پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
بررسی مبارزات فداييان اسلام در 89 سند

«فدایيان اسلام» عنوان مجموعه‌ 89 سند از مبارزات جمعيت فداييان اسلام در سال‌هاي 1326 تا 1339 شمسی است. اين اسناد امكان تحليل و بررسي شرايط تاريخي آن دوره را پيش روي مخاطب قرار مي‌دهد. خانه كتاب و نشر جمهور ایران ناشران اين اثرند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «فدایيان اسلام: اسنادي از مبارزات جمعيت فداييان اسلام 1339- 1326 ه.ش)» توسط مركز پژوهش، سنجش و اسناد رياست جمهوري ايران، به کوشش روح‌الله بهرامی و زير نظر محمدشيخان و علي‌اكبر رضايي تدوين شده است. 

خواننده اثر با استفاده از مجموعه اسناد کتاب مي‌تواند شرايط و حوادث آن روز‌ها را درك كرده و به تحليلي از نقش و تاثیر جمعيت فداييان اسلام در جامعه آن روز ایران دست یابد.

خواندن اين اسناد براي متفكراني كه مي‌خواهند به گونه‌اي صحيح حركت‌هاي اجتماعي و دینی را از نسل گذشته به نسل امروز منتقل كنند قابل استفاده است. اين اسناد بيشتر گزارش‌‌های مخالفان جمعیت فدایيان اسلام را در بر دارند. 

كتاب «فدایيان اسلام: اسنادي از مبارزات جمعيت فداييان اسلام 1339- 1326 ه.ش)» 89 سند ارايه مي‌دهد. نخستين سند به مكاتبه رییس اداره دبيرخانه مجلس شوراي ملي با دفتر نخست وزيري درباره اعلاميه جمعيت فدایيان اسلام مبني بر جلوگيري از منهيات مذهبي و آخرين سند به نامه فاطمه بهاري به محمدرضا شاه در خصوص دستگيري پسرش، علي بهاري، از اعضاي فداييان اسلام اختصاص دارد.

جمعيت فدایيان اسلام به رهبري سيدمجتبي ميرلوحي معروف به نواب صفوي تشكيل شد. انگيزه تاسيس اين جمعيت، ديني و مقابله با سياست‌ها و تفكراتي بود كه از دوره رضاشاهي به ميراث مانده بود و دفاع از هويت ديني جامعه مهم‌ترين هدف اين جمعيت بود. بر مبناي چنين انگيزه و هدفي مقابله با سلطه بيگانگان و عوامل داخلي آنان، سرلوحه اقدامات فداييان اسلام قرار داشت.

جمعیت فداييان اسلام به عنوان يك تشكل مذهبي – سياسي داراي انديشه و مانيفست منسجم درباره تشكيل حكومت اسلامي بود. هدفي كه با وجود دستگيري و شهادت رهبر و اعضاي جمعيت فداييان اسلام همچنان در ذهن نيرو‌هاي مذهبي مانا ماند. بر اين اساس بسياري از افرادي كه بعد‌ها به نهضت امام خميني (ره) پيوستند، تحت تاثير انديشه‌ها و اقدامات سيدمجتبي نواب صفوي قرار داشتند.

کتاب «فدایيان اسلام: اسنادي از مبارزات جمعيت فداييان اسلام 1339- 1326 ه.ش)» در قطع وزیری و 218 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي 65 هزار ريال توسط خانه كتاب و نشر جمهور ایران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها