جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
خلعتبری:تصویرگر نویسنده دوم یک کتاب است!

فریده خلعتبری نویسنده و مدیرمسوول انتشارات شباویز معتقد است هر کتاب دو نویسنده دارد که یکی با واژه‌ها سرکار دارد و دیگری با تصاویر و قلم. خلعتبری بر آن است که تاثیر این دو در یک نوشته یکسان است و تصویرسازی در مفهوم‌رسانی از نویسنده کتاب کم ندارد._

فریده خلعتبری ،مدیر مسوول انتشارات شباویز در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مشکلات و مسایل تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان، گفت: در بخش تصویرگری کودک و نوجوان چندین مشکل وجود دارد. یکی از این مشکلات این است که بسیاری از تصویرگران کودک و نوجوان، به تکنیک‌های تصویرگری مسلط هستند اما در بخش اید‌ه‌پردازی و تخیل با مشکل روبرو هستند. یعنی به راحتی می‌توانند آثار دیگران را حتی بهتر از خودشان با تغییرات جزئی تکرار کنند اما هنگام خلق ایده ناتوان‌اند. برای مثال اگر تصویرگری قرار است داستانی مربوط به یک ماهی را تصویرگری کند، باید ماهی خود را بیافریند و تکراری از ماهی‌های دیگران در اثرش وجود نداشته باشد.

نویسنده کتاب «خانه اجاره‌ای» افزود: مشکل دیگری که در تصویرگری کتاب کودک و نوجوان وجود دارد، اشتباه برخی  تصویرگران در یک پارچه ندیدن کتاب‌هاست. در بسیاری از موارد تصویرگر به متن به صورت تک صفحه نگاه می‌کند درحالی که باید متن را به صورت یکپارچه ببیند و تصاویر او در خدمت داستان و در راستای مسیر کتاب باشند.

خلعتبری اظهار کرد: از نکات دیگری که در تصویرگری به یک مشکل تبدیل شده این است که برخی از تصویرگران تفاوت تصویرگری را با نقاشی درک نکرده‌اند. در تصویگری، تصویر متعلق به خود تصویرگر و برای دل او نیست بلکه تصویر مکمل کتاب است و همواره با کتاب خواهد ماند. برای همین باید میان این دو تفاوت قایل شد و در اجرا نیز این تفاوت را دخیل کرد.

نویسنده کتاب «شیرین‌تر از عسل» راه‌کار رفع برخی مشکلات عرصه تصویرگری را این‌گونه بیان کرد: به تازگی برخی از انتشارات‌ها به استخدام مدیر هنری روی آورده‌اند که به نظر من کار بسیار درستی است. این مدیران هنری می‌توانند تصویرگران را در قالب کلی تصویرگری‌ قرار دهند و اصول کار را به آن‌ها تفهیم کنند. در انتشارات شباویز سال‌هاست که مدیر هنری وجود دارد و یکی از رموز موفقیت کتاب‌های شباویز در جشنواره‌های بین‌المللی است. انتشارات شباویز هر هفته جلسه‌ای میان مدیران هنری و تصویرگران خود برگزار می‌کند. در گذشته تصویرگران خوب بسیار کم بودند و توجه به این حوزه بسیار کم بود اما با کار گروهی تعداد تصویرگران خوب در کشور افزایش یافتند. 

خلعتبری در پاسخ به این سوال که برخی از اهالی نشر عقیده دارند انتشارات شباویز در تصویرگری کتاب‌های خود، مخاطب داخلی را در نظر نمی‌گیرد و کتاب‌های خود را تنها برای جشنواره‌ها آماده می‌کند آیا چنین صحبت‌هایی صحت دارد یا خیر؟ گفت:  کتاب‌هایی که از نشر شباویز به چاپ رسیده‌اند، تاکنون جوایز جشنواره‌های مختلفی را از شرق تا غرب ازآن خود کرده‌اند. جشنواره‌های آلمان، فرانسه، ایتالیا، ‌انگلیس، سنگاپور، ژاپن، کره‌جنوبی، و  شارژه از جمله جشنواره‌هایی هستند که کتاب‌های شباویز در طی یک سال در این جشنواره‌ها جایزه برده‌اند و موفق بوده‌اند. در تمامی این جشنواره‌ها داوران متفاوت هستند و حتی هر سال نیز پنج داور این جشنواره‌ها تغییر می‌کنند. این داوران سلیقه‌های مختلفی دارند پس موفق بودن کتاب‌های ما در این جشنواره‌ها نمی‌تواند با در نظر نگرفتن مخاطب ممکن باشد. وقتی اثر از نظر کیفیت، فضاسازی،‌ شخصیت‌ها و ارتباط خوب داستان با تصویر خوب است، هر آدم خبره‌ای آن را بر می‌گزیند. با توجه به این صحبت‌ها نمی‌توان گفت که ما مخاطب را در نظر نمی‌گیریم و فقط برای جشنواره‌ها کتاب چاپ می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط