یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۰
رجوع به چهره‌هاي ادبي در سينماي 1386

هنرمندان و سينماگراني چون مسعود جعفري جوزاني،امير قويدل، شهرام اسدي، حسين ترابي، پوران درخشنده، افسر اسدي، جهانگير الماسي، بهرام توكلي، مينو فرشچي، ناصر صفاريان، ژاله علو و ابوالفضل جليلي از علايق خود در پرداختن به چهره هاي ادبي مي گويند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،پرداختن به زندگي نامه و آثار بجاي مانده از چهره هاي ادبي و مشاهير كشورمان در سينما و تلويزيون و خلق آثار تصويري در اين زمينه تنها بخشي از اقدامات انجام گرفته در عرصه فرهنگ و هنر و بخصوص حوزه ادبيات طي سال جاري بوده است كه توسط هنرمندان و دست اندركاران سينما و تلويزيون كشورمان خلق و به ثبت رسيد.

سينماگران و هنرمنداني كه طي سال جاري با پرداختن به زندگي و آثار بجاي مانده از مشاهير و چهره هاي ماندگار كشورمان آثاري را در اين زمينه تهيه و توليد كرده اند،در گفت و گوهايي متفاوت با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،از علايق خود به حوزه ادبيات و ضرورت رويكرد سينما به ادبيات سخن گفتند.به نظر مي رسد تعداد زيادي از سينماگران علاقه وافري به ساخت يك اثر سينمايي از زندگي «پروين اعتصامي» و «جلال آل احمد» دارند.

مسعود جعفري جوزاني: «در چشم باد» و «خواجه نصيرالدين طوسي» 
«مسعود جعفري جوزاني» از كارگردانان پيشكسوت سينما و تلويزيون در خصوص علاقه و دغدغه اش نسبت به چهره هاي ماندگار كشورمان به «ايبنا» مي گويد: از نوجواني به شخصيت، زندگي و آثار «خواجه نصيرالدين طوسي» علاقه‌مند بودم و معتقدم بسياري از اتفاقات و رويدادهاي مهم تاريخ ايران برگرفته از خدمات و تلاش اين شخصيت ادبي كشورمان است. 
جعفري جوزاني در اين روزها كارگرداني پروژه تاريخي «درچشم باد» را بر عهده دارد. در اين مجموعه تلويزيوني تلاش شده تا وقايع و رويدادهاي تاريخ به درستي به تصوير كشيده شوند. براي توليد اين مجموعه تلويزيوني به منابع مختلفي از جمله خاطرات سياست مداران،افسران و درجه داران مقاطع تاريخي و همچنين به كتاب هاي متعددي رجوع شده است.

امير قويدل: «اويس قرني» و «نيما يوشيج»
«امير قويدل» از ديگر فيلمسازان پيشكسوت سينماي ايران در اين زمينه گفت: چهره هاي كشورمان همه قابل احترام هستند، اما اگر قرار باشد زندگي و خدمات يكي از چهره هاي كشورمان را به تصوير بكشم، آن شخص «نيما يوشيج» خواهد بود، زيرا اين شاعر نامدار  جايگاه خاصي در زندگي من داشته و دارد. 
مجموعه تلويزيوني «ستاره سهيل» آخرين اثري است كه توسط اين فيلمساز ساخته شده است. امير قويدل در اين باره مي گويد: پيشنهاد ساخت اين سريال يك اتفاق باشكوه در زندگي من بود، به همين دليل تلاش كردم با رجوع به كتاب و منابع مختلف در خلال روايت داستان مواردى چون ارادت و دلدادگى عميق اويس به پيامبر (ص) و سفر او به مدينه به قصد زيارت آن حضرت و عدم توفيقش به سبب اطاعت از فرمان مادر و همچنين علاقه و كنش عاطفى دو طرفه مريد و مرادى بين او و پيامبر (ص) در این اثر به تصوير كشيده شود.

محمدرضا ورزي: «علي اكبر دهخدا» و «ميرزا رضا كرماني»
اين فيلمساز كه با سريال «پدرخوانده» در ايام دهه فجر به شبكه اول سيما آمد درباره علاقه اش به چهره هاي ادبي كشورمان مي گويد: «دهخدا» را بسيار دوست دارم و براي ساخت فيلمي بر اساس زندگي و آثار اين شخصيت لحظه شماري مي كردم.خوشبختانه مهرماه سال جاري موفق شدم با پرداختن به زندگي مرحوم «علي اكبر دهخدا» استاد ادبيات فارسي، فيلمي را با نام «دهخدا» كليد بزنم و اين اثر هم اكنون آماده نمايش است.
در اين فيلم «سعيد نيكپور» كه پيش از اين در نقش شخصيت‌هاي اميركبير و ميرزا رضا كرماني ظاهر شده، نقش «دهخدا» را ايفا كرده است.

شهرام اسدي: «شيخ بهايي» و «مولانا»
«شهرام اسدي» هم كه چندي پيش ساخت مجموعه تلويزيوني «شيخ بهايي» را به اتمام رسانده است با اشاره به علاقه اش به زندگي و آثار «مولانا» به خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران مي گويد: مجموعه تلويزيوني «جلال‌الدين» را از اوايل سال آينده مقابل دوربين خواهد برد و تمام سعي خود را خواهم كرد تا اين اثر از كيفيت و ساختار مناسبي برخوردار باشد.
اين مجموعه تلويزيوني زندگي «مولانا جلال‌الدين محمد بلخي» را در هجده قسمت روايت مي‌كند.
 وي درباره ساخت سريال شيخ بهايي نيز گفت: مجموعه «شيخ بهايي» در هفده قسمت 50 دقيقه اي توليد شده است. داستان اين مجموعه بر اساس زندگينامه شيخ بهايي از جواني تا هنگام مرگش روايت مي شود، وي دستاوردهاي علمي مهمي را در عهد صفوي به نام خود ثبت كرده است. 

حسين ترابي: «شاه اسماعيل صفوي» و «عبيد زاكاني»
«حسين ترابى» از نويسندگان و فيلمسازان سينماي ايران فيلمنامه «ايران سربلند» را بر اساس حماسه ايرانيان در جنگ چالدران به نگارش درآورده است. 
وي مي گويد: براي نگارش اين فيلمنامه با رجوع به كتاب هاي مختلف و متعدد ،تحقيقات گسترده اى را راجع به زندگي شاه اسماعيل صفوى انجام دادم تا تصويرى منطقى و فاخر از تاريخ و فرهنگ ايران در قالب يك اثر سينمايي انعكاس يابد.
حسين ترابي افزود: اين فيلمنامه از دوران كودكى شاه اسماعيل صفوى آغاز مى‌شود و تا جنگ «چالدران» كه اوج اين داستان به شمار مى رود را به تصوير مى كشد.

پوران درخشنده: «شهيد رجايي» و «پروين اعتصامي»
«پوران درخشنده» كارگردان سينماي ايران هم با بيان اينكه، در صورت تمايل و حمايت ارگان و يا بنياد خاصي، علاقه مند هستم زندگي «شهيد رجايي» را در قالب يك فيلم به تصوير بكشم، گفت: دو كتاب از شرح حال اين شخصيت را مطالعه كردم و متوجه شدم زندگي پرفراز و نشيب شهيد رجايي قابليت تبديل شدن به يك فيلم پر مخاطب را دارد.
همچنين مجموعه تلويزيوني «پروين اعتصامي» به كارگرداني «پوران درخشنده» بزودي در مركز سيما فيلم ساخته خواهد شد. درخشنده در توضيح اين مطلب گفت: اين سريال با اقتباس از كتاب «خانم كوچيك» نوشته «سهيلا علوي زاده»، هم اكنون در مرحله نگارش فيلمنامه قرار دارد.

افسر اسدي: «پروين اعتصامي» و «كليدر»
افسر اسدي از هنرمندان سينماي ايران نيز در خصوص علاقه اش به چهره هاي ادبي كشورمان مي گويد: رمان «كليدر» اثر «محمود دولت آبادي» از جمله آثار مورد علاقه من است و با توجه به احترامي كه براي شخصيت و آثار ماندگار اين نويسنده پيشكسوت قائل هستم، اگر مرد بودم حتما نقش او را در يك فيلم سينمايي ايفا مي كردم. 

وي در پاسخ به اين سوال كه به زندگي و آثار كداميك از شخصيت هاي ماندگار كشورمان علاقه‌مند است،اظهار داشت: علاوه بر زندگي و آثار «محمود دولت آبادي»، «پروين اعتصامي» هم از چهره هاي مورد علاقه من است. 

جهانگير الماسي: «ميرزا جهانگيرخان صور اسرافيل» و «پروين اعتصامي»
جهانگير الماسي بازيگر سينما نيز با اشاره به اينكه، «ميرزا جهانگير خان صور اسرافيل» را به عنوان يك شخصيت تاريخي دوست دارم و بازي در نقش اساتيدي چون «احمد شاملو» و «نيما يوشيج» باعث افتخار من خواهد بود،گفت: همچنين اگر زن بودم بسيار علاقه مند بودم در نقش «پروين اعتصامي» به ايفاي نقش بپردازم.

بهرام توكلي: «آواز پر جبرئیل» و «شهاب‌الدین سهروردي»

بهرام توکلی كارگردان سينماي ايران هم كه به سفارش بنیاد سینمایی فارابی نگارش فیلمنامه «آواز پر جبرئیل» را از چندي پيش آغاز کرده است، در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران مي گويد: این فیلمنامه كه با رجوع به كتاب «قلندر و قلعه» به نگارش درآمده، پس از تصويب در شوراي اقتباسي بنياد سينمايي فارابي، در مرحله بازنويسي نهايي قرار خواهد گرفت.
توکلی با اشاره به این که قصد دارد زندگی و آثار به جای مانده از شيخ اشراق «شهاب‌الدین سهروردی» را در قالب یک فیلم به تصویر بکشد، تصریح کرد: تلاش می کنیم با ساخت این فیلم حق مطلب درباره این شخصیت بي‌نظير فرهنگی به درستی ادا شود. بنابراین از بازیگران مطرح سینمای ایران برای حضور در این فیلم دعوت به همکاری خواهیم کرد. 

مينو فرشچي: نگارش فيلمنامه «عارف قزويني»
«مينو فرشچي» از نويسندگان و فيلمنامه نويسان سينماي ايران نيز درباره علاقه اش به چهره هاي ادبي كشورمان گفت: نگارش فيلمنامه «عارف قزويني» به اتمام رسيده و منتظر فرصت مناسبي هستم تا اين سناريو را تبديل به فيلم كنم.
وي معتقد است: ادبیات می تواند تاثير زيادي در ارتقاء سینماي ايران داشته باشد و با توجه به اينكه نويسندگان و فيلمنامه نويسان توانمندي در كشور داريم، اما همچنان به اين حرفه به طور جدي توجه نمي شود و تاريخ سينماي ايران بر اثبات اين مطلب تاكيد دارد.

در اين بين هنرمندان و سينماگران ديگري هم هستند كه هر يك پرداختن به زندگي و آثار چهره هاي ماندگار كشورمان را از دغدغه‌هاي اصلي خود مي دانند.

«ناصر صفاريان» تلاش كرد تا زندگي مرحوم «قيصرامين پور» را به تصوير بكشد و «ژاله علو» نيز علاقه مند به زندگي و آثار «پروين اعتصامي» است. «اردشير شليله» هم قصد داشته و دارد فيلمي را در ارتباط با زندگي نامه «جلال آل احمد» بسازد.

در اين بين «ابوالفضل جليلي» در گفت و گو با «ايبنا» از علاقه خود به «جلال آل احمد» مي گويد و «سيدامير سيدزاده» نيز به دنبال فرصتي است تا براي ساخت فيلمي از زندگينامه «دكتر علي شريعتي» سرمايه گذاري كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط