دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
امدادیان: انتشار کتاب هنرمندان برای فرهنگسازی لازم است

یعقوب امدادیان از هنرمندان نقاش و پیشکسوت اعتقاد دارد که انتشار مجموعه آثار هنرمندان هنرهای تجسمی برای فرهنگسازی لازم و ضروری است و این کار را باید مسوولان و نهادهای فرهنگی انجام بدهند، چرا که هزینه‌های بسیاری دارد و از توان مالی هنرمندان خارج است.-

یعقوب امدادیان، هنرمند نقاش و تصویرساز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی در انتشار کتاب مجموعه آثار هنرمندان هنرهای تجسمی وجود دارد، گفت: معرفی خود هنرمندان و در سطح وسیع‌تر آثار آن‌ها برای مقوله فرهنگسازی لازم و ضروری است، چرا که فضای گالری‌هایی که آثار هنرمندان را نمایش می‌دهند، محدود است. 

وی افزود: تعداد مخاطبانی که از نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و گالری‌هایی که آثار هنرمندان را نمایش می‌دهند، محدود و اندک است و جز این نیز نمی‌توان انتظاری داشت، اما کتاب در شمارگان بالاتری آثار هنرمندان را نمایش خواهد داد. به نظر من تنها انتشار مجموعه آثار هنرمندان در قالب کتاب است که می‌تواند باعث آشنایی عامه مردم با آثار یک هنرمند باشد. 

امدادیان در پاسخ به این سوال که انتشار زندگینامه هنرمندان چه تاثیری می‌تواند بر دانشجویان و نوآموزان هنر داشته باشد، گفت: زندگینامه می‌تواند بخشی از روحیات و ساختار فکری هنرمند را عیان کند و نشان دهد. 

امدادیان در ادامه با اشاره به این‌که زندگینامه‌ها به درک و فهم بیشتر آثار هنری یک هنرمند کمک می‌کند، گفت: مخاطب اگر در درک و فهم اثری از یک هنرمند به مشکل برخورد کند، می‌تواند با خوانش زندگینامه، معنای آن اثر را بفهمد، چرا که زندگینامه‌ها معمولا شرایط اجتماعی و روندی را که یک هنرمند برای خلق و آفرینش یک اثر طی کرده، عیان می‌کنند و بنا به قول پژوهشگران که بسیار درست است، آگاهی از این روند برای فهم و درک اثر هنری، لازم و ضروری است. 

این هنرمند نقاش در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا هنرمند خود باید برای چاپ مجموعه آثارش تلاش کند، گفت: خیر. نهادهای فرهنگی و مراکزی که مسوول مدیریت و اشاعه فرهنگ در ایران هستند، وظیفه دارند برای چاپ و انتشار کتاب مجموعه آثار هنرمندان پیشقدم شوند. 

وی افزود: انتشار مجموعه آثار هنرمند، شرایط چاپ خاصی می‌طلبد، به عنوان مثال باید کاغذش، خاص و گران، و شیوه چاپش نیز  ویژه باشد. بر این اساس انتشار این کتاب‌ها هزینه‌های بسیاری دارد و از توان مالی هنرمندان خارج است. 

امدادیان در ادامه درباره انتشار مجموعه آثار خود، گفت: فعلا قصد انتشار کتاب، مجموعه طراحی‌ها و نقاشی‌هایم را ندارم، چرا که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری بسیاری است که از توان مالی من خارج است، البته تقاضایی نیز برای انتشار مجموعه آثارم نشده است. 

امدادیان در پایان در پاسخ به این‌ سوال که آیا در آینده کتابی با موضوع زندگینامه یعقوب امدادیان، هنرمند نقاش ایرانی، منتشر خواهد شد یا این‌که خیر، گفت: تاکنون به صورت خاص و ویژه خاطراتم را ننوشته‌ام و صرفا یادداشت‌هایی در این باره دارم، اما شاید در طول سال‌های آینده این کار را انجام دهم. 

یعقوب امدادیان یکی از نقاشان پیشکسوت و برجسته ایرانی است. نگارخانه «هور» با مدیریت وي با بیش از 30 سال سابقه کارشناسی هنری، سازماندهی و اجرای بی‌ینال‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ در داخل و خارج از کشور اداره می‌شود. 

به همت امدادیان در سال 1388 نمایشگاه «روزنه‌ای به رنگ؛ مروری بر آثار سهراب سپهری» برگزار شد. همچنین در سال گذشته کتاب مجموعه آثار سهراب سپری با همین عنوان منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط