چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶
صادقی: انتشار کتاب هنرمندان جدی‌ترین وظیفه مدیریت فرهنگی است

حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش و مدرس دانشگاه اعتقاد دارد که خود هنرمند نباید درگیر دغدغه انتشار کتاب از مجموعه آثارش باشد. به باور او هنرمند باید اثرش را خلق کند و این مدیریت فرهنگی کشور است که باید برای ثبت و ضبط و انتشار آثار هنرمندان در قالب کتاب برنامه‌ریزی داشته باشد.-

حبیب‌الله صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پاسخ به این سوال که بهترین روش برای آشنا کردن عموم مردم با آثار هنرمندان هنرهای تجسمی چیست، گفت: اکثر استادان برجسته هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی در کلاس‌های درس و یا کارگاه‌ها تجربیات خود را به دانشجویان و هنرجویان آموزش می‌دهند. یک نیاز اصلی در راستای اهداف آموزشی این است که موزه‌های ثابتی برپا شود که آثار این هنرمندان در آن‌جا به نمایش دربیاید و مدام در دسترس باشد. 

وی افزود: همچنین حاصل دانش و تجربه یک هنرمند باید حتما در اختیار نسل‌های بعدی قرار بگیرد. ما باید توجه داشته باشیم که نقاشی بخشی از دانش و خرد اجتماعی هر دوره است و می‌توان از طریق هستی‌شناسی تصویری هر دوره‌ای دست به تحلیل‌های جامعه‌شناختی مناسب زد و آن خرد اجتماعی خاص را بررسی کرد.
 
صادقی در ادامه با اشاره به این نکته که انتشار کتاب مجموعه آثار هنرمندان، یکی از راهکارهای دست یافتن به فرهنگ بصری خاص هر جامعه است، گفت: هنرمندان بزرگ این مرز و بوم عموما پس از نزدیک به 40 سال کار و تلاش و زحمت بسیار به درجه‌ای می‌رسند که اثر هنری‌شان به هویت هنری دوران معاصر تبدیل می‌شود. بر این اساس حوزه مدیریت فرهنگی کشور موظف است تا آثار هنرمندان را منتشر کند، چرا که آشنایی با هویت هنری دوران معاصر نیاز هر شهروندی است. 

وي در پاسخ به این پرسش که طیف مخاطب کتاب مجموعه آثار و بازدیدکنندگان از نمایشگاه، چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند، گفت: مخاطبان نمایشگاه مجموعه آثار هنرمندان معمولا دانشجویان هنر، منتقدان و درصد بسیار کمی از عامه مردم هنردوست هستند، اما مخاطب کتاب مجموعه آثار ممکن است طیف گسترده‌تری از عامه مردم باشند. بنابراین انتشار کتاب تعداد مخاطبان یک هنرمند را بیشتر، و البته آثار را در طول تاریخ ماندگار می‌کند. 

این نقاش و مدرس دانشگاه در ادامه با اظهار تاسف از پایین بودن شمارگان کتاب در ایران، گفت: متاسفانه در حال حاضر کار به جایی رسیده که تعداد مخاطبان یک نمایشگاه هنری با تیراژ کتاب مجموعه آثار برابر و حتی شاید در مواردی هم بیشتر شده باشد، اما به هر حال چاپ مجموعه آثار حتی در شمارگان پایین فایده‌هایی دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشید. بنابراین به نفع همه است که کتاب مجموعه آثار هنرمندان با شمارگان میلیونی چاپ شود. 

صادقی در پاسخ به این پرسش که چاپ کتاب‌های مجموعه آثار در چه شرایطی و چگونه باید انجام شود، گفت: هنرمند نباید خود به دنبال چاپ کتابش باشد. او مدت‌ها زحمت کشیده و قوه خلاقه خود را به کار گرفته تا اثر هنری خود را شکل بدهد، حال اگر انتظار داشته باشیم پس از اتمام آفرینشش خود به دنبال چاپ و انتشار کتاب آثارش باشد، شأن او را زیر سوال برده‌ایم. انتشار کتاب هنرمندان یکی از بهترین، جدی‌ترین و اساسی‌ترین اقداماتی است که جزو وظایف مدیریت فرهنگی کشور است. 

وی افزود: در کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و ایتالیا، بنیادهای فرهنگی، نگارخانه‌ها و ناشران لحظه به لحظه با هنرمندان در ارتباط هستند تا به محض این‌که اثر تکمیل شد، کارهای نمایش و انتشار آن‌را در قالب کتاب انجام دهند. در دوران معاصر اگر اثر هنرمندی در کتاب منتشر نشود، امکان فروش نخواهد داشت. 

صادقی در ادامه با اشاره به این‌که یکی از نقصان‌های جدی در کشور ما نبودن نهادها و ناشرانی است که از آثار هنرمندان برجسته حمایت کنند، گفت: آثار هنرمندان ایرانی در سطح آسیا و حتی جهان از کیفیت بسیاری برخوردارند که جا دارد به آن‌ها توجه جدی شود. من از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی گله دارم، چرا که هنرمندان را از یاد برده‌اند. این نهادها باید کمیسیونی را تشکیل بدهند که وظیفه‌اش پیگیری اوضاع و احوال هنرمندان باشد و از آن‌ها حمایت جدی بکند. در سال‌های اخیر هنرمندان بسیاری در گمنامی از دنیا رفته و هنر خود را نیز با خود برده‌اند. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال كه کتاب‌های خاطره و شرح حال هنرمندان چه فایده‌هایی می‌تواند داشته باشد، گفت: چاپ کتاب‌های خاطرات نیز یکی از شیوه‌های تبلیغ و الگوسازی برای یک هنرمند است و می‌تواند از حواشی موجود پیرامون یک هنرمند، بکاهد. به نظر من قبل از انتشار کتاب خاطرات ابتدا باید مستندات و آثار هنرمند در اختیار جوانان قرار گرفته و سپس بحث خاطره به میان بیاید. 

صادقی در پایان درباره انتشار کتاب آثار و همچنین خاطرات خود، به عنوان یک نقاش دوره انقلاب ایران، گفت: مجموعه آثار 40 سال گذشته من طبقه‌بندی شده و به زودی توسط سوره مهر منتشر می‌شود. پایان‌نامه دکترای من هم که یک کتاب آموزشی و تئوریک است توسط انتشارات سمت منتشر خواهد شد. کتاب خاطراتم نیز آماده است، اما در منتشر کردنش مقداری وسواس دارم. من عادت دارم خاطراتم را همراه با نقد اطرافیانم می‌نویسم. در خاطراتم به خصوص در دوران مدیریتم در موزه هنرهای معاصر انتقاداتی را همراه با سند متوجه نزدیکان کرده‌ام؛ نزدیکانی که هنوز هم بر مسند برخی از پست‌های فرهنگی هستند، بنابراین ممکن است چاپ خاطراتم آن‌ها را اذیت کند. 

حبیب‌الله صادقی دکترای پژوهش هنر دارد و هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه شاهد است. از وي به عنوان یکی از برجسته‌ترین نقاشان دوره انقلاب اسلامی ایران نام برده می‌شود. 

از مجموعه آثار حبیب‌الله صادقی نمایشگاه‌های بسیاری در ایران و جهان برپا شده است. او همچنین زماني مدیر موزه هنرهای معاصر تهران بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها