جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
شاهرودی: انتشار مجموعه آثار مخاطبان هنرمند را بیشتر می‌کند

افشین شاهرودی، عکاس، شاعر و منتقد هنری معتقد است که انتشار کتاب مجموعه آثار هنرمندان عکاسی و هنرهای تجسمی تعداد مخاطبان هنرمند را بیشتر مي‌كند و کتاب خاطرات هنرمندان نیز فواید بسیاری برای جوانان و دانشجویان رشته‌های هنری مرتبط دارد.-

اين عكاس پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پاسخ به این سوال که در چاپ آثار هنرمندان هنرهای تجسمی و عکاسی چه الزامی وجود دارد، گفت: آثار هنرمندان هنرهای تجسمی باید حتما به صورت کتاب منتشر و در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان قرار بگیرد، با این‌کار اثر هنرمند  در تاریخ ثبت خواهد شد. 

وی افزود: برگزاری نمایشگاه آثار توسط هنرمندان هنرهای تجسمی البته محاسن بسیاری دارد، اما قشر خاص و مخاطب محدودی دارد، بنابراین انتشار کتاب‌های مجموعه آثار، می‌تواند مخاطبان یک هنرمند را بسیار بیشتر کند و همچنین آثار در دسترس قضاوت عموم قرار بگیرد. 

شاهرودی درباره کتاب خاطرات هنرمندان و لزوم انتشار آن‌ها گفت: زندگینامه هنرمندان، به ویژه پیشکسوتان می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان، دانشجویان رشته‌های هنری مرتبط و هنرجویانی که در ابتدای راه هستند، باشد. اگر هنرمندان خاطرات و تجربیات حرفه خود را به رشته تحریر درآوردند و منتشر کنند، گنجینه عظیمی از راه و روش هنری در اختیار جوانان قرار می‌گیرد و جوانان برای دستیابی به روش اختصاصی خود در هنر ناچار به استفاده از این تجربیات هستند.

شاهرودی در پاسخ به این سوال که آیا خود خاطراتش را برای انتشار می‌نویسد؟ گفت: گاهی یک چیزهایی را به عنوان خاطره می‌نویسم، اما مدون نیست. حقیقت امر این است که من تاکنون به انتشار کتاب خاطراتم فکر نکردم و البته باید به این نتیجه هم برسم که آیا چنین کاری ضرورت دارد یا خیر؟ اما در آینده در مورد این مساله تصمیم می‌گیرم. 

این شاعر و عکاس در انتها به آخرین کتاب خود که قرار بر انتشارش بود، اشاره کرد و گفت: آخرین کتاب من که قرار بود چندی پیش منتشر شود، «فتوکاریکاتورها»یم بود که با ناشرش مشکل پیدا کردم و قرار بود که فایل کتاب را به من برگردانند، اما متاسفانه این ناشر فایل Pdf کتاب را برای همه دوستان عکاس و دیگران ایمیل کرد. همین مساله باعث شده که کتاب را برای انتشار به ناشر دیگری نسپارم و فعلا از چاپش منصرف شوم. 

افشین شاهرودی (متولد ۱۳۲۹ خورشیدی در دامغان) عکاس، شاعر و منتقد هنری است. این هنرمند در رشته ارتباط تصویری از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شد و در زمینه‌های مختلف عکاسی صاحب تجربه‌ است. 

برگزاری نمایشگاه انفرادی در ایران، فرانسه و آلمان، شرکت در بیش از ۴۰ نمایشگاه گروهی در سطح ملی و بین‌المللی و انتشار مجموعه کتاب‌هایی در زمینه عکاسی از جمله فعالیت‌های این عکاس است. 

از جمله کتاب‌های منتشر شده شاهرودی می‌توان به مجموعه شعرهای «شعرهای دیداری»، «خاطرات من، ماه، چاه و باغچه: 124 شعر پیوسته» و مجموعه عکس‌های «55 عکس»، «از گذشته‌ها: مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی ایران از قاجار تا پهلوی» و «هپروط» و همچنین ترجمه کتاب «مباحثی درباره عکاسی مستند و عکاسی برای مطبوعات» نوشته آرتور روتشتاین، اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها