سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۱:۳۵
آذربايجان غربي به 8 كتابخانه جديد نياز دارند

به گفته مديركل امور كتابخانه‌هاي عمومي آذربايجان غربي،‌ تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد تعداد كتابخانه‌هاي استان به 56باب برسد.

علي فيروز، در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: مديريت كتابخانه‌هاي استان آذربايجان غربي افزايش كمي كتابخانه‌ها را محور برنامه‌هاي خود تا پايان سال جاري قرار داده است.

مدير كل امور كتابخانه‌هاي آذربايجان غربي گفت: به زودي پنج کتابخانه در شهرهای سلماس، میاندوآب و نقده آغاز به‌کار مي‌كنند و تا پایان سال 86 تعداد کتابخانه های عمومی استان به 53 باب خواهد رسید. همچنين احداث سه کتابخانه در شهر‌های خوی، سلماس و ارومیه در دستور کار اين اداره قرار دارد. 

وي ادامه داد: در‌ آذربایجان غربی 48 کتابخانه فعال وجود دارد که در مجموع با 118نيروي انساني اداره مي‌شوند. 30هزار عضو فعال كتابخانه‌هاي استان بيش از 400هزار نسخه كتاب در دسترس دارند و هر ماه به طور متوسط 35هزار نسخه امانت گرفته مي‌شود. 

مديركل امور كتابخانه‌هاي آذربايجان غربي، با بيان اين مطلب كه در سه سال اخير تحولات مثبتي در كتابخانه‌‌هاي عمومي استان به‌وجود آمده‌ است،‌ اشاره كرد: در اين مدت تمام كتابخانه‌ها در حد مطلوب به تجهيزات رايانه‌اي مجهز شده‌اند. کار ورود اطلاعات به رایانه در کتابخانه‌ها به اتمام رسیده و تمام خدمات به صورت رايانه‌اي انجام مي‌شود. 

وي افزود: فهرست کتاب‌ها از طریق اینترنت قابل دسترسی است و علاقه‌مندان بدون مراجعه به کتابخانه از طریق رایانه‌های شخصی می‌توانند منابع مورد نیازشان را جست‌وجو كنند. 

فيروز با اعلام خبر تجهيز كتابخانه مركزي شهرستان‌هاي استان به اينترنت تا پايان سال جاري، يادآورشد: راه اندازی بخش اینترنت در کتابخانه‌های عمومی استان آغاز شده و اكنون کتابخانه‌های عمومی شهر ارومیه و چندین شهرستان دیگر به اینترنت مجهز شده اند. همچنين اقدامات اوليه براي ايجاد شبکه بین کتابخانه‌ای استان آغاز شده است. 

وي با اشاره به بروز مشكل قرائتخانه شدن كتابخانه‌هاي عمومي در سراسر كشور، راه اندازی بخش مرجع را در كتابخانه‌هاي شهرستان‌ها لازم دانست و در اين باره گفت: توسعه بخش مرجع كتابخانه‌ها از اولويت برنامه‌هاي اين اداره كل است. با توجه به اينكه سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها توسط دانشجويان و متقاضيان آزمون ورودي دانشگاه‌ها پرمي‌شود كه فضاي استفاده محققان از كتاب‌هاي مرجع را به خود اختصاص مي‌دهند، توسعه بخش ويژه مرجع از اقدامات ضروري در اين زمينه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط