طنزآميزي برخي از رفتار هاي شهيد به اقتضاي سن نوجواني اوست. اين رفتار‌ها كه به نظر برخی بزرگتر‌ها اشتباه بود از نظر شهيد هيچ مشكلي نداشت و درست بود.

ناطق درباره تعداد خاطراتي كه در كتاب آمده افزود: در اين كتاب با 45 راوي صحبت شده است كه از برخي افراد دو خاطره آمده است.

کتاب «هنوز مرا نشناخته‌اي! خاطرات بسيجي شهيد مرحمت بالازاده» در قطع وزيري و 200 صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهاي 20 هزار ريال توسط انتشارات محقق اردبيلي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها