شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
آثار پژوهشی بنیاد فردوسی منتشر می‌شوند

یاسر موحدفرد، دبیر بنیاد فردوسی، از آماده‌سازی و انتشار آثار پژوهشی جدیدی در حوزه «شاهنامه» و با عنوان‌هایی چون «اندیشه جهانی فردوسی»، «آموزه‌های اخلاقی در شاهنامه»، ویژه‌نامه حکمت فردوسی و گفت‌و‌گو با شاهنامه‌پژوهان برجسته خبر داد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همایش «حکمت فردوسی» ویژه بررسی نگره‌ها و اندیشه‌های حکمی و فلسفی حکیم ابوالقاسم فردوسی، تيرماه امسال به کوشش بنیاد فردوسی و انجمن حکمت و فلسفه و با سخنرانی جمعی از استادان فلسفه و شاهنامه‌پژوهان برگزار شد. برهمین اساس بنیاد فردوسی در نظر دارد مجموعه مقاله‌ای مرتبط با موضوع این همایش و با همکاری انجمن حکمت و فلسفه منتشر کند.

موحدفرد درباره این مجموعه مقاله به «ایبنا» گفت: از همایش «حکمت فردوسی» استقبال خوبی صورت گرفت و برهمین اساس در نظر داریم با همکاری انجمن حکمت و فلسفه یک مجموعه مقاله با موضوع آن همایش گردآوری و منتشر کنیم. این مجموعه به کوشش میثم موحدفرد در دست آماده‌سازی است.

وی توضیح داد: برهمین اساس اندیشمندان و فیلسوفان می‌توانند مقاله‌های خود را با موضوع «حکمت، خرد و آموزه‌های اخلاقی در شاهنامه» به دبیرخانه بنیاد فردوسی ارسال کنند، البته هنوز فراخوان رسمی برای این کار پژوهشی اعلام نشده و اکنون مقاله‌هایی از سخنرانان اصلی همایش دریافت می‌شود.

دبیر بنیاد فردوسی در ادامه اشاره‌ای به انتشار ویژه‌نامه روزنامه خراسان به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی داشت و اظهار کرد: اردیبهشت امسال ویژه‌نامه روزنامه خراسان با عنوان «پی افکندم از نظم کاخی بلند» به مناسبت 25 اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی و در برگیرنده گفت‌و‌گوهایی با استادان و شاهنامه‌پژوهان درباره «شاهنامه» و فردوسی منتشر شد. این ویژه‌نامه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ویژه‌نامه برتر کشور انتخاب شد.

وی ادامه داد: این ویژه‌نامه با همکاری فکری و علمی بنیاد فردوسی منتشر شد و اکنون نیز در حال تدوین سرفصل‌های ویژه‌نامه سال آینده با موضوع آموزه‌های اخلاقی و خردگرایانه در شاهنامه و رایزنی با یکی از نشریات هستیم. برهمین اساس علاقه‌مندان و شاهنامه‌پژوهان می‌توانند مطالب خود را در این باره به دبیرخانه بنیاد فردوسی ارسال کنند.

موحدفرد در ادامه از انتشار کتابی از مجموعه مقاله‌های شاهنامه‌پژوهان جوان خبر داد و گفت: پیش‌تر فراخوان ارسال مقاله از سوی شاهنامه‌پژوهان جوان زیر 40 سال در تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکترا از سوی بنیاد فردوسی اعلام شد. گردآوری و ویرایش این مجموعه برعهده من بوده و به پایان رسیده است و مراحل ادرای انتشار را طی می‌کند.

وی افزود: این مجموعه با عنوان «اندیشه جهانی فردوسی؛ جستارهایی از فردوسی‌شناسان جوان» 40 مقاله از شاهنامه‌پژوهان جوان کشور و برخی از شاهنامه‌پژوهان کشورهایی چون تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان، آلمان، فرانسه و ایتالیا را شامل می‌شود و موضوع اغلب مقاله‌ها موضوعات کمتر پرداخته شده هستند.

دبیر بنیاد فردوسی از آماده‌سازی مجموعه‌ای دیگر به کوشش بنیاد فردوسی خبر داد و اظهار کرد: مجموعه‌ای از گفت‌و‌گو با شاهنامه‌پژوهان ایران و جهان درباره آخرین دستاوردهای شاهنامه‌پژوهی به کوشش زهرا دلپذیر در دست انجام است. در این مجموعه تلاش می‌شود کارنامه علمی-پژوهشی از شاهنامه‌پژوهان و فعالیت‌های آن‌ها ارایه شود و همچنین پژوهشگران خود به نقد و بررسی آثارشان ضمن این گفت‌و‌گوها بپردازند.

وی به آماده‌سازی مجموعه‌ای با موضوع آموزه‌های دینی و قرآنی در «شاهنامه» اشاره و تشریح کرد: باتوجه به تاثیر آموزه‌های اسلامی بر اندیشه‌های فردوسی، گردآوری و تدوین کتابی با این موضوع و با عنوان «آموزه‌های اخلاقی در شاهنامه» یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد فردوسی تا سال آینده است. تدوین این مجموعه بر عهده من خواهد بود و در نظر دارم نمونه‌های ارایه شده از تاثیر آموزه‌های قرآنی بر اندیشه فردوسی که از یک قرن پیش تاکنون در آثار مختلف پرداخته شده‌اند برای این کتاب گردآوری کنم.

موحدفرد ادامه داد: همچنین برای تدوین این اثر تلاش می‌شود تمامی نسخه‌های معتبر از «شاهنامه» فردوسی که به کوشش شاهنامه‌پژوهان و مصححان بزرگی چون جلال خالقی‌مطلق، فریدون جنیدی، میرجلال‌الدین کزازی و عزیز‌الله جوینی تهیه شده‌اند از آغاز تا پایان بازخوانی و آموزه‌هایی از «شاهنامه» که با آموزه‌های دینی ما همراه است، استخراج شوند.

وی در پایان یادآور شد: تمامی این طرح‌های پژوهشی تا سال آینده آماده می شود و طرح تفصیلی آن‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شده است. همچنین باتوجه به این‌که بنیاد فردوسی بودجه مشخصی ندارد و به کمک نهادهای دولتی برای انجام کارهای پژوهشی نیاز دارد، امیدواریم از حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تولید این آثار بهره‌مند باشیم.
دبیرخانه بنیاد فردوسی در تهران، خیابان فاطمی، خیابان رهی معیری، شماره هفت، واحد دو واقع است.
«دانشنامه شاهنامه فردوسی» دیگر اثری است که به کوشش بنیاد فردوسی در دست تدوین و دبیر این مجموعه نیز یاسر موحدفرد است. گفت‌وگو با موحدفرد درباره این دانشنامه نیز به زودی در «ایبنا» منتشر می‌شود. 
همچنین توضیحات این شاهنامه‌پژوه درباره مراسم گشایش «هفته هنر پهلوانی» که گزارش آن به صورت انتقادی در «ایبنا» منتشر شده بود، متعاقبا در خبرگزاری کتاب منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط